چگونه شکست ترامپ در انتخابات، ایران و امریکا را در آستانه جنگ نظامی قرار داد؟

روایت مارک میلی از «سناریو‌های کابوس‌وار»

دونالد ترامپ برای باقی ماندن در قدرت حاضر بود دموکراسی را در ایالات متحده زیر سوال ببرد، حاضر بود ادعای تقلب در انتخابات را مطرح و میلیون‌ها دلار صرف آن کند.

روایت مارک میلی از «سناریو‌های کابوس‌وار»
کد خبر: 505210
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۷:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| او حاضر بود هوادارانش را برای حمله به ساختمان کنگره بفرستد تا با کودتا مانع از تایید نتایج انتخابات شود اما حالا مارک میلی، رییس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا می‌گوید از مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات، در میان مشاوران رییس‌جمهور پیشین امریکا این گمانه‌زنی مطرح بود که اگر ترامپ در آستانه شکست در انتخابات قرار داشت دستور حمله به ایران را صادر کند و او مدت‌ها در تلاش بوده تا اطمینان یابد چنین اقدامی از سوی رییس‌جمهور وقت امریکا صورت نمی‌گیرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، نیویورکر می‌نویسد: آخرین باری که مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا ترامپ را دید به سوم ژانویه و به جلسه‌ای بازمی‌گشت که به منظور بررسی وضعیت برنامه هسته‌ای ایران برگزار ‌شد. طی چند ماه پیش از آن، ژنرال مارک میلی تلاش داشت اطمینان حاصل کند جنگ با ایران بخشی از کارزار دونالد ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 نخواهد بود. او می‌ترسید ترامپ بر حمله به مواضع ایران که می‌توانست زمینه‌ساز آغاز یک جنگ تمام‌عیار باشد، اصرار ورزد.


پس از انتخابات سوم نوامبر، مارک میلی در گفت‌وگو با هم‌قطارانش از احتمال به واقعیت تبدیل شدن «دو سناریوی کابوس‌وار» سخن گفته بود. سناریوی اول به احتمال استفاده ترامپ از ارتش و گسیل‌کردن سربازان به خیابان‌ها برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بازمی‌گشت و سناریوی دوم، احتمال ایجاد یک درگیری خارجی از جمله در موضوع ایران بود. به گفته رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، این کشور به جنگ با جمهوری اسلامی ایران «بسیار نزدیک» شده بود.

این ژنرال ارشد امریکایی دلیل شکل‌گیری تمام دردسرهای بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را «دروغی بزرگ» در خصوص دزدیده شدن نتایج انتخابات می‌دانست که ترامپ مانند «هیتلر» مدام تکرار می‌کرد. مارک میلی می‌ترسید «لحظه رایشتاگ» ترامپ فرا رسیده باشد و او بخواهد با به راه انداختن بحران خود را در نقش منجی تصویر کند.


برای جلوگیری از این اتفاق، از اواخر سال 2020 میلادی، میلی بیشتر روزها ساعت 8 صبح با مارک میدوز رییس ستاد کارکنان کاخ سفید و مایک پمپئو وزیر خارجه جلسه داشت، به این امید که بتواند کشور را تا زمان فرا رسیدن روز تحلیف جو بایدن ایمن نگه دارد. او این موضوع را به «فرود آوردن هواپیما» در شرایط اضطراری تشبیه کرده است.


مارک میلی همچنین از جلسات متعددی می‌گوید که در آن موضوع حمله نظامی به ایران مطرح شده است. در یکی از این جلسه‌ها که اوایل سال 2020 برگزار می‌شد، مشاوران ترامپ به او پیشنهاد دادند اگر در آستانه شکست در انتخابات 2020 قرار داشت به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به این کشور حمله کند. در جلسه‌ای دیگر که چند ماه بعد برگزار می‌شد نیز مشاوران رییس‌جمهور وقت امریکا اصرار داشتند که او به ایران حمله کند. در اواخر این جلسه زمانی که مارک میلی می‌پرسد چرا تا این اندازه برای حمله به ایران اصرار دارید، مایک پنس معاون اول رییس‌جمهور امریکا می‌گوید «چون آنها شیطان هستند.»


براساس گفته‌های مارک میلی که در کتاب جدیدش به زودی منتشر خواهد شد، در ماه‌های پس از انتخابات و در حالی که به نظر می‌رسید ترامپ حاضر است هرکاری انجام دهد تا در قدرت باقی بماند، مرتبا از سوی مشاوران رییس‌جمهور موضوع ایران پیش کشیده می‌شد و رییس ستاد مشترک مرتبا در مقابل موضوع حمله به ایران موضع می‌گرفت. میلی تاکید دارد که ترامپ خواهان جنگ نبود اما مدام در معرض کسانی قرار داشت که از میلی ‌خواستند در مقابل حملاتی که علیه نیروهای امریکایی در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد، دستور حمله موشکی به ایران را صادر کند. براساس روایت مارک میلی، او مرتبا به رییس‌جمهور وقت امریکا هشدار می‌داد که این امر می‌تواند به آغاز یک جنگ تمام‌عیار منجر شود. به گفته رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، ترامپ حلقه‌ای از افراد تندرو علیه ایران را در اطراف خود می‌دید و روابط خوبی هم با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسراییل که مرتبا از رییس‌جمهور امریکا می‌خواست «حالا که در انتخابات شکست خورده علیه ایران اقدام نظامی کند» داشت. میلی می‌گوید به رییس‌جمهور گفته «اگر این کار را کنید شما یک جنگ لعنتی را پیش روی خود خواهید داشت.»


در سوم ژانویه، زمانی که ترامپ از تعطیلات کریسمس در مارلائه‌گو به کاخ سفید بازگشت، در نشستی که با موضوع بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اتاق بیضی تشکیل شد، او از مشاورانش در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران پرسید. در پاسخ به ترامپ، هم مایک پمپئو، وزیر خارجه و هم رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی تاکید کردند که در این مقطع زمانی امکان آغاز عملیات نظامی وجود ندارد. پمپئو و اوبرایان گفتند «برای حمله به آنها خیلی دیر شده» و بعد از اینکه مارک میلی به بیان تبعات و عواقب اقدام نظامی علیه ایران صحبت کرده، ترامپ موافقت کرده که این ایده کنار گذاشته شود. مارک میلی پایان این جلسه در سوم ژانویه را پایانی برای نگرانی‌ها و اضطراب در خصوص جنگ با ایران عنوان می‌کند.


ترامپ بدون اینکه واکنشی در خصوص صحبت‌های میلی پیرامون ایران داشته باشد، اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش درباره کودتا را تکذیب کرده است. رییس‌جمهور پیشین امریکا در این بیانیه نوشته «من هرگز تهدید به کودتا نکرده‌ام و درباره آن با هیچ‌کس صحبتی نداشته‌ام.» ترامپ تاکید کرده «خیلی مضحک است! متاسفم که این را به اطلاع‌تان می‌رسانم ولی کودتای من از نوع انتخابات است و اگر هم قرار بود کودتایی انجام دهم آخرین فردی که می‌خواستم با کمک او کودتا کنم ژنرال مارک میلی بود.» ترامپ در ادامه به مارک میلی حمله کرده و نوشته «او فقط به این دلیل این کارش را به دست آورد که جیمز متیس پرافتخارترین ژنرال جهان نمی‌توانست او را تحمل کند و احترامی برایش قائل نبود و او را توصیه نمی‌کرد.

به نظر من این حقیقت که متیس از او خوشش نمی‌آمد، همان‌طورکه [باراک] اوباما از او خوشش نمی‌آمد و چیزی نمانده بود او را اخراج کند، این چیز خوبی بود و چیز بدی نبود. من هم اغلب مخالف توصیه کسانی که برای‌شان احترام قائل نیستم رفتار می‌کنم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها