کد خبر: 505277
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۹:۲۲:۳۹
| |

اظهار بی اطلاعی نخست وزیر لیبی از توافق روسیه و ترکیه برای خروج نظامیانشان از این کشور

نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد، از هرگونه تفاهم میان روسیه و ترکیه درمورد خروج نظامیان خود از کشور بی اطلاع است اما از چنین اقدامی استقبال می‌کند.

اظهار بی اطلاعی نخست وزیر لیبی از توافق روسیه و ترکیه برای خروج نظامیانشان از این کشور
کد خبر: 505277
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۹:۲۲:۳۹

اعتمادآنلاین| عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی در مصاحبه با رویترز گفت، به برگزاری انتخابات در 24 دسامبر متعهد است و در عین حال هشدار داد برخی نمایندگان ممکن است نخواهند از قدرت کناره گیری کنند.

به گزارش ایسنا، وی که بازرگان است و ماه فوریه به عنوان نخست وزیر انتخاب شده هنوز تصمیم نگرفته که در این انتخابات شرکت کند یا خیر

از زمان انقلاب سال 2011 علیه معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی، این کشور رنگ ثبات به خود ندیده است. تابستان گذشته روند صلحی که سازمان ملل برای دستیابی به آتش بس هدایت می‌کرد، پس از درگیری‌ میان گروه‌ها به ثمر نشست و بعد هم دولت وحدت ملی تشکیل شد.

مسوولان آمریکایی و آلمانی پس از کنفرانس برلین 2 که اخیرا با حمایت سازمان ملل برگزار شد، گفتند، ترکیه و روسیه که از دو طرف درگیر در لیبی حمایت می‌کنند بر سر خروج تدریجی نظامیان خود از کشور به یک تفاهم اولیه رسیده‌اند.

الدبیبه گفت: درمورد این توافق برای خروج نظامیان چیزی نشنیده‌ام اما ما از هر توافقی استقبال می‌کنیم. از خروج هر نوع گروه‌ یا نظامیان یا مزدوران با هرگونه حمایتی از هر طرفی استقبال می‌کنیم. ما با همه طرف‌ها درمورد خروج نیروهای خارجی از لیبی صحبت می‌کنیم.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه در شورای امنیت گفت، مسکو از خروج تدریجی و مرحله به مرحله نیروها و یگان‌های خارجی حمایت می‌کند اما در عین حال تمایل دارد از عدم اخلال در توازن فعلی گروه‌ها مطمئن شود؛ زیرا به لطف همین توازن است که وضعیت لیبی همچنان آرام است و تهدیداتی درمورد تشدید درگیری‌های مسلحانه دیده نمی‌شود.

الدبیبه به شورای امنیت گفت، تداوم حضور نظامیان خارجی خطری واقعی برای روند سیاسی فعلی و تلاش‌ها برای تداوم آتش بس و تکمیل اتحاد نهاد نظامی است.

او به رویترز هم گفت، متحد کردن ارتش خیلی سخت خواهد بود.

در همین رابطه یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی گفت، نیروهای مستقر در شرق این کشور به دولت الدبیبه اجازه ندادند بر منطقه تحت کنترل خود تسلط پیدا کنند.

الدبیبه در مصاحبه‌ای در مقر هیئت حمایتی سازمان ملل از لیبی گفت، رایزنی با خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی که مردی نظامی است، سخت است اما دولت با او رایزنی می‌کند. هر چند مسائل به این سادگی‌ها هم نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها