نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران:

سازمان مالیاتی تعداد اظهارنامه‌های پر شده را اعلام کند/ حمایتی از تولیدکنندگان انجام نمی‌شود

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سوال ما از رییس سازمان مالیاتی این است که آیا ماده 97 قانون مالیاتی اجرا می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت است، مشخص کنند که در کشور چه تعداد اظهارنامه‌ مالیاتی پر شده و چه تعداد آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

سازمان مالیاتی تعداد اظهارنامه‌های پر شده را اعلام کند/ حمایتی از تولیدکنندگان انجام نمی‌شود
کد خبر: 504821
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۰۹:۲۳:۲۸

اعتمادآنلاین| عباس جبالبارزی در مورد قانون بررسی رندوم اظهارنامه‌های مالیاتی توسط سازمان مالیاتی که باید از امسال شروع می‌شد، اظهار کرد: بر اساس ماده 97 قانون مالیات، سازمان مالیاتی می‌تواند اظهارات مالیاتی را بدون رسیدگی قبول کند. یعنی بخشی را مورد رسیدگی قرار داده و برخی را بدون رسیدگی بپذیرد و بعد در راستی‌آزمایی اگر متوجه شد که اطلاعات درست نبوده هم آنها را جریمه کند و هم مالیات بیشتری بگیرد. اسم چنین روشی مالیات بر مبنای ریسک است که در آن بررسی و رسیدگی به صورت رندوم است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: از سال 95 که این قانون تصویب شد به سازمان مالیاتی 3 سال فرصت داده شد که بتوانند سیستم جامع مالیاتی را پیاده کند. از آنجا که چند ماهی است رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیات سال 98 شروع شده، سازمان مالیاتی اعلام کرده که قانون ماده 97 را اجرا می‌کند و رسیدگی به صورت رندوم انجام می‌شود. فعالان اقتصادی نیز انتظار دارند این اتفاق رخ دهد.

جبالبارزی با انتقاد از سازمان مالیاتی تصریح کرد: ولی بر اساس اطلاعاتی که ما داریم تقریبا همه اظهارنامه‌ها در حال بررسی است مگر بنگاه‌هایی که زیان‌ده بودند، بنابراین قانون اجرا نمی‌شود. تبعات این موضوع این است که با بررسی همه اظهارنامه‌ها به طور طبیعی دقت کار کاهش می‌یابد، با کم بودن زمان بررسی هر پرونده بسیاری از هزینه‌ها را رد می‌کنند و میزانی مالیات می‌نویسند. فعال اقتصادی هم این میزان را قبول نمی‌کند و کار به هیئت‌های حل اختلاف می‌کشد و مشخص هم نیست که بتواند ثابت کند یا خیر.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان ساخت: قانون‌گذار خواسته که به سمت یک سیستم مالیاتی استاندارد بر مبنای اعتماد به مودیان بچیند. در این سیستم علاوه بر اینکه زمان کافی برای رسیدگی به اظهارنامه‌هایی که به طور رندوم انتخاب شده‌اند وجود دارد خیال مابقی فعالان اقتصادی راحت می‌شود که اظهارنامه آنها پذیرفته می‌شود.

وی در ادامه افزود: اینکه از بین 1000 اظهارنامه 995 اظهارنامه بررسی شود دیگر مالیات بر مبنای ریسک نیست. طبق اطلاع ما فقط بنگاه‌های زیان‌ده مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند که نشان می‌دهد تقریبا 80 تا 90 درصد اظهارنامه‌ها بررسی می‌شوند. سوال ما از رییس سازمان مالیاتی این است که آیا ماده 97 قانون مالیاتی اجرا می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت است، مشخص کنند که در کشور چه تعداد اظهارنامه‌ مالیاتی پر شده و چه تعداد آنها مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی ما از بنگاه‌ها نشان می‌دهد آمار رسیدگی بیش از 80 درصد بوده است. اگر هم بگویند که رسیدگی تقریبا کامل در حال انجام است هم که خلاف قانون عمل می‌کنند.

جبالبارزی ضمن تاکید بر اینکه حمایتی از طرف سازمان مالیاتی از تولیدکنندگان انجام نمی‌شود گفت: قرار بوده که آقایان امسال از تولید پشتیبانی و حمایت کنند، اما حتی متن قانون را هم اجرا نمی‌کنند. طبق قانون سازمان مالیاتی ظرف سه سال باید طرح نظام جامع مالیاتی را اجرا می‌کرد. از نظر ما این قانون اجرا نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها