کد خبر: 505172
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۷:۲۱:۵۳
| |

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه:

مخالف پیوستن ایران به تروئیکای گسترش یافته افغانستان نیستیم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان شامل کشورهای روسیه، آمریکا، چین و پاکستان نیست.

مخالف پیوستن ایران به تروئیکای گسترش یافته افغانستان نیستیم
کد خبر: 505172
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۷:۲۱:۵۳

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف با بیان اینکه نشست های بین المللی در مورد حل و فصل در افغانستان در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان) پیگیری خواهد شد، گفت: مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان نیست.

ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد

وی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند و به ادعای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، خروج نیروهای این کشور از افغانستان به این خاطر بود که ماموریت خود را انجام دادند.

لاوورف ادامه داد: بدیهی است بایدن تلاش کرد وضعیت را به گونه ای به تصویر بکشد که حداکثر مثبت باشد. اما همه می دانند که ماموریت آمریکا در افغانستان شکست خورد.

وی افزود: حتی در ایالات متحده هم به این مساله (شکست در افغانستان) اذعان کرده و آن را پذیرفتند.

تروریسم در افغانستان از بین نرفت

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت که تروریسم در افغانستان ازبین نرفته است و گروه تروریستی داعش و شعبه گروه القاعده در این کشور موقعیت خود را در این کشور تحکیم بخشیده اند.

وی خاطرنشان کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان به حد بی سابقه رسیده و 90 درصد کل مواد مخدر جهان در این کشور تولید می شود و تقریبا هیچ اقدامی برای مبارزه با این پدیده صورت نمی گیرد.

حل و فصل مساله افغانستان باید سیاسی باشد

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت که حل و فصل مسائل افغانستان باید سیاسی باشد و در ان نمایندگان گروه طالبان هم مشارکت کنند.

وی افزود: همه تلاش ها و اقدامات ما و تماس های با طرف های مساله افغانستان برای آغاز گفت و گوها تمرکز یافته است که باید برای حل و فصل سیاسی باشد و در آن نمایندگان همه گروه های قومی افغانستان ازجمله گروه طالبان و نمایندگان پشتوها مشارکت کنند.

لاوروف با بیان اینکه مسکو علاقه مند به هرج و مرج در افغانستان نیست، اضافه کرد: ما علاقه مند نیستیم که هرج و مرج در افغانستان حاکم شود و این مساله فقط به این خاطر نیست که نمی خواهیم مناقشه به کشورهای همسایه و متحد ما سرایت کند بلکه ما می خواهیم افغانستان در بهروزی بسر برد و مردم این کشور دوست در صلح و آرامش زندگی کنند و این کشور بدون هر گونه تهدید امنیتی ازجمله تروریستی و قاچاق مواد مخدر بطور مستمر پیشرفت کند.

رئیس دستگاه دیپلمناسی روسیه تصریح کرد: ما نمی خواهیم هیچ یک از طرف ها در افغانستان برتری بیاید تا حل و فصل مسائل این کشور شکننده باشد.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون 95 درصد نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها