کد خبر: 504445
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

زخم سیاسی عمیق و پرسش‌های بی‌پاسخ در لبنان همچنان باقی است

هرچند سعد حریری به نقطه انصراف و شکست در تشکیل کابینه نزدیک‌تر است تا تشکیل آن، اما حتی در صورت تشکیل کابینه هم بحران لبنان پایان نخواهد یافت.

زخم سیاسی عمیق و پرسش‌های بی‌پاسخ در لبنان همچنان باقی است
کد خبر: 504445
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- هرچند سعد حریری به نقطه انصراف و شکست در تشکیل کابینه نزدیک‌تر است تا تشکیل آن، اما حتی در صورت تشکیل کابینه هم بحران لبنان پایان نخواهد یافت.

این برداشت واقع‌گرایانه‌ای است که می‌تواند ابعاد تومور بدخیم شکل‌گرفته در صحنه سیاسی لبنان را آشکار کند.

این پرسش که دور باطل و فرسایشی تشکیل کابینه در لبنان تا چه زمانی به درازا خواهد کشید شاید یکی از پیش‌پاافتاده‌‌ترین و تکراری‌‌ترین سوالاتی باشد که در صحنه سیاسی لبنان به ذهن متبادر می‌شود، پرسشی که حتی شخص سعد حریری نیز توانمندی یا به تعبیری اراده‌ای ندارد تا پاسخ صریحی به آن بدهد.

از طرفی حتی اگر سعد حریری فرایند تشکیل کابینه را هم طی کند باز پرسش مهم‌تر شخصیت جانشین او پیش می‌آید.

آیا واقعاً شخصیتی در سرتاسر لبنان حضور ندارد که بتواند جامع‌الاضداد باشد و تمامی طیف‌های سیاسی لبنان را برای تشکیل کابینه دور خود گرد آورد؟

نقش کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه نشست‌های سه‌جانبه که به صرف قهوه بین سفرای آمریکا، فرانسه و عربستان برگزار می‌شود در پیچیده‌تر کردن این کلاف سردرگم چیست؟

در صورت به بن‌بست رسیدن واقعی سعد حریری و انصراف او از تشکیل کابینه، موضع جریان المستقبل که تحت رهبری اوست در قبال تشکیل کابینه بعدی چه خواهد بود؟

آیا احزاب و طیف‌های سیاسی لبنانی اجازه خواهند داد کابینه‌ای تکنوکرات و مستقل از احزاب برای پایان دادن به بحران تشکیل شود؟

موضع کشورهای غربی-عربی در قبال تشکیل کابینه‌ای بدون حریری و شاید المستقبل چه خواهد بود؟

در صورت تشکیل چنین کابینه‌ای، این دولت با دولت حسان دیاب که بعد از استعفای سعد حریری در اواخر اکتبر 2019 روی کار آمد و تا انفجار بیروت هم ادامه حیات داد چه تفاوتی خواهد داشت؟

و از تشکیل کابینه مهم‌تر، اصولاً چه نسخه‌ای می‌تواند نوشداروی اوضاع وخیم حاکم بر لبنان که ناشی از توافق طائف است باشد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها