دیاکو حسینی، پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک:

برجام هنوز یک توافق قابل دفاع است؛ آینده اش بستگی دارد به این که در ایران و آمریکا چه ارزشی برای آن قائل باشند/دولت بایدن اهمیت برجام را فهمیده و تجربه ترامپ برای واشنگتن درس آموزی خوبی داشته

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که آینده برجام کاملا بستگی دارد به این که در ایران و آمریکا چه ارزشی برای برجام قائل باشند، گفت: برجام به رغم همه انتقادها هنوز یک توافق قابل دفاع است و می تواند سنگ بنا برای توافق‌های آتی باشد و انتظارات طرفین را برآورده کند.

برجام هنوز یک توافق قابل دفاع است؛ آینده اش بستگی دارد به این که در ایران و آمریکا چه ارزشی برای آن قائل باشند/دولت بایدن اهمیت برجام را فهمیده و تجربه ترامپ برای واشنگتن درس آموزی خوبی داشته
کد خبر: 505212
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دیاکو حسینی، در خصوص روندی که مذاکرات برجام تا به امروز داشته و آینده ای که برای آن می توان تصور کرد گفت: با توجه به این که طی سالهای گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام طبعا بخش بسیار بزرگی از مزایای اقتصادی که ایران انتظار داشت از برجام به دست آید محقق نشده است، امروز صحبت درباره منافعی که برجام برای ایران داشت از دیدگاه افکار عمومی که چندان آشنایی به مسائل فنی ندارند دشوار است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اما بزرگترین اقدامی که برجام انجام داد در کنار سایر منافعی که می توانست داشته باشد، تلاش بسیار موفق و بزرگی بود برای غیر امنیتی کردن پرونده هسته ای ایران که تا پیش از آن ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود. موضوعی که همه قدرتهای بزرگ جهانی بر آن اجماع داشتند.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: در واقع برجام این کار مهم را انجام داد و با خارج شدن ایران از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل کمک بزرگی کرد که برنامه هسته ای ایران به وضعیت عادی خودش برگردد گرچه می توانست باعث مزایای اقتصادی برای ایران باشد اما به دلایلی که می دانیم در طرف مقابل توافق از جمله بخش تندرو جامعه سیاسی در واشنگتن ، عربستان سعودی، مخالفت هایی هم وجود داشت.

حسینی خاطر نشان کرد: صرف این که می بینیم برجام هنوز نتوانسته مزایای اقتصادی در خصوص رفع تحریم ها را عملیاتی کند نباید باعث شود که اصل موضوع را در روند تمام شدن مساله هسته ای ایران نادیده بگیریم.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین درباره ی آینده ای که برجام می تواند داشته باشد، گفت: این موضوع کاملا بستگی به این دارد که در ایران و آمریکا چه ارزشی برای برجام قائل باشند، هیچ سرنوشت مقدری برای برجام وجود ندارد.

وی ادامه داد: همان طور که می شود برجام را به راحتی کنار زد و به سمت تنش ها رفت به همان راحتی هم می شود ارزش برجام را به رغم نواقصی که دارد و در آمریکا و تهران هم فهمیده شد به عنوان یک قدم برای کاهش تنش ها و مدیریت خصومت ریشه دار بین ایران و آمریکا ، در نظر گرفت.

این پژوهشگر مسائل استراتژیک همچنین اظهار کرد: بنابراین آینده برجام بستگی به این دارد که کدام طرف چه نوع نگاهی به فلسفه برجام و چشم اندازی که می تواند داشته باشد، دارد.

دیاکو حسینی در ادامه گفت: در واشنگتن دولت بایدن اهمیت برجام را فهمیده است و تجربه ترامپ برای واشنگتن درس آموزی خوبی داشته که در دولت دموکرات حال حاضر تلاش خوبی صورت گیرد برای این که برجام حفظ شود.

مدیر برنامه مطاللعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ر یاست جمهوری در ادامه گفت: در تهران در سطوح عالی نظام برجام به رغم همه انتقاد هایی که به آن شده، هنوز یک توافق قابل دفاع تصور شده و دنبال می شود. طبیعی است که ایران احساس نکند که از ابعاد اقتصادی آن بهره مند می شود مگر زمانی که مطمئن شود توافقی که در وین در حال انجام است احیا شده و به نتیجه برسد و ما را به جایی برسانند که ببینیم خروج آمریکا از آن آسان نخواهد بود و طبیعتا تا آن زمان ایران ملاحظات و سخت گیری خواهد کرد که طبیعی و قابل انتظار است.

دیاکو حسینی در پایان خاطرنشان کرد: فکر می کنم جدای از این مساله طرفین متوجه هستند که اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنند برجام هنوز یک توافق قابل دفاع است و می تواند سنگ بنا برای توافقات آتی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها