کد خبر: 504581
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۴۵:۵۳
| |

علیرضا تاج‌بر در یادداشتی نوشت:

چشم‌انداز مثبت بورس

در حال حاضر بازار سرمایه شرایط بنیادی بسیار مطلوب و خوبی را برای سرمایه‌گذاری دارد، البته اغلب سهام شرکت‌های بورسی به علت اصلاح قیمتی که ماه‌های گذشته تجربه کردند

چشم‌انداز مثبت بورس
کد خبر: 504581
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۴۵:۵۳

اعتمادآنلاین| در حال حاضر بازار سرمایه شرایط بنیادی بسیار مطلوب و خوبی را برای سرمایه‌گذاری دارد، البته اغلب سهام شرکت‌های بورسی به علت اصلاح قیمتی که ماه‌های گذشته تجربه کردند در حال حاضر ارزش‌شان کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله است و این موضوع باعث شده که تالار شیشه‌ای در شرایط مطلوبی قرار گیرد.

به گزارش تعادل، افزایش قیمت جهانی ناشی از بهبود شرایط کرونا، زمینه‌ساز بازگشت تقاضا در بازار جهانی شده و بر این اساس شرکت‌هایی که صادرات‌محور بوده و قیمت آنها وابسته به نرخ‌های جهانی است اکنون در شرایط مساعدی برای بهبود وضعیت معاملات خود قرارگرفته‌اند. باوجود اقدام‌های مثبتی که توسط سازمان بورس برای بهبود روند بازار انجام‌شده، اما بازار سرمایه از سال گذشته تاکنون تحت تأثیر شرایط سیاسی قرارگرفته که این موضوع بازار را تحت تأثیر خود قرار داده و زمینه ایجاد لطمه به معاملات و ضرر و زیان به سهامداران را فراهم کرده است.

با توجه به چنین مسائلی اعتماد مردم به بازار تا حدود زیادی خدشه‌دار شد و تحت تأثیر هیجان ایجادشده در معاملات بورس شاهد خروج تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران از این بازار بودیم. بسیاری از افرادی که در یک ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و در این مدت شاهد معاملاتی مثبت در این بازار بودند، اکنون دیگر بسیار محافظه‌کار شده‌اند و ممکن است با کوچک‌ترین تهدیدی به‌صورت هیجانی وارد صف‌های فروش شوند که این اتفاق به‌هیچ‌عنوان به نفع بازار نیست و باید اقداماتی به‌منظور جلوگیری از این اتفاق در دستور کار قرار بگیرد.

اقدامات و تصمیمات جدیدی که به‌تازگی برای کاهش هیجان‌های ایجادشده در بورس اتخاذشده بود، تأثیر خود را در بازار گذاشت و منجر به بهبود روند معاملات تالار شیشه‌ای و بازگشت رشد شاخص بورس به مدار صعودی شد. اکنون با رویه‌ای که سازمان بورس در اعطای مجوزها در پیش‌گرفته، انتظار می‌رود بهبود سطح خدمات و مشتری‌مداری در بازار سرمایه ارتقا یابد و شاهد ورود حجم بیشتری از سرمایه‌گذاران به این بازار باشیم.

اکنون و با انتشار آنها متوجه شده‌ایم که جلوگیری همیشگی از انتشار این گزارش‌ها بی‌دلیل بوده است، انتشار صورت‌های مالی و نگاه عادلانه به آنها نشان می‌دهد که هیچ مشکل خاصی وجود نداشته است، بلکه هزینه‌های موجود در آن همگی منطقی هستند. مسوولان حاضر در بازار سرمایه به بدنه بازار نزدیک‌تر شده‌اند و صحبت فعالان بازار بهتر شنیده می‌شود که امیدواریم این شرایط ادامه‌دار باشد.

اکنون تلاش ارکان بازار سرمایه برای تعیین تکلیف مواردی مانند قیمت‌گذاری دستوری و مذاکره با ارکان حاکمیتی بسیار بیشتر شده است که این موضوع می‌تواند بر روند بازار و بازگشت اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس تأثیرگذار باشد.

در حال حاضر نگران آینده هستیم که شاید روند فعلی بازار کوتاه‌مدت باشد، اما اگر پیگیری‌هایی که از سوی مسوولان برای این بازار اتخاذشده است ادامه‌دار باشد می‌توانیم شاهد رونق بیشتر این بازار و ورود نقدینگی‌های بیشتری به این بازار باشیم.

در بازارهای موازی، مالیات‌هایی وضع‌شده است که اگر اجرایی شود، تنها مقصد سرمایه‌گذاری می‌تواند سپرده‌های بانکی و بازار سهام باشد که می‌توان گفت عاملی است که به‌طور چشمگیری روی بازار اثر می‌گذارد.

سهامداران حقوقی شرکت‌ها باید تلاش کنند تا از عرضه‌های بی‌رویه خودداری کنند و اعتماد مردم را نسبت به بازار سرمایه جلب کنند تا در کوتاه‌مدت یک پایداری در بازار صورت بگیرد، اما با اطمینان می‌توان گفت امسال، بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. بازهم تأکید می‌کنم که بحث‌های بنیادی بازار سرمایه در رابطه با شرکت‌های صادرات‌محور و بزرگ صادق است که میزان فروش آنها به نرخ جهانی و نرخ دلار بستگی دارد که ما شاهد افزایش نرخ‌های جهانی و پایداری دلار در قیمت‌های حال حاضر هستیم بنابراین، اولین گزینه برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های صادرات‌محور هستند و کالاهای اساسی را تولید می‌کنند و بعد از گشایش‌های سیاسی، گروه خودرو و بانک هم با توجه به اصلاح قیمت شدید خود، گزینه‌های مناسبی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها