آخرین رایزنی‌ها برای تسریع در تشکیل کابینه جدید لبنان

کمتر از یک روز مانده به پاسخ رییس جمهوری لبنان به فهرست پیشنهادی سعد الحریری مأمور تشکیل کابینه،"پاتریک دوریل" رییس جمهوری فرانسه و رییس فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان برای رایزنی در مورد تشکیل دولت جدید دیدار و گفت وگو کردند.

آخرین رایزنی‌ها برای تسریع در تشکیل کابینه جدید لبنان
کد خبر: 504784
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۰۸:۰۶:۳۸

اعتمادآنلاین| هرچند به موضوعات مورد بحث میان دو طرف هیچ اشاره‌ای نشده است، اما به نظر می‌رسد موضوع اصلی تسریع در جهت تشکیل کابینه جدید لبنان بوده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری العهد که این دیدار را پوشش می‌داد، دیدار دوریل و رعد دو روز پس از آن روی می دهد که "جان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه دخالت‌ها در امور داخلی لبنان از توافق کشورهای اتحادیه اروپایی برای وضع یک چارچوب قانونی برای اعمال تحریم‌ پیش از پایان ماه جاری میلادی برای تسریع در مورد تشکیل کابینه جدید لبنان خبر داده بود.

این دیدار همچنین چند ساعت پس از دیدار سعدی الحریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه با "میشل عون" رییس جمهوری لبنان روی می‌دهد.

الحریری امروز چهارشنبه با حضور در کاخ «بعبدا» در بیروت با عون دیدار و فهرست اسامی وزیران مورد نظر خود برای تشکیل دولت این کشور را به رییس جمهوری این کشور ارائه کرد.

مامور تشکیل دولت لبنان افزود: این کابینه مطابق با طرح فرانسه و طرح نبیه بری رییس پارلمان است و می‌تواند منجر به پیشرفت کشور شود.

همزمان با دیدار مشاور مکرون و رییس فراکسیون حزب الله، شبکه خبری "المیادین" به نقل از برخی منابع نزدیک به ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که میشل عون درحال ارزیابی اسامی پیشنهادی کابینه الحریری است.

این منابع که خواستند نامشان محفوظ بماند اعلام کردند که عون به دنبال آن نیست که پاسخی منفی به وزیران پیشنهادی کابینه الحریری بدهد.

این منابع همچنین اعلام کردند که ریاست جمهوری لبنان نمی‌خواهد الحریری را در تنگنا بگذارد که تا از تشکیل کابینه انصراف دهد.

دوشنبه شب بود که «مصطفی علوش» نائب رئیس جریان «المستقبل» لبنان مدعی شده بود که الحریری اواخر هفته جاری [از تشکیل کابینه] انصراف خواهد داد.

براساس گزارش این منابع، با وجود تقسیم وزارتخانه‌ها، اما ریاست جمهوری پذیرای مطالعه و بحث در مورد تشکیل کابینه است.

ساعاتی پیش نیز ریاست‌جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کابینه جدید الحریری با توافقی که قبلا صورت گرفته بود کاملا تفاوت دارد.

الحریری عصر امروز چهارشنبه فهرست اسامی وزیران مورد نظر خود را به عون ارائه داد.

«الحریری» پس از این نشست گفت که اسامی 24 نفر را بر اساس ابتکار فرانسه و «نبیه بری» رییس مجلس به رییس جمهوری تقدیم کردم و منتظرم تا فردا پاسخ عون را برای تشکیل دولت دریافت کنم.

الحریری صبح امروز و پیش از این دیدار با "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری و وزیر امور خارجه مصر در قاهره برای تشکیل دولت لبنان دیدار و رایزنی کرد.

وی پیش از این نیز با سفر به ترکیه و امارات به ترتیب با مقامات آنکارا و ابوظبی برای تشکیل کابینه رایزنی و مشورت کرده بود.

سعد الحریری وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته بر عهده گرفت، اما سایه نفوذ و مداخله دولت‌های خارجی بر او و تصمیم گیری هایش و نیز اختلافات در روند سیاسی این کشور، به رغم آنکه لبنان با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار دارد، تاکنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده است.

سعد الحریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شد.

در ادامه تحرکات فرانسه برای ایقای نقش در تشکیل کابینه لبنان، دوشنبه شب نیز "آن گریلو" سفیر این کشور در بیروت با "ولید البخاری" و "دورتی شیا" همتایان عربستانی و آمریکایی‌اش دیدار و در مورد تشکیل کابینه لبنان گفت و گو کرده بود.

بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه، دخالت‌های خارجی در مسیر تشکیل دولت را از مهمترین عوامل مشکل آفرین لبنان می‌دانند که فرانسه به همراه آمریکا و عربستان بیشترین نقش را در افزایش این مشکلات ایفا کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها