کد خبر: 504970
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۰۷:۲۲:۰۰
| |

کارشناس مسائل آمریکا:

بعید می‌دانم که تا قبل از 12 مردادماه اتفاق خاصی درباره برجام رخ بدهد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: معتقدم که با همان مسیری که دولت آقای روحانی مذاکرات را به پایان رساند در همان مسیر دولت آقای رئیسی ادامه می‌دهد مثلا اینکه آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌ها را بردارند، راستی آزمایی انجام شود و اینکه تضمین‌هایی گرفته شود که آمریکا دوباره از برجام خارج نشود و اینکه حقوق اصلی ایران لحاظ شود.

بعید می‌دانم که تا قبل از 12 مردادماه اتفاق خاصی درباره برجام رخ بدهد
کد خبر: 504970
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۰۷:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| «امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، در خصوص برجام گفت: من تصور نمی کنم تا قبل از تشکیل دولت جدید که حدود 20 روز دیگر است آمریکا اعلام کند که به برجام برگشته و تحریم ها را برمی‌دارد.

به گزارش برنا، در مورد خود دور هفتم مذاکرات هم هنوز مشخص نیست که قرار است برگزار شود یا خیر. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام آمادگی کرد و گفت، ما آماده هستیم و ایران هم با مذاکرات مخالفتی ندارد ولی اینطور به نظر می رسد که در دو سه دوره اخیر، خیلی دستاوردهای موثری ایجاد نشده است.

او افزود: روند مذاکرات تا دور سوم و چهارم خوب بود و مذاکرات خوب پیش می رفت ولی دوره های پنجم و ششم احتمالا دورهایی بوده که خیلی تغییراتی ایجاد نشد یعنی مواضع دو طرف از مذاکرات چهارم به بعد در یک نقطه باقیمانده است.

بنابراین از جهت اینکه مذاکرات چه زمانی انجام شود تعیین زمان آن فعلا بعید است چون دولت تغییر می‌‌کند و نظرات دولت جدید آقای رئیسی، باید مدنظر قرار بگیرد که مذاکرات چگونه ادامه پیدا کند. طرف مقابل هم احتمالا صبر می کند که ببیند تکلیف دولت جدید چه می شود البته من بعید می دانم که تا قبل از 12 مردادماه اتفاق خاصی رخ بدهد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: ترکیب دولت جزو اختیارات هر دولتی است اینکه چه کسی وزیر باشد چه کسی نماینده ایران در سازمان های مختلف باشد چه کسی مذاکره کننده باشد و چه نهادی مذاکره کند در اختیار دولت مستقر است.

همانطور که دولت آقای احمدی نژاد و دولت آقای روحانی از یکسری اختیاراتی برخوردار بودند، دولت آقای رئیسی هم همین طور است، ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد مثلا در دولت آقای احمدی نژاد مذاکرات توسط شورای عالی امنیت ملی انجام می شد و دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات را هدایت می کرد در دولت آقای روحانی، این کار بر عهده وزارت خارجه قرار گرفت.

ابوالفتح افزود: ممکن است دوباره مذاکرات به دبیر شورای عالی امنیت ملی یا نهاد دیگری یا تیم دیگری برگردد. به هرحال این جزو اختیارات دولت است و خیلی مهم نیست چون سیاست کلان کشور تغییر معناداری نکرده است.

رهبری اشاره داشتند که سیاست خارجی در شورای بالادستی شورای عالی امنیت ملی تدوین می شود و وزارت خارجه مجری است و ترکیب شورای عالی امنیت ملی، خیلی تغییرات اساسی ندارد و به خصوص که، همه مصوبات سیاست مذاکراتی، خطوط قرمز، اصول اصلی مذاکراتی تدوین شده به تایید رهبری می رسد اما اجرا تکنیک های مذاکراتی یک مقدار می‌تواند، متفاوت باشد که مثلا آدم هایی که مدیریت را بر عهده می گیرند تکنیک ها و شیوه های مختلفی را مدنظر قرار بدهند.

او تصریح کرد: در آن حوزه احتمال تغییرات است اما در کلان و سیاست کلان نظام من این تغییرات را متصور نیستم و معتقدم که با همان مسیری که دولت آقای روحانی مذاکرات را به پایان رساند در همان مسیر دولت آقای رئیسی ادامه می دهد مثلا اینکه آمریکایی ها باید همه تحریم ها را بردارند، راستی آزمایی انجام شود و اینکه تضمین هایی گرفته شود که آمریکا دوباره از برجام خارج نشود و اینکه حقوق اصلی ایران لحاظ شود. همه اینها مواردی است که در دولت آقای رئیسی هم ادامه دار خواهد بود کما اینکه مذاکرات در وین باشد یا در شهر دیگری باشد متفاوت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها