تعیین جانشین برای «محمود عباس» در دستور کار واشنگتن و تل‌آویو

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تحرکات آمریکا برای احیای روند سازش در فلسطین، منابع آگاه خبر دادند، واشنگتن و تل‌آویو در تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی کرانه باختری به ازای تعیین جانشین برای رئیس تشکیلات خودگردان هستند.

تعیین جانشین برای «محمود عباس» در دستور کار واشنگتن و تل‌آویو
کد خبر: 504861
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۰:۵۱:۱۵

اعتمادآنلاین| منابع مطلع در فلسطین خبر دادند که واشنگتن و تل‌آویو در تلاش برای افزایش کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان و نجات آن از بحران مالی کنونی هستند تا ضمن برطرف کردن نگرانی‌هایشان از قدرت گرفتن جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ در کرانه باختری، زمینه سیاسی را برای تعیین جانشین رئیس تشکیلات خودگردان مهیا کنند.

به گزارش فارس، در شرایطی که جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین متزلزل شده است و مقبولیت این تشکیلات در نزد مردم فلسطین در پی چند چند اقدام رسواکننده به پایین‌ترین حد خود رسیده است، دولت آمریکا و در کنار آن تل‌آویو در تکاپو هستند تا طرحی جدید را با هدف جان‌بخشی مجدد به تشکیلات خودگردان از راه کمک‌های اقتصادی آغاز کنند البته به ازای زمینه‌سازی برای اعمال تغییر در نظام سیاسی فلسطین و درخواست از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان برای فراهم کردن زمینه این تغییرات و آمادگی برای کنار رفتن از قدرت.

روزنامه «الاخبار»، امروز (پنجشنبه)، در گزارشی در این خصوص نوشت: با توجه به اینکه رام‌الله برگی برای اعمال فشار علیه تل‌آویو در دست ندارد،‌ در تلاش است تا با کسب حمایت آمریکا روند «صلح»‌ را بر مبنای «صلح اقتصادی» احیا کند.

این روزنامه لبنانی می‌افزاید که تشکیلات خودگردان فلسطین به ازای دادن امتیاز «کنترل وضعیت امنیتی»، به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کرانه باختری و احیای گزینه راهکار دودولتی است؛ گزینه‌ای که «نفتالی بنت» نخست‌ جدید تل‌آویو به تازگی میخ آخر را بر تابوت آن کوبید و گفت این گزینه «به علت نبود یک شریک واقعی فلسطینی، غیرممکن است».

یک منبع بلندپایه در تشکیلات خودگردان فلسطین در این خصوص به الاخبار خبر داد که طرح واشنگتن و تل‌آویو که هم‌اکنون گفت‌و‌گوهایی درباره آن میان برخی از مقامات فلسطینی در جریان است،‌ حول محور فراهم کردن منابع حمایت مالی جدید برای تشکیلات خودگردان و همچنین تقویت دستگاه‌های امنیتی وابسته به آن در گردش است تا این‌گونه از نابه‌سامانی اوضاع در آینده جلوگیری شود.

طبق گفته این مقام فلسطینی، این گفت‌و‌گوها را «هادی عمرو» مسئول پرونده فلسطین-اسرائیل در وزارت خارجه آمریکا هدایت می‌کند و هم‌اکنون با مقامات واشنگتن و تل‌آویو در حال بررسی تشکیل یک کمیته مشترک به منظور تسهیل فعالیت‌های اقتصادی تشکیلات خودگردان است.

در ادامه این گزارش آمده است که «شکری بشاره» وزیر دارایی تشکیلات خودگردان در دیدار با هادی عمرو بر لزوم «اعتمادسازی مجدد» میان اشغالگران و فلسطینیان از راه ارائه تسهیلات و بازبینی «توافق اقتصادی پاریس» برای پایان دادن به وضعیت بد اقتصادی تشکیلات خودگردان تأکید کرده است.

در همین خصوص، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نیز گزارش داد که گفت‌و‌گوها درباره تشکیل کمیته مشترک شاهد پیشرفت بوده است. گزارش این روزنامه عبری‌زبان درحالی منتشر شد که برخی منابع محلی در فلسطین خبر دادند «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان پیامی به کابینه تل‌آویو ارسال کرده و از آن‌ها خواسته است «برای نجات تشکیلات خودگردان از بحران مالی که در مقطع کنونی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اقدام کنند».

بر اساس این گزارش، حسین الشیخ در پیام یادشده اشاره کرده است که «وضعیت مالی، تحت تأثیر کاهش درآمدهای داخلی،‌ کاهش کمک‌های خارجی و بحران ناشی از همه‌گیری کرونا و همچنین کم کردن بخشی از مبالغ اعطایی تل‌آویو به تشکیلات بسیار بحرانی شده است که این مسئله آینده تشیکلات خودگردان را تهدید می‌کند و به نفع جنبش حماس و طرح مقاومت مسلحانه است».

او همچنین در پیام مذکور خواستار «بهبود اوضاع در اراضی فلسطین و همچنین تقویت تشکیلات خودگردان ودستگاه‌های امنیتی وابسته به آن شده بود تا با نشانه‌های بروز انتفاضه با حمایت حماس و برخی طرف‌های خارجی در کرانه اشغالی مقابله کند».

الاخبار در ادامه نوشت که تل‌آویو چند هفته پس از پیام مکتوب رام‌الله در پاسخ به آن خبر داد که در حال گفت‌‌وگو با برخی از طرف‌های بین‌المللی به‌ویژه آمریکا و همچنین در حال بررسی موضوع تشکیل یک کمیته مشترک به منظور بهبود وضعیت اقتصادی تشکیلات است تا این‌گونه دریافت درآمد مالی بیشتر برای تشکیلات خودگردان تضمین شود و مجددا حمایت مالی 400 میلیون دلاری سالانه از تشکیلات به حالت اولیه بازگردانده شود..

این روزنامه لبنانی در ادامه افزود که تشکیلات خودگردان در جریان گفت‌و‌گو با فرستاده آمریکا بر لزوم تزرق حس بهبود وضعیت اقتصادی به شهروندان کرانه باختری، افزایش فرصت‌های شغلی در اراضی فلسطین و همچنین دادن اجازه افزایش شمار کارکنان در اراضی اشغالی تأکید کرده است؛ اقداماتی که به گمان رام‌الله باعث فرونشاندن آتش خشم و نارضایتی مردم از تصمیمات چون لغو انتخابات، مسائل مربوط به نبرد اخیر در نوار غزه و همچنین حادثه ترور «نزار بنات»‌ فعال فلسطینی خواهد شد.

در مقابل، تشکیلات خودگردان به واشنگتن و تل‌آویو تعهد داده است که در صورت بهبود وضعیت اقتصادی، برای رویارویی با عملیات‌های فردی و سازمان‌دهی‌شده علیه اشغالگران به شدت شهرهای کرانه باختری را تحت نظر بگیرد و سلطه خود را در این مناطق اعمال کند.

الاخبار در ادامه به نقل از منابع بلندپایه در تشکیلات خودگردان نوشت: «اما مهم‌ترین و خطرناک‌ترین [مسئله] از نظر آمریکایی‌ها در آینده، آینده تشکیلات خودگردان پس از کنار رفتن عباس 85‌ساله است؛ محمود عباسی که وضعیت سلامت او چندان خوب به نظر نمی‌رسد».

بر اساس این گزارش، واشنگتن و تل‌آویو صراحتا هفته گذشته درباره این مسئله با تشکیلات خودگردان گفت‌و‌گو کرده‌اند و خواستار سامان‌دهی اوضاع داخلی این تشکیلات شده‌اند به‌نحوی که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اجازه کنترل وضعیت سیاسی فلسطین را پیدا نکند.

طبق اطلاعاتی که این روزنامه لبنانی دریافت کرده است، آمریکایی‌ها بر لزوم تعدیل نظام سیاسی فلسطین در آینده و تصویب قانونی که اجازه تعیین جانشین برای محمود عباس -درصورت مرگ یا کنار رفتن از این سمت- را بدهد، تأکید کرده‌اند به‌ گونه‌ای که معاون او در شرایطی که برگزاری انتخابات دشوار است،‌ رهبری تشکیلات را به دست بگیرد.

الاخبار در پایان گزارش خود نوشت که پس از آنکه مجلس قانون‌گذاری دو سال پیش منحل شد، محمود عباس از آن زمان تاکنون کنترل تمام دستگاه‌های مجریه و مقننه را در اراضی فلسطین برعهده گرفته است. این اختیارات به او این اجازه را خواهند داد تا قانونی جدید در ارتباط با موضوع ریاست صادر کند و مطابق با میل آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها معاونی برای خود برگزیند؛ اما طبق گفته برخی مقامات در تشکیلات خودگردان، صدور چنین قانونی منوط به بهبود اوضاع اقتصادی در کرانه باختری است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»‌ نیز اخیرا در خبری اختصاصی نوشت که برخی منابع آگاه عربی از تحرکات غافلگیرکننده آمریکا برای احیای مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با وجود مهیا نبودن شرایط سیاسی خبر داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها