ایجاد 500 هزار فرصت شغلی جدید در سال گذشته

مدیر کل توسعه اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی می گوید: با سیاستگذاری های صورت گرفته در حوزه اشتغال، زمینه ایجاد بیش از 500 هزار فرصت شغلی جدید در سال 1399 فراهم شد.

ایجاد 500 هزار فرصت شغلی جدید در سال گذشته
کد خبر: 504311
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۲:۴۲:۱۲

اعتمادآنلاین| دولت در چند سال گذشته به منظور توسعه اشتغال، رونق بازار کار و ایجاد فرصت های شغلی جدید، طرح ها و برنامه های متعددی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش ایسنا، طرح ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری که با برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به اجرا درآمد، ضمن فراهم کردن فرصت های اشتغال برای بسیاری از روستاییان و کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی و کم برخوردار، در کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها اثرگذار بود.

اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی با همکاری موثر سازمان جهاد دانشگاهی و راه اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک از دیگر اقدامات وزارت کار در راستای اشتغالزایی و توسعه کارآفرینی در کشور بوده است.

آنطور که علاءالدین ازوجی، مدیر کل دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، می گوید: دولت در سال‌های اخیر توانسته با محوریت وزارت کار، رویکردهای جدیدی را برای توسعه کسب و کار و اشتغال دنبال کند. همکاری و مشارکت دستگاه­های اجرایی و نهاد­های حمایتی، با اجرای برنامه­‌های متعدد و متنوع از جمله حمایت از توسعه کسب و کارهای اشتغالزا در مناطق شهری و روستایی، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار برای جذب نیروی کار جدید و اشتغال پذیری افراد بیکار به ویژه جوانان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی، زمینه ایجاد بیش از 500 هزار نفر فرصت جدید شغلی را در سال گذشته فراهم کرده است.

او می گوید: بر اساس آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، در سال گذشته حدود یک میلیون نفر از شاغلان کشور نسبت به سال 1398 بیکار شده‌ اند که با توجه به داده‌­های ثبتی و جمع آوری شده از طرح ها و برنامه ‌های اشتغال دولت طی دوره یک ساله 1399، بیش از 520 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

به گفته ازوجی، دولت ها طبق یک قاعده کلی در دنیا بخشی از مخارج عمومی خود را صرف برنامه‌های اشتغالزایی می‌کنند و این موضوع در چهار سال گذشته به شکل مدون در دستور کار برنامه‌های دولت قرار گرفته است. اگر دولت در این حوزه کار و هزینه کند، دیگر هزینه‌های زیادی برای آسیب‌های اجتماعی پرداخت نخواهد کرد.

عمده برنامه‌های اشتغال وزارت کار در چند سال گذشته در چهار گروه دسته‌بندی می‌شود که برنامه‌های فعال بازار کار، برنامه تولید با اولویت ایجاد شغل یا تثبیت اشتغال موجود، برنامه‌های اشتغال حمایتی و خرد و توسعه کسب‌وکارهای پر اشتغال روستایی و عشایری را شامل می شود.


از مهمترین سیاست های اجرایی وزارت کار در حوزه اشتغال می توان به طرح کارورزی، طرح یارانه دستمزد، طرح تکاپو، بهبود محیط کسب و کار و مشوق بیمه کارفرمایی اشاره کرد.


وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق اهداف توسعه اشتغال در جهت حل مشکل بنگاههای اقتصادی مشکل دار نیز گام برداشته است.

حفظ اشتغال و صیانت از نیروهای کار و ایجاد فرصتهای شغلی جدید از جمله اقدامات وزارت کار در جهت توسعه اشتغال بوده و در این راستا، پرداخت تسهیلات ارزان به کارآفرینان و کارفرمایان و فراگیری آموزشهای مهارتی و مهارت آموزی نیروهای کار را به عنوان یک الزام اساسی در دستور کار قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها