کد خبر: 504960
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۲۰:۳۳:۱۱
| |

جولان کرونا در سواحل استان گیلان

ابستان هر سال گیلانی‌ها با آغوش باز و گل به دست و لبخند بر لب پذیرای نخستین گردشگران بودند. انواع جشن‌های تابستانی، جشنواره‌های بومی، تور‌های گردشگری و طرح‌های بومگردی در این استان شمالی برای مهمانان ایرانی و خارجی برگزار می‌شد.تابستان 1400 اما دومین تابستان کرونایی در جهان است. کرونایی که با شعار "در خانه بمانیم" فراگیر شد. سفر‌ها ممنوع و تور‌های گردشگری لغو شد.

جولان کرونا در سواحل استان گیلان
کد خبر: 504960
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۲۰:۳۳:۱۱

اعتمادآنلاین| روز‌ها و شب‌های گرم تابستان است و رویای سفر به شمال سرسبز و دریا و دشت و جاده و کوه و غذا‌های محلی و صنایع دستی گیلان.

تابستان هر سال گیلانی‌ها با آغوش باز و گل به دست و لبخند بر لب پذیرای نخستین گردشگران بودند. انواع جشن‌های تابستانی، جشنواره‌های بومی، تور‌های گردشگری و طرح‌های بومگردی در این استان شمالی برای مهمانان ایرانی و خارجی برگزار می‌شد.

تابستان 1400 اما دومین تابستان کرونایی در جهان است. کرونایی که با شعار "در خانه بمانیم" فراگیر شد. سفر‌ها ممنوع و تور‌های گردشگری لغو شد.

بسیاری از کشور‌ها با واکسیناسیون سریع و مستمر به ایمنی نسبی دست یافتند. کشور‌های زیادی از جمله ایران هم با روند کُند واکسیناسیون عمومی همچنان شاهد فراز و فرود آمار‌های ابتلا به کرونا هستند.

حالا همزمان با گرمای تابستان، زنگ خطر پیک پنجم کرونا در کشور به صدا در آمده است. موجی که این بار از استان‌های جنوبی آغاز شد و به نقاط دیگر کشور رسید.

اکثر استان‌های کشور با این ویروس درگیر هستند و 169 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که شهر‌ستان های آستارا، رشت، بندر انزلی، رودبار و رودسر در استان گیلان را نیز شامل می‌شود.

به جز رشت بقیه شهر‌های قرمز گیلان در مبادی ورودی قرار دارند و متأسفانه با وجود توصیه

مسئولان و محدودیت‌های تردد همچنان شاهد حضور مسافران هستند.

به گفته استاندار گیلان در روز‌های گذشته 8 مورد ابتلا به کرونا دلتا در شهر‌های قرمز استان شناسایی شده است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از روند صعودی آمار ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خبر داده و آن را یک هشدار عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که شمار زیادی از مسافران تابستانی این روز‌ها در سواحل و سایر مراکز گردشگری استان گیلان حضور دارند که حتی ابتدایی‌ترین دستورالعمل‌های بهداشتی یعنی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

کرونا هنوز نرفته است و ما همچنان گرفتار ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی هستیم. مسافرت‌های تابستانی یکی از این نباید‌ها و ممنوعه‌ها در روز‌های اوج کرونا است.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: هر نوع مسافرت غیرضروری در اوج کرونا اشتباه است و سلامت مسافران و ساکنان استان را به خطر می‌اندازد.

وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا از مردم خواست: تصمیمات سفر خود را لغو کنند و به خاطر اوج گیری مجدد کرونا بار سفر نبندند.

اوج گیری کووید 19 در سراسر گیلان


آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح علت ممنوعیت سفر‌های غیرضروری، هر گونه سفر، تجمع و ازدحام در مراکز تفریحی و مذهبی در وضعیت کنونی را خطرآفرین دانست و گفت: شاهد روند اوج گیری کووید 19 در سطح استان هستیم.

او افزود: رستوران ها، سواحل، اماکن مذهبی، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ از نقاط خطرآفرین هستند که انتقال و ابتلای بیماری در آن‌ها بسیار زیاد است و برای کنترل ازدحام و مدیریت وضعیت به طور حتم به همکاری نیروی انتظامی در سطح استان نیاز داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انتقاد از ورود مسافران به استان گیلان تصریح کرد: هر نوع مسافرت غیرضروری در وضعیت کنونی اشتباه است و سلامت مسافران و ساکنان استان را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

اعمال محدودیت‌ها در شهرستان‌های قرمز و نارنجی


حیدرزاده با تأکید بر اعمال محدودیت‌ها در شهرستان‌های قرمز و نارنجی استان گفت: اعمال محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها باید با همکاری همه دستگاه‌ها اجرا شود.

او با بیان اینکه علائم بالینی نشان دهنده ورود ویروس دلتا به گیلان است، افزود: باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال مدیریت‌ها بیش از پیش جدی باشیم.

جلوگیری از ورود خودرو‌های با پلاک غیربومی به گیلان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین یادآور شد: به دلیل فصل کشاورزی و در نظر گرفتن استان با عنوان گیلان شهر، خودرو‌های با پلاک بومی مجازند بین شهرستان‌ها، به جز ساعات منع تردد، رفت و آمد کنند.

حیدرزاده تأکید کرد: در نشست ستاد مدیریت و مقابله با کرونای گیلان مصوب شد؛ کنترل شدیدی در ورودی‌های استان از جمله رودبار، آستارا و رودسر برای جلوگیری از ورود خودرو‌های با پلاک غیربومی برقرار شود.

ورود ویروس کرونا دلتا به گیلان


بیماری کووید 19 هر از گاهی با سویه‌های جدید بروزرسانی می‌شود. این بار گونه جهش یافته و مسری‌تر کرونا ویروس دلتا در استان‌های مختلف کشور از جمله گیلان در گردش است.

ارسلان زارع، استاندار گیلان در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونای این استان به مشاهده 8 مورد ابتلا به ویروس کرونا از نوع دلتای هندی در مناطق مختلف گیلان اشاره کرد.

او با اشاره به افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری شدگان در سراسر کشور اظهار داشت: شیب صعودی برخی استان‌ها، نگرانی‌ها برای پیک پنجم کرونا را افزایش داده که انتظار می‌رود میزان مراعات دستورالعمل‌ها و همراهی با کادر درمان و پزشکان از سوی مردم مضاعف شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و افزایش شمار مناطق پرخطر و خیلی پرخطر (شهرستان‌های نارنجی و قرمز) منجر به اعمال محدودیت‌های کرونایی خواهد شد و بر این مبنا پرهیز از سفر‌های برون استانی و تردد‌های درون شهری غیرضرور و جلوگیری از شکل گیری اجتماعات مورد تأکید است.

زارع بر لزوم رعایت بیشتر شیوه نامه‌های استفاده از سواحل و شناگاه‌های گیلان توسط گردشگران و هم استانی‌ها و نیز افزایش میزان نظارت شبکه‌های بهداشت بر این مناطق تأکید کرد.

مهمان سرا‌های دولتی و حاکمیتی تعطیل شوند

احمد آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت هشدارآمیز کرونا از ستاد استانی کرونا خواست با تعطیل کردن مهمان سرا‌ها و مراکز اقامتی مربوط به ادارات دولتی و دستگاه‌های حاکمیتی در استان، زمینه ورود گردشگران به گیلان را سلب کنند.

اسکان فرهنگیان در مدارس گیلان ممنوع است.

پیک پنجم کرونا امکان اسکان فرهنگیان در مدارس استان گیلان را هم لغو کرد

محمد رحمتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان از رشت ممنوعیت اسکان مسافران فرهنگی در مدارس این استان را به علت تداوم همه گیری بیماری کووید 19 دانست و گفت: با دستور ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و تأکید وزارت آموزش و پرورش ستاد اسکان فرهنگیان در مدارس استان فعال نخواهد شد.

او افزود: با انتشار ویروس کرونا از اسفند ماه سال 1398، اسکان فرهنگیان در نوروز و تابستان 1399 و نوروز 1400 در مدارس گیلان انجام نگرفت به این ترتیب تابستان امسال نیز ستاد اسکان فرهنگیان فعالیتی نخواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه پذیرش نکردن فرهنگیان در مدارس به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم است، تصریح کرد: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 همه باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همکاری کنند.

سلامتی مردم میدان بازی و تفریح نیست

به منظور نظارت بیشتر و حفظ سلامتی مردم از ورود تور‌های غیرمجاز گردشگری به گیلان در تابستان امسال جلوگیری می‌شود.

پایگاه خبری پلیس گیلان نیز با اشاره به ورود تور‌های گردشگری، کوهنوردی و آفرود غیرمجاز به استان و محل‌های گردشگری در ایام تعطیل اعلام کرد: برخی افراد سهل انگار سلامتی مردم را میدان بازی و تفریح خود قرار داده اند.

پلیس گیلان با تلاش شبانه روزی در ایام تعطیل با همکاری دستگاه قضایی با برخی از افراد غیر بومی در قالب تور‌های گردشگری، کوهنوردی و آفرود غیرمجاز، برخورد و از اعزام آنان در ورودی استان و محل‌های گردشگری جلوگیری می‌کند.

این برخورد‌ها در ادامه محدودیت‌های کرونایی و به منظور تکرار نشدن خاطره عید امسال و از دست رفتن تعداد زیادی از هم استانی‌های عزیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، انجام می‌شود. ورود این تور‌های گردشگری غیرمجاز می‌تواند مجددا فاجعه کرونا در شهر‌ها و روستا‌های گیلان را افزایش دهد.

تشدید برخورد با تور‌های غیرمجاز گردشگری در گیلان

روزبه آلیانی، رئیس دفتر بررسی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هم از رشت گفت: در ادامه محدودیت‌های کرونایی، برخورد با تور‌ها و گرو‌ه‌های غیرمجاز گردشگری در گیلان تشدید می‌شود.

او افزود: با توجه به علاقه مندی هموطنان به شرکت در تور‌های گردشگری و طبیعت گردی در فصل تابستان، شاهد فعالیت گروه‌های غیرمجاز در فضای مجازی و تبلیغ تور‌های گردشگری در روز‌های گذشته بودیم.

دستورالعمل‌های بهداشتی سفرهای ضروری دوران کرونا

در ایام کرونا اما عده‌ای ناچار به مسافرت و حضور در مناطق مختلف کشور هستند. واکسینه شدن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی 2 راه موثر برای ایمنی افراد در این گونه از سفر‌ها است.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در همین رابطه ضمن تأکید بر ضرورت پرهیز از انجام سفر‌های غیرضروری به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، دستورالعمل‌هایی بهداشتی در جهت بهبود وضعیت سفر‌های ضروری مردم در ایام کرونا منتشر کرد.

در بخشی از این دستورالعمل آمده است:

ضمن توصیه أکید به عموم هموطنان جهت کاهش تردد‌های بین شهری و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری به منظور حفظ سلامت مسافران که با وسیله نقلیه شخصی بین شهر‌ها تردد می‌کنند، توصیه می‌شود:

- قبل از سفر از سلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل و داخل خودرو و دستگیره‌های در را نظافت و گندزدایی کنید.

- قبل از سفر به همراه داشتن اقلام بهداشتی حفاظت شخصی شامل دستکش یکبار مصرف، ماسک، محلول ضدعفونی دست و دستمال کاغذی اطمینان حاصل کنید.

در هنگام سوخت گیری در جایگاه‌های ارائه سوخت از ماسک و دستکش استفاده کنید.

- در سفر‌های کوتاه از مواد غذایی سبک از پیش تهیه شده در منزل استفاده کنید.

- در سفر‌های طولانی فقط در واحد‌های بین راهی تحت نظارت سازمان گردشگری توقف کنید.

- پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی دست خود را به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضد عفونی دست استفاده کنید.

- پس از خرید هر نوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده یا ورود به خودرو، بسته بندی آن گندزدایی شود.

-جهت پرداخت عوارض بزرگراهی ترجیحا از روش‌های الکترونیکی استفاده کنید.

خودداری از سفر‌های غیرضروری برای کمک به مهار کرونا

تا قبل از زمستان 98 هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد روزی برسد که سفر به شمال ممنوع شود. همیشه گلایه‌هایی از رها کردن زباله در طبیعت و تخریب محیط زیست توسط برخی گردشگران بی ملاحظه بود اما هیچ وقت ممنوعیت و لغو سفر در کار نبود.

همه گیری ویروس کرونا در سال‌های اخیر در وهله نخست مانع برگزاری هرگونه تجمع و سفر در کشور به ویژه استان‌های گردشگرپذیری چون گیلان شد. لغو مسافرت‌ها و ممنوعیت سفر‌های غیرضروری تا زمان ایمنی نسبی جامعه به این ویروس منحوس ادامه دارد.

متخصصان و صاحبنظران کووید 19 می‌گویند: ایمنی جمعی این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون همگانی امکان پذیر است.

طرح ملی واکسیناسیون در کشور در حال انجام است و تزریق واکسن ایرانی هم به صورت داوطلبانه آغاز شده است. هرچند با گسترش ویروس و افزایش آمار جانباختگان و مبتلایان، ضرورت واکسینه شدن بیشتر و سریع‌تر افراد جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

پس تا پایان واکسیناسیون عمومی کرونا باید به فکر پیشگیری و تشدید مراقبت‌ها از جمله خودداری از سفر‌های غیرضروری باشیم و در صورت سفر‌های ضروری هم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سلامتی خود و دیگران در برابر ویروس خطرناک کرونا مراقبت کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها