کد خبر: 505065
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۱:۲۸:۳۶
| |

لاوروف:

روابط روسیه و چین علیه دیگر کشورها نیست

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای که در روزنامه روسیسکایا گازتا منتشر شد، نوشت تعامل بین روسیه و چین بر اساس برابری است و علیه کشورهای ثالث نیست.

روابط روسیه و چین علیه دیگر کشورها نیست
کد خبر: 505065
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۱:۲۸:۳۶

اعتمادآنلاین| لاوروف با اشاره به به بیستمین سالگرد امضای پیمان همسایگی روسیه و چین تأکید کرد: «مسکو و پکن طرفداران ثابت و مداوم شکل گیری نظم جهانی عادلانه تر، دموکراتیک و پایدار هستند.

به گزارش ایرنا، در عین حال لاوروف اشاره کرد، مشارکت بین دو کشور با «درجه بالایی از هماهنگی اقدامات، از جمله در موضوعات مهم راهبردی» مشخص می شود. به گفته وی، بر اساس توافق بین روسیه و چین، ساختاری از چند سطح موثر تعامل بین دو طرف امکان پذیر شده است که یک مولفه مهم آن جلسات و تماسهای رهبران دو کشور است.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: «براساس اصول مندرج در ماده 7 پیمان، همکاری نظامی با موفقیت در حال توسعه است، که ماهیت آن فقط دفاعی است و علیه کشورهای ثالث نیست.

پیش از این دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی کرملین گفته بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست معمولا از طریق ارتباط ویدئویی محرمانه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

پوتین رهبر روسیه خود پیشتر در یکی از این دیدارها با «شی جین پینگ» همتای چینی خود روابط میان مسکو و پکن را در قرن بیست و یکم مثال زدنی خوانده بود. به گفته وی، روابط روسیه و چین علی رغم چالش ها و تحولات مختلف، به صورت پویا در حال توسعه است.

رهبر روسیه تأکید کرد که طرفین در زمینه های فوری از یکدیگر حمایت می کنند، تعامل مثمرثمر دارند و از منافع مشترک محافظت می کنند.

قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین در ماه جولای سال 2001میلادی توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین رهبر وقت چین در مسکو امضا شد و در ماه مارس امسال (اسفند- فروردین) دو کشور برای تمدید قرارداد برای پنج سال دیگر توافق کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها