کد خبر: 504840
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۰۹:۵۷:۱۲
| |

پس از کش و قوس‌های فراوان:

حریری لیست کابینه جدید را به رئیس جمهور لبنان تحویل داد

نخست‌وزیر مکلف لبنان پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره لیست ترکیب کابینه پیشنهادی را به رئیس‌جمهور این کشور تحویل داد و بر اساس گزارش رسانه‌های لبنانی فهرست پیشنهادی شامل تغییرات بسیاری در توزیع کرسی‌هاست.

حریری لیست کابینه جدید را به رئیس جمهور لبنان تحویل داد
کد خبر: 504840
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۰۹:۵۷:۱۲

اعتمادآنلاین| پس از کش‌وقوس‌های فراوان و گمانه‌زنی‌های بسیار درباره دولت جدید لبنان بالاخره «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف دیروز (چهارشنبه/23 تیرماه) ترکیب پیشنهادی خود از دولت جدید متشکل از 24 وزیر را به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان تقدیم کرد و به عون تا ظهر امروز (پنجشنبه) مهلت داد که نظر خود را درباره این فهرست ارائه کند.

به گزارش فارس، در همین زمینه روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع وابسته به «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری) نوشت، فهرست الحریری شامل تغییرات بسیاری درباره اسامی و توزیع کرسی‌هاست و بسیار با فرمولی است که به «خلیلَین» یعنی «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله و «علی حسن خلیل» معاون نبیه بری ارائه داده و با «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان (التیار الوطنی الحر» مورد بحث قرار گرفت.

الاخبار افزود، تغییرات شامل کرسی‌های اصلی نیز هست از جمله پست وزارت خارجه که قرار بود سهمیه دروزی‌ها (به رهبری ولید جنبلاط) باشد اما به سهمیه مسیحی‌ها بازگشته است. همچنین پست وزارت کشور که قرار بود به ارتدوکس‌ها اختصاص یابد به سنی‌ها بازگشته است. تغییراتی در کرسی‌های پنجگانه شیعیان (دارایی، توسعه اداری، گردشگری یا فرهنگ، کار و زیرساخت) رخ نداده و منابع مطلع گفتند اسامی شیعیان پیشنهادی برای این کرسی‌ها «مایا کنعان، یوسف خلیل، جهاد مرتضی، عبدالله ناصرالدین و ابراهیم شحرور» است که با حزب‌الله بر سر آن توافق نشده است.

بر اساس این گزارش دیگر اسامی پیشنهادی در فهرست الحریری به این شرح است: «سعاده الشامی» وزیر اقتصاد، «انطون شدید» وزیر دفاع، «فراس ابیض» وزیر بهداشت، «فراس ابی ناصیف» وزیر ارتباطات، «فادیا کیوان» وزیر خارجه، «کارول عیاط» وزیر انرژی و «ولید العاکوم» وزیر کشور.

منابع بعبدا اعلام کرده‌اند که عون از الحریری پرسیده آیا احزاب دیگر این فهرست را با این اسامی می‌پذیرند؟. این منابع ضمن اعلام اینکه برخی اسامی جدید است و برخی از آنها را پیشتر عون رد کرده، پیش‌بینی کردند که تشکیل دولت با این فهرست انجام نشود. آنها همچنین گفتند تعیین مهلت برای رئیس‌جمهور در این باره مرسوم نیست و نوعی نشانه منفی است «چگونه ممکن است فهرست ارائه شده برای تشکیل دولت در کمتر از 24 ساعت بررسی شود؟».

الاخبار در ادامه نوشت، الحریری با تقدیم این فهرست گویا در حال اجرای سناریو انصراف از تشکیل دولت است، وی به مصر رفت و به مقامات مصری گفت که قصد کناره‌گیری دارد. وی بازگشت و لیستی به عون پیشنهاد داد که می‌داند عون آن را رد خواهد کرد.

این روزنامه ادامه داد، اما اگر عون امروز پاسخ نهایی درباره لیست پیشنهادی را ندهد، الحریری چه کاری انجام خواهد داد آیا قبل از جواب عون از تشکیل دولت کناره‌گیری خواهد کرد؟ منابع نزدیک به رئیس‌جمهور لبنان پیش‌بینی کردند عون آنچه الحریری می‌خواهد را به وی نخواهد داد. آنها تأکید کردن که عون این فهرست به شکل کنونی را نخواهد پذیرفت اما آن را رد هم نخواهد کرد بلکه در گفت‌وگو بر سر آن را باز خواهد کرد.

منابع آگاه به این سوال الاخبار مبنی بر اینکه آیا احتمال قبل تشکیل دولت با این لیست برای در تنگنا قرار دادن الحریری که گفته بود «قادر به توقف فروپاشی لبنان است» وجود دارد یا خیر؛ این احتمال را رد نکردند و گفتند این احتمال وجود دارد.

این منابع افزودند، الحریری نمی‌تواند مواضع قاهره که به وی درباره انصراف از تشکیل دولت هشدار داده نادیده بگیرند همانطور که نمی‌تواند تنها حامی‌اش در داخل لبنان یعنی «نبیه بری» را از دست دهد، بری بارها سعی کرده وی را قانع به عدم انصراف از تشکیل دولت کند.

در پایان این گزارش به دیدار دیروز هیأت فرانسوی به ریاست «پاتریک دوریل» مشاور امور غرب آسیا و شمال آفریقای رئیس جمهوری فرانسه اشاره شده و آمده است، از جمله کسانی که دوریل با آنها دیدار کرد «محمد رعد» رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان بود. فضای این دیدار بسیار دوستانه بود و دوریل از تمایل فرانسه برای کمک به لبنان و روابط میان پاریس و حزب‌الله گفت و رسما درخواست کرد که حزب‌الله به تلاش‌هایش برای تسریع در تشکیل دولت ادامه دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها