بایدن به "دروغ بزرگ" ترامپ تاخت

رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار رهبران حقوق مدنی کشورش، تصویب قانون حق رای گسترده را که در کنگره راکد مانده است، یک "الزام ملی" خواند، اما راهی برای غلبه بر مخالفت جمهوریخواهان ارائه نداد.

بایدن به "دروغ بزرگ" ترامپ تاخت
کد خبر: 504484
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۰۸:۱۷:۳۹

اعتمادآنلاین| چندین ایالات تحت کنترل جمهوریخواهان امسال محدودیت‌های جدید رای‌دهی را به تصویب رساندند و این رویکرد حاصل فشارهای دونالد ترامپ، رهبر جمهوریخواه پیشین کاخ سفید است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه در سخنانی بدون نام بردن از ترامپ، به او و حامیانش بابت ادعاها درباره "به سرقت رفتن انتخابات 2020" از این رئیس جمهوری جمهوریخواه از طریق "تقلب گسترده آراء" تاخت.

بایدن خطاب به جمعیت حاضر در مرکز قانون اساسی ملی فیلادلفیا گفت: خوب صدای مرا بشنوید؛ امروز حمله‌ای آشکار در حال شکل‌گیری در آمریکاست؛ تلاشی برای سرکوب و ملغی کردن حق رای در انتخابات‌های منصفانه و آزاد.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به ادعاهایی مبنی بر تقلب انتخابایتی از سوی ترامپ و حامیانش گفت: "دروغ بزرگ" همان است؛ یک دروغ بزرگ.

بایدن گفت: در آمریکا، اگر شما ببازید و نتایج را بپذیرید، پیروز قانون اساسی هستید. شما بار دیگر تلاش می‌کنید. شما حقایق را جعلی نمی‌نامید و برای سرنگون کردن این تجربه آمریکایی تلاش نمی‌کنید، آن هم فقط به این دلیل که خوشحال نیستید. این دولتمردی نیست. این خودخواهی است.

جو بایدن گفت: جمهوریخواهان باید محض رضای خدا ایستادگی کرده و با محدودیت‌های رای‌دهی مخالفت کنند. آیا شرم نمی‌کنید؟

لایحه حق رای، به نبردی سخت در کنگره تبدیل شده است. دموکرات‌های حامی بایدن گرفتار جمهوریخواهان سنا شده‌اند که حتی اجازه نمی‌دهند این طرح به بحث گذاشته شود. تمرکز بایدن روی این موضوع، حتی اگر شکست بخورد، موجب می‌شود او رای‌دهندگان دموکرات را در راستای اهداف حزبش که می‌خواهد کنترل کنگره را در انتخابات میان دوره 2022 نگه دارد، بسیج کند.

جو بایدن با انتقاد از آنچه تلاش برای تضعیف حق رای خواند، آنها را به قوانین سابقی که مانع از حضور سیاه‌پوستان و زنان در پای صندوق‌های رای در ایالات متحده می‌شد، مقایسه کرد. بایدن در این رابطه گفت: آنها می‌خواهند این کار را خیلی سخت کنند... اینکه آنها امید دارند مردم اصلا رای ندهند. حرفشان این است. ما باید "قانون برای مردم" را به تصویب برسانیم. این یک الزام ملی است.

براساس گزارش "مرکز عدالت برنان" در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، امسال دست‌کم 17 ایالت قوانینی برای محدود کردن دسترسی به رای را اجرایی کردند و تعداد بیشتری هم در دست بررسی قرار دارند.

حزب بایدن و گروه‌های حقوق مدنی با این محدودیت‌ها مخالفند و منتقدان می‌گویند، هدف این محدودیت‌ها سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها و رای‌دهندگان جوان هستند که به پیروزی دموکرات‌ها کمک می‌کنند. بسیاری از جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که هدفشان از محدودیت‌های جدید مقابله با تقلب در انتخابات است، پدیده‌ای که به نظر کارشناسان انتخاباتی در ایالات متحده نادر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها