کد خبر: 504650
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۴۷:۰۷
| |

جان کربی:

از طالبان انتظار داریم به توافق دوحه پایبند باشد

پایگاه رسمی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به نشست خبری اخیر جان کربی نوشت: انتظار واشنگتن از طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی این است که به توافق دوحه پایبند باشند و افغانستان را به پناهگاه امن تروریست ها تبدیل نکرده و از آنها پشتیبانی نکنند.

از طالبان انتظار داریم به توافق دوحه پایبند باشد
کد خبر: 504650
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۴۷:۰۷

اعتمادآنلاین| «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نشست خبری روز گذشته خود در واکنش به اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که به رسانه های روسی گفته است داعش در حال جمع آوری و بازیابی نیروهای خود در اراضی شمال افغانستان است و دلیل این امر عقب نشینی عجولانه ناتو و ایالات متحده توصیف شده و همچنین تائید ارزیابی های روسیه از سوی پنتاگون، قدرت کافی داعش برای بازپس گیری قلمرو خود در خاک افغانستان و آخرین ارزیابی های وزارت دفاع آمریکا از اینکه طالبان دستکم براساس توافق دوحه برای کنترل داعش تلاش می کنند یا خیر، گفت:

به گزارش ایرنا وی افزود: من نمی خواهم به شما پاسخ قانع کننده ای بدهم، زیرا شما در مورد ارزیابی اطلاعاتی سوال می کنید که من نمی خواهم در مورد آن صحبت کنم.

وی افزود: ما متوجه هستیم که گروههای تروریستی هنوز در افغانستان فعالیت می کنند. شما به داعش اشاره کردید. ما می دانیم که علاوه بر داعش، گروه هایی از القاعده هم در آنجا حضور دارند. اما طالبان براساس توافق نامه دوحه اعلام کرده است که به گروه های تروریستی اجازه نمی دهد افغانستان به پناهگاه امن آنها بدل شود و از این گروه ها حمایت و پشتیبانی نمی کنند.

انتظار ما این است که آنها مطابق توافقنامه عمل کنند. بدون شک من قصد ندارم وارد این مبحث شوم که این گروه ها کجا و چگونه و به چه تعداد فعالیت می کنند، اما یکی از دلایلی که رئیس جمهوری به ما دستور داد مطمئن شویم که ما در افغانستان توانایی ضد تروریسم بسیاری داریم، دقیقا به این دلیل است که می دانیم این گروه ها هنوز آنجا حضور دارند.

در حال حاضر، تهدیدات سرزمینی ما که از افغانستان ناشی می شود بسیار کاهش یافته است. اما هیچ یک از ما احتمالات را نادیده نمی گیرد. به همین دلیل ما با همکاری وزارت امور خارجه بسیار سخت تلاش می کنیم تا توانایی ها و گزینه های اضافی بیش از حد ایجاد کنیم تا مطمئن شویم هیچ حمله ای به میهن ما از جانب افغانستان صورت نمی گیرد.

*در پی خروج آمریکا از افغانستان، نگاه ها متوجه حضور چین در آنجا شده است. آیا وزارت دفاع آمریکا نگرانی های راهبردی در مورد گسترش حضور چین یا مشارکت در افغانستان دارد؟

کربی در پاسخ گفت: امید ما این است هر کشوری که بخواهد در افغانستان کاری انجام دهد نخست ملت افغانستان را در نظر داشته باشد و اینکه آنها این کار را با روحیه حمایت از راه حل سیاسی مورد مذاکره انجام می دهند.

سوال دیگر خبرنگار در مورد افغانستان در خصوص تلاش برای گفت و گو با چینی ها در مورد حضورشان در این کشور بود که کربی نسبت به آن ابراز بی اطلاعی کرد.

شما در مورد حملات برخی شبه نظامیان به سربازان ایالات متحده در عراق و سوریه صحبت کرده اید. شما ابراز نگرانی شدید کرده بودید که این تهدیدها با استفاده از سلاح های مرگبار صورت می گیرد و سپس اعلام کرده بودید که در جریان یکی از این حملات دو نفر زخمی شده اند و اینکه اگر صدمات بیش از این بود، چه اتفاقی می افتاد. منظور شما از این سخنان چه بود؟

کربی در پاسخ تاکید کرد: خوشبختانه در این حملات ما شاهد آسیب های جزئی به دو نفر از پرسنل خود بودیم و تاکید می کنم چنانچه این صدمات جدی بود، ما هم مجبور بودیم در واکنش جدی باشیم.

*آیا شما ایران را مسئول این حملات می دانید؟

ما باز هم بدون اینکه این حملات را به شخصی منتسب کنیم، اعلام می کنیم بسیاری از این حملات توسط شبه نظامیانی انجام می شود که ایران آنها را پشتیبانی می کند و ما آشکارا اعلام کرده ایم که پشتیبانی تهران از این شبه نظامیان باید متوقف شود.

خبرنگار در پرسشی دیگر به خبری که خبرگزاری رویترز روز گذشته (12 ژوئیه و 21 تیر) در خصوص دیدار یک مقام عالی رتبه ایرانی با رهبران شبه نظامیان عراقی در بغداد منتشر کرده بود، اشاره کرد و اینکه این مقام ایرانی در دیدار خود، نیروهای شبه نظامی را به ادامه حملات به نیروهای ایالات متحده و تاسیسات آمریکایی فرا می خواند.

کربی در پاسخ توضیح داد: ما نگرانی خود را در مورد این حملات و تعهد قاطعانه رئیس جمهوری در حافظت از امنیت پرسنل خود در عراق کاملا و آشکارا اعلام کرده ایم. شما پیش از این هم شاهد بودید که ما در این زمینه عمل نموده و همیشه از حق خود دفاع کرده ایم. حال نحوه و زمان اجرای این امر به عهده فرمانده کل قوا است، اما این حملات خطرناک بوده و به طور بالقوه مرگبار هستند و ما آنها را جدی می گیریم.

*آیا شما تایید می کنید که خبرگزاری دولتی سوریه (SANA)، در مورد حمله جدید به پایگاه های آمریکایی در این کشور گزارش داده است؟ آنها می گویند ظرف 24 ساعت گذشته دومین حمله به پایگاه ایالات متحده در میدان نفتی "العمر" صورت گرفته است. آیا شما از آن اطلاعی دارید؟

کربی: من در مورد حمله ای که پیش از این صورت گرفته بود توضیح داده ام و اینکه این حمله یک حمله موشکی ناکارآمد به میدان نفتی العمر بود. اما اینکه در 24 ساعت گذشته حمله ای رخ داده باشد من اطلاع ندارم.

*آیا شما اطلاعاتی در مورد تمرینات مشابه دارید که توسط نیروهای ائتلاف در این منطقه انجام می شود؟

کربی: نه من اطلاعی ندارم.

آمریکا در هفتم اکتبر 2001 برابر با 15 مهرماه 1380 به بهانه جنگ با تروریسم و در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر به افغانستان حمله و گروه طالبان را سرنگون کرد. اما به حضور نظامی خود در این کشور ادامه داد تا اینکه «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید این کشور در ماه آوریل (فروردین) اعلام کرد نزدیک به دو هزار و 500 نیروی آمریکایی تا 11 سپتامبر (20 شهریور) و 7 هزار نیروی ناتو از این کشور خارج می‌شوند.

اما در حالیکه دولت بایدن خطوط کلی طرح خروج نیروهای نظامی از افغانستان را ترسیم کرده، هنوز موفق به حل برخی از جزییات آن نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها