چشم انداز قیمت ها در بازار نفت

نفت گران در راه است/ اضطراب کشورهای در حال توسعه از افزایش قیمت نفت

نفت سال جاری را با بشکه ای بالاتر از 70 دلار آغاز کرد و موجب نگرانی تحلیلگران، اقتصاددانان و بانک های مرکزی در خصوص کند شدن روند بهبود اقتصاد جهانی شد.

نفت گران در راه است/ اضطراب کشورهای در حال توسعه از افزایش قیمت نفت
کد خبر: 504406
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۵:۲۵:۱۱

اعتمادآنلاین| در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت خام به بالای 70 دلار صعود کرده است و نگرانی اقتصاددانان، تحلیلگران و بانک های مرکزی را در خصوص اختلال در فرایند بهبود اقتصاد جهانی برانگیخته است.

کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت نفت در کشورهای در حال توسعه که حساسیت بیشتری نسبت به بازارهای مالی دارند موجب فشارهای تورمی در این کشورها خواهد شد؛ سوخت و مواد غذایی به طور کلی بیشتر هزینه های مصرف کننده در اقتصادهای نوظهور را به خود اختصاص می دهد، بنابراین کشورهای در حال توسعه بیش از بازارهای بالغ با افزایش قیمت نفت تحت تاثیر قرار می گیرند و از طرف دیگر نگرانی ها در خصوص رشد نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده آمریکا نیز در حال شکل گیری است.

کاخ سفید اخیرا با ابراز نگرانی از تأثیر افزایش قیمت‌های نفت بر مصرف‌کنندگان آمریکایی اعلام کرد که معتقد است تولیدکنندگان توان تولید کافی دارند.

با این حال اکثر تحلیلگران براین باورند که قیمت نفت -درحال حاضر در حدود 75 دلار درهر بشکه -آنقدر بالا نیست که رشد اقتصادی را به ویژه در ایالات متحده و اروپا کاهش دهد. در این مناطق خدمات و تولید سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهند و هزینه نفت به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی هنوز در سطح نگران کننده ای نیست.

در هفته ای که گذشت اقتصاددانان و تحلیلگران به وال استریت ژورنال گفتند که قیمت نفت هنوز به سطحی نرسیده است که بتواند جهش اقتصادی در بازارهای پیشرفته را به تاخیر بیاندازد.

در سطح جهانی هزینه نفت به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی که از آن به عنوان بار نفت یاد خواهد شد امسال به دلیل بالاتر بودن قیمت نفت افزایش خواهد یافت،اما با این حال طبق برآوردهای صورت گرفته اگر قیمت نفت به طور متوسط ​​75 دلار در هر بشکه باقی بماند بار نفت قرار است به 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان افزایش یابد که کماکان پایین تر از متوسط ​​بلندمدت سال های گذشته یعنی 3.2 درصد خواهد بود؛ گفتنی است که قیمت هر بشکه نفت خام باید 10 دلار بالاتر از میانگین قیمت فعلی باشد تا به اصطلاح بار نفت به میانگین بلند مدت برسد.

کمیسیون اروپا بر این باور است که افزایش قیمت های انرژی و کالاها درسال جاری میلادی همراه با تنگناهای تولید و کمبود برخی مواد اولیه موجب فشارهای تورمی براقتصاد کشورهای این منطقه خواهد شد.

انتظار می رود افزایش قیمت نفت خام تأثیر کمتری در رشد اقتصادی و چشم انداز آن در اقتصادهای توسعه یافته نسبت به چند دهه پیش داشته باشد اما مطمئناً قیمت های بالاتر برای اقتصادهای در حال توسعه چالش برانگیز خواهد بود به ویژه آنهایی که به شدت به واردات نفت مانند هند وابسته هستند؛ تحلیلگران نفت 80 دلاری را خط قرمزی برای اقتصاد این کشورها می دانند.

چشم انداز قیمت نفت

قیمت نفت خام برنت در ژوئن 2021 به طور متوسط ​​73 دلار در هر بشکه تخمین زده شد که در نتیجه رشد ماهیانه 5 دلاری محقق شد؛ ژوئن اولین ماهی بود که قیمت نفت خام برنت در بالاترین سطح از سال 2019 قرار گرفت. افزایش قیمت های اخیر این طلای سیاه منعکس کننده انتظارات بازار از تنگنا تولید در بازار نفت است که در کاهش مداوم موجودی نفت جهانی مشهود است.

همزمان با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون درمناطقی از جهان، مسافرت و حمل و نقل نیز رشد چشمگیری در سال جاری میلادی داشته است؛ درکنار افزایش تقاضا برای این طلای سیاه تداوم محدودیت تولید در اوپک پلاس باعث حفظ قیمت این طلای سیاه شده است.

اگرچه موجودی نفت جهانی در ماه های مه و ژوئن با سرعت کمتری نسبت به اوایل سال کاهش یافته است اما موجودی 1.2 میلیون بشکه در روز طی دو ماه گذشته نشان می دهد که بازار نفت همچنان با کسری ساختاری مواجه است.

در کوتاه مدت پیش بینی ها حاکی از آن است که اگر اوپک پلاس تصمیم به افزایش تولید بگیرد و بخشی از تقاضای جهانی برای نفت تامین شود و از سرعت کاهش موجودی انبارهای جهانی کاسته شود قیمت ها در بازار نفت به تعادل برسند و هر بشکه نفت خام برنت در محدوده قیمتی 71 تا 73 دلار باقی بماند.

در بلند مدت اما پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال 2022 برخلاف سال 2021 عرضه از تقاضا پیشی بگیرد چراکه قیمت بالای نفت در سال 2021 تمایل تولیدکنندگان را به تولید بیشتر این طلای سیاه افزایش خواهد داد؛ پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سال آینده میلادی در محدوده 67 تا 70 دلار باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها