کد خبر: 504979
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» انصراف حریری از تشکیل کابینه را بررسی می‌کند:

آیا هرج‌ومرج سازنده در لبنان کم‌کم به ثمر می‌نشیند؟

در خوش‌بینانه‌‌ترین تحلیل می‌توان گفت لبنان روزبه‌روز به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود. از سویی برخی از تحلیلگران می‌گویند این کشور مدت‌هاست که از این مرحله عبور کرده است.

آیا هرج‌ومرج سازنده در لبنان کم‌کم به ثمر می‌نشیند؟
کد خبر: 504979
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- در خوش‌بینانه‌‌ترین تحلیل می‌توان گفت لبنان روزبه‌روز به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود. از سویی برخی از تحلیلگران می‌گویند این کشور مدت‌هاست که از این مرحله عبور کرده است.

به زعم برخی از کارشناسان، اگر به نظریه توطئه اعتقاد داشته باشیم از استعفای اول سعد حریری در سال‌های قبل تا انصراف فعلی او از تشکیل کابینه و تمام رخدادهای فیمابین آن در چارچوب برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای تحقق پروژه فاز دوم هرج‌ومرج سازنده می‌گنجد که فاز اول آن شکست نسبی خود را در مناطق دیگری از جهان به اثبات رسانده، اما در مناطق دیگری همچنان با قدرت در دست اجراست.

در این میان یک رسانه لبنانی نوشته است، طرف‌های خارجی مشغول آماده‌سازی بسترهای لازم به منظور استفاده از فروپاشی لبنان برای تکرار الگوی کوزوو در این کشور هستند.

روزنامه الدیار طی گزارشی تحلیلی از شرایط حال حاضر لبنان به دست داده است؛ اخبار رسیده به بیروت حکایت از آن دارند که اسرائیل به شدت در فکر نوعی قیمومیت بین‌المللی بر لبنان است.

این روزنامه با استناد به تحقیقی که پژوهشکده قدس انجام داده به این نتیجه رسیده که لبنان به نقطه فروپاشی بسیار نزدیک شده است و هیچ طرفی جز حزب‌الله قادر به پایان دادن به این بحران نیست، از این رو برای جلوگیری از نقش‌آفرینی حزب‌الله در این ماجرا باید فوراً جامعه جهانی وارد عمل شود و تمامی قدرت را در این کشور به دست گیرد.

این کار باید زیر چتر جامعه جهانی و با ابزار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به انجام رسد، نماینده ویژه‌ای از سوی سازمان ملل متحد برای امور لبنان منصوب شود و او عملاً زمام امور را در دست گیرد.

در این سناریو آمده است، یکی از مهم‌‌ترین وظایف این نماینده تشکیل دولتی تکنوکرات در لبنان است، اما مهم‌ترین ماموریت او باید خلع سلاح تمام گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در داخل کشور از جمله حزب‌الله باشد که این کار مستلزم حضور نظامی گسترده بین‌المللی در لبنان است.

به گمان تدوین‌کنندگان این طرح، چنین سناریویی پیش از این با موفقیت در کوزوو به اجرا درآمده و نیروهای ناتو کمک شایانی به تحقق آن کردند.

پژوهشکده قدس اطمینان داده است که از این طریق می‌توان حزب‌الله را شکست داد و آن را خلع سلاح کرد، زیرا حزب‌الله گروه طالبان نیست و لبنان شرایط عراق و افغانستان را ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها