کد خبر: 504340
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۳:۲۴:۴۳
| |

کشته‌های درگیری‌های خشونت آمیز در آفریقای جنوبی به 32 نفر رسید

درگیری‌های خشونت‌آمیز در آفریقای جنوبی که به دنبال اعتراض‌های گسترده به بازداشت جاکوب زوما رئیس جمهوری سابق این کشور انجام شده تاکنون 32 کشته بر جای گذاشته است.

کشته‌های درگیری‌های خشونت آمیز در آفریقای جنوبی به 32 نفر رسید
کد خبر: 504340
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۳:۲۴:۴۳

اعتمادآنلاین| اعتراضات حامیان زوما ابتدا از استان کوازولو ناتال آغاز شد و به سرعت به استان گواتنگ و همچنین شهر ژوهانسبورگ کشیده شد.

به گزارش ایرنا، معترضان به مغازه‌ها و اماکن تجاری حمله کرده و اقدام به آتش زدن خودروها در خیابان‌ها کردند. پلیس با استفاده از گاز اشک آور، گلوله‌های لاستیکی و باتوم اقدام به متفرق کردن جمعیت معترض کرد.

اعتراضات در آفریقای جنوبی در حالی انجام می‌شود که دادگاه عالی این کشور روز دوشنبه برای بررسی دادخواست رئیس جمهوری سابق جهت کاهش حکم 15 ماه زندان تشکیل جلسه داد.

روز دوشنبه در شهر ژوهانسبورگ که بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی است، نیروهای ارتش این کشور در خیابان‌های مختلف حضور یافتند. در حالی که معترضان چند مغازه در این شهر را غارت کرده و آنها را به آتش کشیدند.

شبکه الجزیره هم گزارش داد ؛ وزیر دفاع آفریقای جنوبی از آغاز عملیات استقرار نیروهای ارتش در مناطق مهم به دنبال درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور در اعتراض به زندانی شدن جاکوب زوما خبر داده است.

زوما که از سال 2009 تا 2018 میلادی رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بود روز چهارشنبه هفته گذشته خود را به پلیس معرفی کرد تا محکومیت 15 ماهه خود را آغاز کند. وکلای زوما از قاضی ارشد آفریقای جنوبی خواسته بودند که به دلیل تهدید جانی رئیس جمهوری سابق این کشور، حکم بازداشت وی را به تاخیر اندازد.

رئیس پیشین حزب کنگره ملی آفریقا که در 6 می‌ سال 2009 به عنوان رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی توسط اعضای پارلمان این کشور انتخاب شده بود، در 14 فوریه 2018 تحت فشارهای سیاسی به دلیل اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی و جنسی از مقام خود استعفا کرد. دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی در تیر ماه، زومای 79 ساله را به دلیل اهانت به دستگاه قضایی از طریق عدم حضور برای دفاع از اتهام فساد، به 15 ماه حبس محکوم کرد.

رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی همچنین با 2 سال زندان به دلیل اتهام‌هایی مبنی بر مجاز دانستن خود برای غارت از خزانه دولت در طول تقریبا 9 سال دوران ریاست جمهوری مواجه است.

زوما متهم به فساد مالی از ژوئیه سال 2019 با استناد به مسائل پزشکی و نیاز داشتن به زمان برای آماده شدن به منظور دادرسی، درخواست حضور در دادگاه را نادیده گرفت. او تنها در ماه نوامبر برای مدت زمان کوتاهی در دادگاه حاضر شد اما پیش از بازجویی آنجا را ترک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها