کد خبر: 504589
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۵۷:۳۵
| |

منابع خبری:

حریری امروز کابینه خود را به رئیس جمهور لبنان ارایه می کند

منابع خبری عرب زبان گزارش دادند که «سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت لبنان عصر امروز (چهارشنبه) اسامی کابینه خود را به «میشل عون» رئیس جمهور این کشور تقدیم خواهد کرد.

حریری امروز کابینه خود را به رئیس جمهور لبنان ارایه می کند
کد خبر: 504589
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۰:۵۷:۳۵

اعتمادآنلاین| کشور لبنان از هشت ماه پیش شاهد بحران سیاسی ناشی از عدم توافق جریان های سیاسی برای تشکیل دولت جدید به ریاست سعد حریری بوده است.

به گزارش ایرنا، میشل عون رئیس جمهور لبنان روز 22 اکتبر 2020 میلادی (اول آبان 99) درپی رایزنی با جریان ‌های سیاسی پارلمان، سعد حریری را مامور تشکیل دولت جدید لبنان کرد اما اختلاف نظر جریان های سیاسی بویژه بین حریری و جریان 14 مارس حامی اش از یک سو و نهاد ریاست جمهوری و رئیس جمهور این کشور و «جبران باسیل» رئیس جریان ملی آزاد لبنان از سوی دیگر و پافشاری هر طرف بر مواضع خود درخصوص نوع ترکیب کابینه مانع از تشکیل دولت شده است.

اما امروز منابع خبری لبنان گزارش دادند که حریری بعد از کش و قوس های زیاد سیاسی قصد دارد لیست کابینه خود را به رئیس جمهور این کشور ارایه کند.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از منابع سیاسی متعدد خود بدون ذکر نام نوشت که حریری قرار بود دیروز با عون دیدار کند، اما در تماس تلفنی با عون ابراز تمایل کرد که این دیدار امروز (چهارشنبه) برگزار شود.

به نوشته الشرق الاوسط، رئیس جمهور لبنان ساعت چهار عصر امروز به وقت محلی را برای ملاقات حریری با خودش تعیین کرده تا اینکه نخست وزیر مامور تشکیل دولت، اسامی کابینه خود را به وی معرفی کند.

این روزنامه افزود: حریری منتظر پاسخ رئیس جمهور لبنان به ترکیب کابینه معرفی شده خواهد بود تا براساس آن اقدام مقتضی را انجام دهد.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط به نقل از منابع سیاسی هم فکر خود، ترکیب کابینه حریری را "متعادل و متوازن" توصیف کرد و مدعی شد: در صورت عدم پاسخ مثبت رئیس جمهور لبنان به ترکیب کابینه معرفی شده، حریری مجبور خواهد بود تا از تشکیل دولت کناره گیری کند.

به گفته این منابع سیاسی، حریری با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان تماس گرفته و موضع خود را در صورت عدم پاسخ مثبت رئیس جمهور به ترکیب کابینه اش به اطلاع بری رسانده است.

این منابع افزودند: حریری به بری تاکید کرده است که در صورت رد ترکیب کابینه اش از جانب عون، از تصمیم خود برای کناره گیری از تشکیل دولت صرف نظر نخواهد کرد.

به نوشته الشرق الاوسط، این منابع سیاسی در عین حال دراین باره - که علت تعویق یک روزه دیدار حریری و عون به خاطر ورود پاریس به موضوع برای فرصت دادن بیشتر به «پاتریک دوریل» فرستاده ریاست جمهور فرانسه جهت استفاده از آخرین «خشاب سیاسی خود» برای نجات طرح این کشور برای لبنان بوده است- اظهار نظری نکردند.

اما همزمان برخی از رسانه های لبنان اقدام حریری در معرفی ترکیب کابینه خود به میشل عون را آخرین پرده از "نمایش کناره گیری" حریری از تشکیل دولت لبنان توصیف کرده و نوشته اند که حریری امروز فقط خودش می خواهد با معرفی یک کابینه به عون، بگوید که او کارش را انجام داده است؛ درحالی که می داند ترکیب کابینه اش مورد قبول واقع نخواهد شد. از این رو، هدف حریری در مرحله اول کناره گیری از تشکیل کابینه به این بهانه و در مرحله بعدی حرکت به سمت انتخابات پارلمانی در لبنان است.

در همین راستا، روزنامه الاخبار لبنان نوشت: آخرین پرده نمایش کناره گیری حریری از تشکیل دولت امروز آغاز می شود. حریری پیش از معرفی کابینه اش به عون به خوبی می داند که این ترکیب کابینه مورد قبول عون نخواهد بود زیرا نه فقط در بردارنده اسامی وزیران مسیحی که عون می خواهد نیست، بلکه فاقد استاندارهای یکپارچه است و حتی به گفته منابع نهاد رئیس جمهوری، حریری از موانعی که در طول پنج ماه گذشته نیز برداشته شد، عقب نشینی خواهد کرد. این ترکیب کابینه برای این است که فقط بگوید، ما آن را تشکیل دادیم.

به نوشته الاخبار، حتی اگر فرض مسلم بگیریم که رئیس جمهور لبنان این ترکیب کابینه را قبول کند، طرف های دیگری که حریری اسامی وزیران آنها را در کابینه نگنجانده باشد، آن را رد خواهند کرد. باید به انتظار نشست و دید که رئیس جمهور چه تصمیمی خواهد گرفت.

الاخبار سپس این پرسش را مطرح کرد که "اما آیا کناره گیری حریری، درهای راه حل بحران سیاسی لبنان را خواهد گشود؟ " و در پاسخ نوشت: از نظر برخی منابع سیاسی به نظر نمی رسد که این امر صورت گیرد زیرا کناره گیری حریری با رویکرد آشتی جویانه نخواهد بود. حریری از دو هفته پیش درخواست بری برای توافق بر سر جایگزینی برای خودش به منظور تشکیل دولت را رد کرده است. به احتمال زیاد، حریری می خواهد تجربه پدرش را تکرار کند که مامور شدن خود برای تشکیل دولت را در سال 1998 میلادی رد کرد و به سمت آماده سازی برای انتخابات پارلمانی با شعار اختیارات نخست وزیر سنی حرکت کرد.

این روزنامه نوشت: تلاش های بری برای تعویق کنارگیری حریری از تشکیل دولت تا تدوین نقشه راهی برای تعیین جایگزین وی و شکل دولت و برنامه آن فایده ای نداشته است. از این رو، روی فرد جایگزین حریری برای تشکیل دولت توافق صورت نگرفته است، زیرا حریری نام فرد جایگزین را به اسامی مجموعه نخست وزیران سابق محدود کرده است و از میان آنها نیز، «تمام سلام» جانشین شدن خود به جای حریری برای تشکیل دولت را نپذیرفته و «نجیب میقاتی» هم تصمیمی نگرفته است، زیرا میقاتی گفته است که مادامی که خارج به وی کمک نکند و در داخل نیز به طور مشخص طایفه اهل سنت از او حمایت کامل نکنند، نمی تواند کاری انجام دهد.

روزنامه الاخبار به نقل از منابع آگاه خود نوشت: بحث درباره فرد جایگزین حریری برای تشکیل دولت در پس پرده و به طور مشخص بین بری و حریری در جریان است و نام میقاتی مقدم بر دیگران است؛ بدون اینکه تصمیم نهایی در این باره گرفته شده باشد. شرط هم این است که نام وی یا هر فرد دیگری از حمایت حریری برخوردار باشد تا اینکه چنین اقدامی تحریک جامعه اهل سنت لبنان تلقی نشود و تجربه «حسان دیاب» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان تکرار نگردد.

به گفته این منابع آگاه از مذاکرات درباره تشکیل دولت لبنان، نام میقاتی بیشتر بر سر زبانها است؛ بویژه که وی از احتمال شرکت نکردن خود در انتخابات پارلمانی آینده صحبت می کند. این بدان معنا است که او نامزد ریاست دولتی خواهد بود که ماموریتش اجرای انتخابات خواهد بود.

حریری درحالی امروز کابینه خود را به رئیس جمهور لبنان ارایه خواهد کرد که پذیرش یا عدم پذیرش اسامی مطرح شده در آن از جانب عون یا از جانب جریان های حامی حریری، مسیر حرکت بحران سیاسی این کشور را مشخص خواهد کرد.

اگر کابینه مورد حمایت عون قرار نگیرد یا با مانع تراشی جریان های مورد حمایت حریری روبرو نشود، شاید بحران سیاسی لبنان حل شود، اما اگر آنطور که رسانه ها به نقل از منابع خود گمانه زنی و تحلیل می کنند، ترکیب کابینه مورد قبول رئیس جمهور واقع نشود یا با اعتراض حامیان حریری مواجه شود و معرفی امروز کابینه نیز به توصیف این رسانه ها آخرین پرده نمایش کناره گیری حریری بدون توافق بر سر جایگزینی برای خود به منظور تشکیل دولت در آینده باشد، بحران لبنان با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت؛ بویژه که برخی تحلیلگران سیاسی لبنانی همه این فرایند را در راستای دو سناریویی می دانند که قدرت های خارجی بویژه آمریکا و فرانسه و عربستان با دخالت های خود در امور داخلی لبنان دنبال می کنند.

به عقیده شماری از تحلیلگران عرصه لبنان، ریاض و پاریس و واشنگتن هم اکنون دو سناریو را در قبال لبنان به طور همزمان پیش می برند که اگر سناریوی نخست به شکست انجامید، دومین سناریوی خود را عملی کنند.

براساس سناریوی نخست، آمریکا و فرانسه و عربستان که به طور سنتی در طول سالهای اخیر حامی جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری رئیس جریان المستقبل بوده اند، اکنون بدنبال فشار بر سیاستمداران لبنانی و به طور مشخص جریان 8 مارس شامل حزب الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد و دیگر گروههای زیرمجموعه آن هستند تا آنها از مواضع خود در قبال ترکیب دولت لبنان عقب نشینی کرده و امتیاز بدهند، اما جریان 8 مارس نیز در مقابل تاکنون تاکید کرده است که زیر بار دخالت ها و فشارهای خارجی به زیان منافع لبنان نخواهد رفت.

تهدیدهای اخیر وزیر خارجه فرانسه مبنی بر وضع تحریم ها تا آخر ماه جاری میلادی علیه سیاستمداران لبنانی نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

به عقیده ناظران امور سیاسی لبنان، فرانسه با هماهنگی با آمریکا و عربستان به دنبال آن است که با طرح چماق تحریم ها، جریان 8 مارس و به طور مشخص جریان ملی آزاد لبنان به ریاست «جبران باسیل» و «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان وابسته به این جریان را زیر فشار قرار دهد که در قبال ترکیب کابینه ای که حریری قصد دارد امروز آن را ارایه کند، امتیاز داده و کوتاه بیایند تا در نهایت پاریس و ریاض و آمریکا به هدف خود در روی کار آوردن دولت متبوع خود در لبنان برسند و بدنبال آن کمک های اقتصادی به لبنان را آغاز کنند.

این کشورها در سطح رسانه ای نیز همزمان جنگ تبلیغاتی را علیه جریان 8 مارس بویژه حزب الله راه اندازی کرده اند تا این جریان را مقصر تشکیل نشدن دولت آینده لبنان معرفی کنند و آنها را اینگونه درخصوص ترکیب کابینه زیر فشار قرار دهند و این درحالی است که حزب الله و جنبش امل و شخص «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در طول موضعگیری های ماههای اخیر خود بارها بر لزوم تسریع در تشکیل دولت برای جلوگیری از فروپاشی کشور و تامین کمک های اقتصادی از دیگر کشورها برای مردم تاکید کرده اند.

اما به اعتقاد تحلیلگران عرصه لبنان، آمریکا و فرانسه با هماهنگی ریاض سناریوی دومی را نیز در صورت شکست سناریوی نخست دنبال می کنند که روی کناره گیری حریری از تشکیل دولت - در صورت موافقت نکردن میشل عون رئیس جمهور لبنان بر سر اسامی کابینه ای که او قصد معرفی آن به عون را دارد- و تداوم بحران سیاسی و اقتصادی به منظور نارضایتی بیشتر مردم لبنان متمرکز است.

فرانسه و آمریکا و ریاض در مرحله بعدی اجرای سناریوی دوم خود بعد از کناره گیری کردن حریری از تشکیل دولت در صورت شکست وی در تشکیل آن، تداوم بحران سیاسی و اقتصادی کنونی لبنان تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی آینده را دنبال خواهند کرد.

این کشورها به دنبال آن هستند تا از یک سو سطح نارضایتی عمومی مردم از وضعیت موجود لبنان را در سایه ادامه کار دولت پیشبرد امور به ریاست «حسان دیاب» حفظ کنند، اما همزمان با ارایه کمک های موقت نگذارند تا وضعیت لبنان تا سطح فروپاشی کامل پیش برود.

براساس این سناریو، باید نارضایتی ها در لبنان که هم اکنون در سطح خیابانها مشاهده می شود، تا زمان انتخابات ادامه یابد و در عین حال کمک اقتصادی های پاریس و ریاض و واشنگتن به لبنان بزرگنمایی شده و همزمان نیز در قالب حملات رسانه ای و سیاسی، حزب الله و به طور کلی جریان 8 مارس مقصر وضعیت موجود به خاطر توافق نکردن برای تشکیل دولت لبنان معرفی شود.

هدف نهایی فرانسه، آمریکا و عربستان این است که از یک سو خود را با کمک های اقتصادی موقت ناجی لبنانی ها معرفی کرده و اینگونه القا کنند که در صورت روی کار آمدن حامیان لبنانی آنها در قدرت، وضعیت اقتصادی و معیشتی بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر جریان 8 مارس را مسئول ناکامی در تشکیل دولت و بحران مزمن سیاسی لبنان معرفی کنند تا در نهایت، بتوانند هواداران خود را وارد پارلمان آینده لبنان کرده و آن را بدست بگیرند.

دخالت های فرانسه و آمریکا و عربستان در امور داخلی لبنان و تلاش آنها برای منحرف کردن افکار عمومی داخلی لبنان نسبت به مقصر اصلی وضعیت ناگوار سیاسی و بویژه اقتصادی موجود درحالی است که با نگاهی به ترکیب دولت های گذشته لبنان به خوبی می توان دریافت که در طول این سالها قدرت اجرایی در دستان خود حامیان آنها در لبنان بوده است و حریری سکاندار گروه 14 مارس به عنوان نخست وزیر ایفای نقش کرده است.

در همین راستا است که بسیاری از تحلیلگران مسائل لبنان وضعیت موجود اقتصادی و بحران های این کشور را به خاطر انباشت سیاست های اشتباه دولت های گذشته می دانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها