کد خبر: 504568
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۲۴:۳۴
| |

تکلیف املاک اطراف دانشگاه تهران چه شد؟

تورج فرهادی گفت: آزادسازی املاک اطراف دانشگاه تهران در حد یک طرح است و هنوز به تصویب نرسیده و در دست بررسی است.

تکلیف املاک اطراف دانشگاه تهران چه شد؟
کد خبر: 504568
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۲۴:۳۴

اعتمادآنلاین| تورج فرهادی شهردار منطقه 6 تهران، درباره املاک اطراف دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران از سالیان گذشته در حال توسعه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق یک مصوبه قرار بر این شد که محدوده‌های مشخصی به دانشگاه تهران افزوده شوند. اما مشخص نشده است که به چه صورت اضافه می‌شوند و بر این اساس دانشگاه تهران، املاک اطراف دانشگاه را فریز و شروع به خریداری آن‌ها از کرده است.

وی افزود: در بیست سال گذشته دانشگاه تهران بیش از پنجاه درصد املاک این بخش را خریداری کرده است. اما، ناتوانی دانشگاه تهران در خریداری همه املاک که در مردم بلاتکلیفی ایجاد کرده بود، همیشه باعث گله مندی و نارضایتی بود.

فرهادی در ادامه گفت: دانشکده هنر‌های زیبا به قضایای املاک اطراف دانشگاه ورود کرد و اساتید دانشگاه تهران در نقش مشاور با هم، هم فکری کردند و طرحی را ارائه دادند که این طرح در همراهی با مردم انحطاط بیشتری دارد و قرار بر این شد که از این به بعد املاک اطراف دانشگاه را، دانشگاه خریداری نکند و اگر کسی در آن جا ملکی دارد و می‌خواهد آن را بسازد بر طبق ضابطه و کاربری‌ای که برای املاک اطراف دانشگاه تهران تعریف شده ملک خود را بسازد.

فرهادی درباره نوع کاربری این املاک توضیح داد: اگر در 30 سال گذشته، ملکی هویت مسکونی داشته است و امروز قرار است به دانشگاه تهران اضافه شود باید کاربری آن مناسب شرکت‌های دانش بنیان، پردیس فناوری، کار‌های خلاقانه و از این قبیل فعالیت‌هایی که مربوط به شهر دانشی است باشد. البته که هرکسی که آن جا مالک است ارزش افزوده هم خواهد داشت.

وی افزود: پس این طرح به این صورت است که دیگر مثل قدیم شهرداری نمی‌آید املاک مردم را خریداری کند بلکه هر مالکی با کاربری تعیین شده پروانه ساخت می‌گیرد و می‌تواند ملک خود را بسازد.

فرهادی در ادامه گفت: اما قرار نیست همه این محدوده به محدوده اداری و مشابه آن تبدیل شود، بلکه برای جلوگیری از تبدیل آن منطقه به یک منطقه بی دفاع، بخشی هم برای سکونت در نظر گرفته شده که رفت و امد و زندگی در آن محدوده در جریان باشد.

وی افزود: داستان این است که نگاه دانشگاه تهران نسبت به طرح گذشته تغییر کرده است. طرح گذشته به این صورت بود که املاک اطراف تهران را بخرند و همه را تخریب کنند و از نو یک شهر جدید بسازند. ولی الان می‌گویند که یک سری از املاک آن محدوده میراثی هستند و نمی‌شود آن‌ها را تخریب کرد. املاک میراثی باید به همان شکلی که هستند باقی بمانند و حفظ و مرمت شوند و در راستای کاربرد شهر دانش فراهم شوند.

وی افزود: این طرح درحال آماده سازی است تا به کمسیون برود و در شورای عالی هم کلیات آن به تصویب رسیده است، ولی یک مشکلی که در آن وجود دارد این است که سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه تهران درباره ارتفاع املاک با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

میراث فرهنگی به دانشگاه تهران می‌گوید ساختمان‌هایی که در این محدوده ساخته می‌شوند، نباید ارتفاعشان بیشتر از 12 متر باشد. درحالی که دانشگاه تهران می‌گوید که همین الان هم املاکی هستند که ارتفاعشان بیش‌تر از 12متر است. میراث فرهنگی هم گفته است که از این به بعد اگر ملکی ساخته شود، باید ارتفاعش زیر 12 متر باشد.

فرهادی تصریح کرد: در این میان، کمیسیون ماده پنج و شورای عالی و میراث فرهنگی و دانشگاه تهران، در کش و قوس هستند که حق ارتفاع را به یک ثباتی برسانند تا تکلیف مردم مشخص شود.

چون ارتفاع 12 متری از لحاظ اقتصادی برای مردم و دانشگاه تهران مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل آن‌ها در تلاش هستند که ساخت املاک مربوط به دانشگاه تهران را حداقل از 12 متر شروع کنند و به ارتفاع بیشتری برسانند که هم حقوق افرادی که آنجا زندگی می‌کنند ضایع نشود و هم ظرفیت بیشتری برای شهر دانش ایجاد شود.

وی افزود: اگر این طرح بین میراث فرهنگی و دانشگاه تهران و کمیسیون ماده پنج به توافق برسد و تصویب شود باقی مسائل هم حل می‌شود و مردم هم میتوانند که طبق این طرح برای املاک خود پروانه ساخت بگیرند؛ که هیچ ضابطه جدیدی تولید نشده و تمام مسائل در این مراحلی که توضیح دادم باقی مانده است.

فرهادی در پایان تصریح کرد: اگر طرحی که دانشگاه تهران ارائه داده به تصویب برسد، شهرداری برای املاک مردم پروانه صادر می‌کند، اما فعلا هنوز هیچ چیزی نه از شورای عالی و نه از طرف کمیسیون ماده پنج به ما اعلام نشده که اگر مردم ملکی داشته باشند بتوانند پروانه آن را بگیرند وساخت و ساز داشته باشند. یعنی هنوز چیزی به عنوان ضابطه به شهرداری ارائه نشده است و این مسائل در حد یک طرح در دست بررسی هستند تا به تصویب برسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها