الخلیج آنلاین:

در صورت احیای برجام، صادرات نفت ایران بلافاصله به 1.5 میلیون بشکه در روز می‌رسد/این رقم تا سال 2023 به تدریج به 3.8 میلیون بشکه خواهد رسی

ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های آن را دارد. گروه اوراسیا پیش بینی می‌کند که ایران پس از رفع تحریم‌ها بتواند صادرات نفت خود را به 700 هزار بشکه برساند تا به تدریج این رقم به 3.8 میلیون بشکه در اواخر 2022 و اوایل 2023 برسد.

در صورت احیای برجام، صادرات نفت ایران بلافاصله به 1.5 میلیون بشکه در روز می‌رسد/این رقم تا سال 2023 به تدریج به 3.8 میلیون بشکه خواهد رسی
کد خبر: 504913
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: در صورت تدوام مذاکرات بین ایالات متحده و ایران در مورد پرونده هسته‌ای و نزدیکی رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، نفت این کشور بیشترین سود را از این توافق می‌برد، چرا که می‌تواند به بازار‌های جهانی بازگشته و سهم بالایی در پر کردن خزانه تهران با میلیون‌ها دلار داشته باشد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در صورت رفع تحریم‌های اقتصادی، ایران می‌تواند روزانه 3.9 میلیون بشکه نفت تولید کند، یعنی همان میزانی که قبل از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018، تولید می‌کرد و پس از خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای، تولید نفت ایران به روزانه 1.2 میلیون بشکه رسید که شامل 952 هزار بشکه نفت خام می‌شود.

تهران اعلام کرد که ایالات متحده با رفع تحریم‌های ترامپ که مربوط به نفت بوده، موافقت کرده و بنابر تاکید محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، واشنگتن تحریم‌های نفتی علیه ایران را رفع خواهد کرد.

با موافقت آمریکا، ایران واقعا به صادرات نفت قانونی و بدور از قاچاق دست می‌یابد، همانطور که خبرگزاری «اس اند بی پلاتس» آمریکا پیش بینی می‌کند در سال 2022 صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به 1.5 میلیون بشکه در روز برسد که این رقم می‌تواند در ربع اول سال جاری، به 825 هزار بشکه در روز و در ربع سوم از سال 2020، به 420 هزار بشکه برسد.

ایران مخازنی پر از نفت دارد که نزدیک به 70 میلیون بشکه است و به محض رفع تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایالات متحده و اتحادیه اروپا، در پی فروش آن برخواهد آمد.

حجم نفت ایران در مخازنش بین 50 و 60 میلیون بشکه است و البته این رقم با استناد به گزارش‌های «اف جی ای» و «اچ اس مارکت» و «اویل اکس» اعلام می‌شود.

گذشته از اینکه ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های آن را دارد و گروه اوراسیا پیش بینی می‌کند که ایران پس از رفع تحریم‌ها بتواند صادرات نفت خود را به 700 هزار بشکه برساند تا به تدریج این رقم به 3.8 میلیون بشکه در اواخر 2022 و اوایل 2023 برسد.

ورود به بازار‌ها

به گفته یکی از مسئولان بلند پایه در وزارت نفت ایران، این کشور در حال برنامه ریزی برای افزایش سریع تولیدات نفتی خود، همزمان با ادامه گفتگو‌ها در خصوص توافق هسته‌ای است. این در حالی است که خبرگزاری وزارت نفت ایران «شانا» روز چهارشنبه 9 ژوئن از فرخ علیخانی، مدیر تولید شرکت ملی نفت ایران نقل کرد: «در صورتی که تحریم‌ها رفع شود، تولید نفت ایران طی چند ماه به همان مقدار گذشته باز می‌گردد». در واقع ایران امیدوار است تا در گام بعدی خود، تولید نفتش را به چهار میلیون بشکه در روز برساند.

عامر الشوبکی، پژوهشگر اقتصادی مسائل مربوط به نفت و انرژی، معتقد است که با نزدیکی بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، نفت ایران واقعا به بازار‌های جهانی نزدیک شده است. با توجه به اینکه ایران مخازنی انباشته از نفت دارد که پس از رفع تحریم‌ها اقدام به فروش آن خواهد کرد، اوپک پلاس نیز این مساله را با دقت در نظر دارد.

در این میان، خبرگزاری بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود در آوریل گذشته تاکید کرد که بارگیری نفت ایران به حدود 2.3 میلیون بشکه در روز رسیده است و این بالاترین میزان در طول 2 سال گذشته است.

این خبرگزاری در گزارش خود تاکید کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا، چین خرید نفت ایران را به طور کامل متوقف نکرد و تهران روزانه حدود 360 هزار بشکه نفت به پکن صادر می‌کند، که این رقم نسبت به 150 هزار بشکه در 9 ماه اول 2020، افزایش یافته است.

خبرگزاری انرژی، معتقد است که در صورت موفقیت مذاکرات جاری در وین و کاهش تحریم‌های آمریکا، چه بسا در زمانی نسبتا کوتاه، صادرات نفت ایران به 1.5 میلیون بشکه در بازار‌های جهانی برسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها