کد خبر: 505208
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۷:۴۷:۱۸
| |

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

بارندگی در ایران یک سوم دنیا است/ در تامین آب شرب مشکلی نداریم

کیومرث کلانتری درباره کمبودهای آب شرب برای تامین انسانی گفت: آب برای جمعیت انسانی با کمبود مواجه نیست، چون 5 درصد کل آب کشور در زمینه شرب تامین و مابقی در زمینه صنعت و کشاورزی صرف می‌شود.

بارندگی در ایران یک سوم دنیا است/ در تامین آب شرب مشکلی نداریم
کد خبر: 505208
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۷:۴۷:۱۸

اعتمادآنلاین| تنش آبی بحران جدی محیط زیستی کشور محسوب می شود. در این شرایط لازم است تا تصمیم‌گیران امر بیش از پیش نسبت به مدیریت منابع آبی و اعمال سیاست‌های در بخش کشاورزی، نیرو و ... توجه کرده و متناسب با شرایط و مطابق با علم روز موارد لازم را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش برنا؛ این در حالی است که هر ساله در کشور با کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال قبل‌تر و از دست رفتن منابع آبی مواجه هستیم.

ایران از لحاظ آب و جنگل فقیر است

کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به خبرنگار برنا گفت: کم آبی برای کشور ما تازگی ندارد. ایران از لحاظ آب و جنگل فقیر است. متوسط بارندگی ایران سالانه یک سوم دنیا است. این در حالی است که به دلیل تهدیدهای محیط زیستی ودمای بیابان‌های موجود سالانه بیش از 4 متر تبخیر داریم.

او افزود: برای کشور ما کم آبی یک مقوله طبیعی است اما مهار آن سخت است. میزان بارندگی‌ها در برخی از سال‌ها شدت و حدت پیدا می‌کند. وقتی میزان بارندگی کاهش پیدا می کند، برخی باور بر خشکسالی دارند در حالی که ایران کشوری کم آب است.

آب بزرگترین چالش محیط زیست کشور است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: آب بزرگترین چالش محیط زیست کشور است. این مقوله در آینده هم شدت پیدا می کند چون کشور ما در حال توسعه است و این مسئله نیازمند اشتغال و سرمایه‌گذاری در مصرف آب است. همچنین شاهد رشد جمعیت هستیم که اهمیت آب بیش از پیش نمودار می شود.

آبرسانی برای گونه‌های حیات وحش

کلانتری ادامه داد: آب یکی از مولفه‌های مهم محیط زیست است. آب در همه جا در دسترس نیست و بر اساس تجربیات، برای گونه‌های حیات وحش در مناطق تحت مدیریت به وسیله آبشخورها و چشمه‌ها آبرسانی انجام می‌شود. سعی شده تا گونه‌های جانوری با تشنگی مزمن مواجه نشوند.

او افزود: گونه‌های حیات وحش در مناطق آزاد در معرض خطر و کم آبی جدی هستند و بسیاری از این‌ها به زیستگاه‌ها و پمپ‌های آب و مزارع کشاورزی هجوم می‌آورند.

کلانتری ادامه داد: طی سال جاری برای آب تدابیر لازم اندیشیده شده است. علوفه در استان‌های مرکزی کشور به اندازه کافی تهیه شده و هم اکنون در برخی نقاط علوفه دستی پخش می‌کنیم.

علوفه برای گونه‌های جانوری تامین شده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: اقدامات مناسب برای تامین علوفه حیات وحش تامین شده است.

هم اکنون در اصفهان، خراسان جنوبی، استان مرکزی و بخشی‌هایی که با کمبود علوفه مواجه بودند اعتبار اختصاص داده شده و بخش نامه شده تا علوفه از محل منابع استانی به اندازه کافی تامین شود. بنابراین انبارهای علوفه به اندازه کافی تکمیل است و امیدواریم سازمان مدیریت بحران و سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبارات کمک کنند.

مشکلی در تامین آب شرب نداریم/ تنها 5درصد کل آب در زمینه شرب صرف می‌شود

او درباره کمبودهای آب شرب برای تامین انسانی گفت: آب برای جمعیت انسانی با کمبود مواجه نیست، چون 5 درصد کل آب کشور در زمینه شرب تامین و مابقی در زمینه صنعت و کشاورزی صرف می‌شود. امیدواریم بتوان در آینده مدیریت‌های مناسب در زمینه مصرف آب را اعمال کرد.

کلانتری با بیان اینکه آب را باید مدیریت کرد، افزود: منابع آب محدود و میزان مصرف هم مشخص است. مشکل آب شرب در کشور نداریم. امیدواریم جهاد کشاورزی، وزارت نیرو کشت‌های کم‌آب‌بر را ایجاد کنند. آبیاری‌های کم فشار و مکانیزه را تشویق و حمایت کنند. بازچرخانی آب را در اولویت اقدامات قرار بگیرد.

محصولات آب بر در کدام مناطق کشت نشوند

او با بیان اینکه آب بزرگترین چالش محیط زیست کشور است، تصریح کرد: آب باید بر اساس کنترل‌ها اندازه‌گیری و مشخص شود. شاید یک محصول کشاورزی آب‌بر وارداتش به صرفه‌تر باشد به عنوان مثال اصفهان، چهارمحال بختیاری و دیگر مناطق برای برنج کاری مناسب نیستند و چمن کاری هم در کشور ما توجیه اقتصادی ندارد.

گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر نیستند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر به دلیل کم آبی گفت: آماری در این زمینه نداریم. هرچند در مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت مدیریت زیست گونه‌های گیاهی و جانوری از لحاظ زیستگاهی وضعیت مناسبی دارند اما بی‌شک شاهد کم آبی هستیم و تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.

آب برای گونه‌های جانوری تامین شده است

کلانتری درباره نارسایی‌های تنش‌های آبی و تاثیر آن در گونه‌های جانوری گفت: سال‌هاست شیر و ببر مازندران از چرخه خارج شده‌اند. دیگر گونه‌های جانوری از وضعیت مناسب برخوردار هستند. یوزپلنگ در زیستگاه‌های کشور به شکل خانوادگی مشاهده می‌شود.

به گفته او چاه آب و آبشخورهای فراوان برای حیوان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مشکلی در تامین آب و علوفه برای گونه‌های در معرض انقراض جانوری نداریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: تمامی حیوانات در زیستگاه‌ها، کویر، توران و ... از وضعیت مناسب برخوردار هستند و امیدواریم بی‌بارشی‌ها کاهش پیدا کند.

کاهش 40درصدی بارش‌ها درکشور

او با بیان اینکه امسال 40 درصد بارش‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، تاکید کرد: این مقوله برای کشور ما طبیعی است اما باید زیرساخت‌های مدیریت آب را اعمال کرد و در صورت نبود آب باید به سمت کشت محصولات کم آب‌بر حرکت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها