کد خبر: 504976
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۰۷:۳۶:۱۶
| |

شورای امنیت خواستار تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات لیبی شد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل اوضاع لیبی را بررسی و از مقامات این کشور خواستند تدابیر لازم برای تعیین قواعد قانونی برگزاری انتخابات در این کشور را اتخاذ کنند.

شورای امنیت خواستار تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات لیبی شد
کد خبر: 504976
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۰۷:۳۶:۱۶

اعتمادآنلاین| شورای امنیت سازمان ملل در پایان نشست روز پنجشنبه خود به وقت محلی برای بررسی تحولات لیبی اعلام کرد اصرار داریم انتخابات طبق جدول زمانی تعیین شده توسط مجمع مذاکرات سیاسی لیبی برگزار شود.


به گزارش ایرنا، شورای امنیت همچنین بر پیروی همه اعضای این شورا از قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی تاکید و از تأثیر منفی تحولات این کشور بر کشورهای همسایه به ویژه منطقه ساحل ابراز نگرانی کرد.


انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی قرار است 24 دسامبر (سوم دی 1400 ) برگزار خواهد شد.


نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی در سخنانی اظهار داشت همه طرف‌ها بر پایبندی خود بر برگزاری انتخابات در تاریخ 24 دسامبر تاکید کردند. نگران آن هستیم که بسیاری از طرف‌ها آمادگی لازم را برای اتخاذ تدابیر ضروری به منظور برگزاری انتخابات ندارند.

«یان کوبیس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی افزود متاسفانه مجلس لیبی هنوز چارچوب‌های قانون اساسی لازم برای برگزاری انتخابات را تفسیر نکرده است.


دیپلمات کهنه کار اهل جمهوری اسلواکی تصریح کرد بعضی طرف‌ها تلاش می‌کنند برای برگزاری انتخابات، پیش شرط‌هایی تعیین کنند که کارشکنی در برگزاری آن است.


وی اظهار داشت از همه طرف‌ها می‌خواهم برای حمایت از فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در دسامبر آینده در لیبی تلاش کنند. اگر درگیری پایان نیابد، ممکن است فضای مثبت، کمرنگ شود.

«عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر لیبی نیز گفت: مزدوران و نیروهای خارجی در لیبی در پیشبرد روند سیاسی کارشکنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت لیبی با ادامه حضور مزدوران خارجی در لیبی مخالف است، افزود دولت لیبی برای مقابله با بحران مهاجرت غیر قانونی از این کشور تلاش می کند.‏نخست وزیر لیبی از شورای امنیت خواست در تحریم های اعمال شده علیه لیبی بازنگری کند.

معاون نماینده روسیه نیز در سخنانی خواستار خروج تدریجی و هماهنگ شده همه نیروهای خارجی از لیبی شد و گفت باید از وارد نشدن دوباره این میزان نیروهای میدانی به خاک لیبی و اینکه هیچ تهدیدی برای تشدید نظامی جدید وجود نداشته باشد، اطمینان حاصل شود.

لیبی پس از سقوط «معمر قذافی» دیکتاتور این کشور در سال 2011 به دلیل اختلاف‌های جناح‌های مختلف با جنگ داخلی روبرو شده است؛ دولت «وفاق ملی» لیبی مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی، سازمان ملل است، اما کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در بنغازی و طبرق حمایت می‌کنند.

روند پایان دادن به اختلاف‌های داخلی که ریشه در حضور نیروهای خارجی در لیبی دارد، با اعلام آمریکا مبنی بر مذاکره با برخی از احزاب مهم این کشور در خصوص خروج نیروهای خارجی و نیابتی از لیبی، پیش از انتخابات برنامه‌ریزی شده برای پایان دسامبر 2021 وارد مرحله جدیدی شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها