کد خبر: 505285
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۹:۳۷:۰۰
| |

امشب «کن ۲۰۲۱» پایان می‌گیرد

یک جایزه و 10 مدعی

پس از پخش حدود 450 فیلم در بخش‌های مختلف «کن» طی 11 روز اخیر سرانجام امشب (شنبه شب 26 تیر) هفتاد و چهارمین دوره مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان در این شهر واقع در جنوب فرانسه پایان می‌گیرد و نخل طلای برترین فیلم و سایر جوایز جشنواره به برگزیدگان اهدا می‌شود.

یک جایزه و 10 مدعی
کد خبر: 505285
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۹:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از پخش حدود 450 فیلم در بخش‌های مختلف «کن» طی 11 روز اخیر سرانجام امشب (شنبه شب 26 تیر) هفتاد و چهارمین دوره مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان در این شهر واقع در جنوب فرانسه پایان می‌گیرد و نخل طلای برترین فیلم و سایر جوایز جشنواره به برگزیدگان اهدا می‌شود.


به گزارش روزنامه ایران، در دوره‌ای که به سبب ملاحظات کرونایی فقط یک‌سوم افراد معمول به کن دعوت شدند و ریاست هیأت ژوری با اسپایک‌لی کارگردان سیاهپوست امریکایی بوده، حداقل 10 فیلم از 24 فیلم حاضر در بخش مسابقه برای تصاحب نخل طلا شانس دارند و در نتیجه هر گونه گمانه‌زنی نیمه‌دقیق هم درباره برنده برترین جایزه جشنواره چندان عقلایی نشان نمی‌دهد.

آنچه قطعی می‌نماید، این است که مدیران کن به‌جبران لغو دوره 2020 این جشنواره که به سبب هجوم کرونا به فرانسه و خلع سلاح شدن این کشور در بهار سال پیش بود، کوشیدند امسال با افزایش تعداد فیلم‌های بخش مسابقه (از 19 به 24) مشارکت بیشتری را به کشورها ارزانی دارند و سهم و امید همگان را فزون‌تر سازند اما به همان میزان بر ابهام موجود در تشخیص سیمای مدعیان پیروزی در «کن 2021» افزوده‌اند.


در 48 ساعت اخیر چه گذشت؟


پیش‌از آنکه به اقبال‌داران اصلی‌تر اشاره‌ای داشته باشیم، بهتراست وصف کوتاه چهار فیلمی را بیاوریم که به‌عنوان واپسین آثار قسمت مسابقه در 48 ساعت گذشته هر کدام دوبار در کاخ جشنواره به نمایش درآمدند.


-‌ «سه‌طبقه» فیلمی تازه از نانی موره‌تی ایتالیایی است که سابقه فتح نخل طلا را با یکی از فیلم‌های قبلی‌اش به‌نام «اتاق پسر» دارد و با اینکه آدم‌ها و اتفاقات این فیلم تازه شباهتی با «اتاق پسر» ندارند اما فضای فیلم همان فضا است و موره‌تی یک بار دیگر به عرصه دلخواهش که ملودرام‌های خانوادگی است، ورود کرده است.

البته این اولین باری است که موره‌تی با اقتباس از یک رمان به فیلمسازی دست زده و فقط مکان وقوع اتفاقات را که کشور دیگری بوده، به ایتالیا تغییر داده است.

«سه‌طبقه» متمرکز بر زندگی سه خانواده متفاوت است که در سه طبقه از یک مجتمع مسکونی در گوشه‌ای از شهر رم ساکن‌اند و هر یک کش و قوس‌هایی دارند. لا استامپا ایتالیا «سه‌طبقه» را نمادی از زندگی بورژواهای خرده پا در ایتالیای کنونی نامیده که تصور می‌کنند کشورشان بهشت است حال آنکه زیر فشار مشکلات کمر خم کرده است.


-‌ «تیتان» با کارگردانی و داستان‌نویسی جولیو دوکورنائو رومانیایی و با بازی ونسان لندون، آگاتا روسل و گارانس ماری لیه یک درام بلژیکی-فرانسوی و همراه با معماهایی جنایی است و تصویربرداری پر رمز و راز روبن ایمپنز بر تأثیرگذاری این فیلم 108 دقیقه‌ای که به زبان فرانسوی تهیه شده، افزوده است.

جامعه سینمایی فرانسه به این فیلم و گیشه آن چنان امیدوار است که حتی همزمان با اوجگیری مجدد و شدید کرونا در این کشور اکران عمومی این فیلم را از پنجشنبه گذشته آغاز کرد ولی معلوم نیست در جشنواره‌ای که طی ادوار آخرش عادت کرده جوایز خود را به فیلم‌های جهان سوم و یا کارهای غیر معمول بدهد، چه جایگاهی را می‌توان برای این فیلم قائل بود.


-‌ «بدترین فرد در جهان» که پنجشنبه و جمعه دو نوبت در کن پخش شد، کاری از سینمای نروژ با کارگردانی یواخیم تری‌یر و بر اساس سناریویی از او و اسکیل ووگت است و بازیگر نخست آن هم آندرس دانیلسن لای نام دارد.

در بروشورهای جشنواره تأکید شده که این‌کار دراماتیک بیشتر ریشه در فرهنگ کشور سازنده‌اش دارد اما بینندگان فیلم در کن بر این باور بوده‌اند که این‌کار آینه‌ای از شرایط به‌هم ریخته کل دنیا در زمانه کنونی به‌رغم تمرکز آن بر تک کاراکتری است که در عنوان فیلم از او به‌عنوان بدترین انسان کره خاکی یاد شده است.


-‌ «داستان همسرمن» با همت ایلدیکو اینه‌دی مجاری ساخته شده که هم کارگردان این فیلم است و هم سناریست آن اما واقعیت امر این است که این فیلم به‌شدت وامدار رمانی با همین نام نوشته میلان فوست نویسنده برجسته مجاری است و انیه‌دی چنان به آن دل باخته بود که از دوران نوجوانی‌اش می‌خواست فیلمی از روی آن بسازد و تأخیر چند دهه‌ای در انجام این کار طبعاً محصول مهیا نبودن شرایط و اوجگیری تدریجی شهرت و اعتبار انیه‌دی بوده و استودیوها فقط وقتی بر پروژه او مهر تأیید زدند که فیلم‌های قبلی وی در دو دهه اخیر نمره قبولی گرفتند، پیامد چنین نمره‌ای حضور ستاره‌هایی غیر مجاری همچون لیاسیدو و لوییس گارل فرانسوی در جمع بازیگران فیلم و مشارکت سه کشور مشهور آلمان، فرانسه و ایتالیا در روند تولید آن است. با این حال بودجه ساخت فیلم بیشتر از 15 میلیون یورو نبوده و از زبان انگلیسی به‌عنوان گویش فیلم استفاده شده تا تأثیرگذاری بین‌المللی آن بیشتر گردد.


شانس‌داران اصلی

نشریات و سایت‌های مطرح سینمایی جهان شامل پره میر، ورایتی، امپایر، ایندی وایر و اسکرین اینترنشنال و همچنین روزنامه‌های مختلف و معروف اروپایی و بویژه فرانسوی شامل لوموند دیروز (جمعه 25 تیر) همزمان با پایان نمایش تمامی فیلم‌های قسمت مسابقه شانس 10 تا 11 فیلم را بیش از سایرین برای کسب نخل طلا دانستند و استدلال‌هایی هم برای این مهم آوردند.

آنها عبارت‌اند از:


«آنت» فیلم موزیکال و افتتاحیه جشنواره به کارگردانی لئوز کاراکس فرانسوی که آدام درایور و ماریون کوتیلار بازیگران اصلی آن هستند.


«جزیره برگمان» کاری از میاهانسن لاو و متمرکز بر جزیره‌ای که اینگمار برگمان اسطوره فقید سینمای سوئد سال‌ها پیش در آن ساکن بود.


‌‌«همه چیز خوب پیش رفت» با داستان‌نویسی و کارگردانی فرانسوا اوزون فرانسوی و با بازیگرانی معروف و پرسابقه از همین کشور همچون سوفی مارسو و آندره دوسولیه.


‌ «بسته فرانسوی» کار تازه وس اندرسون امریکایی و با سناریویی از او و رومن کاپولا و درباره روزنامه‌ای خیالی در ایالت کانزاس امریکا که آخرین شماره‌اش را تدارک می‌بیند.


«قهرمان» جدیدترین اثر اجتماعی و کمی تا قسمتی معمایی اصغر فرهادی که در سال 2016 با «فروشنده» دو جایزه در کن برد اما از نخل طلا دور ماند.

بازی قوی امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدر عرفایی از نقاط قوت فیلمی است که هرچند به زبان فارسی ساخته شده و محل وقوع اتفاقات نیز شهر شیراز است، اما استودیوهای خارجی ممنتو و آمازون تولید و توزیع آن را عهده دار بوده‌اند.


«روز پرچم» با کارگردانی‌شان پن امریکایی و با بازی دو فرزند وی با نام‌های دیلان پن و هاپرپن و متمرکز بر زنی جوان که باید با گذشته ناپایدار پدرش که یک هنرمند مخدوش بوده، کنار بیاید و طبعاً نمی‌تواند.


‌«ناآرام» فیلمی بلژیکی با کارگردانی یواخیم لافوسه و پیرامون زن و شوهری جوان که وقتی یکی از آنها دچار بیماری صعب‌العلاجی می‌شود، همه‌شادی‌های زندگی‌شان رنگ می‌بازد و تیرگی‌ها از راه می‌رسند، فیگارو این فیلم را اشک برانگیز‌ترین کار جشنواره امسال کن دانسته است.


«داستان همسرمن» از ایلدیکو انیه‌دی، «سه‌طبقه» کار نانی موره‌تی و «تیتان» ساخته جولیو دوکورنائو دیگر مدعیان فتح نخل طلا در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هستند که در سطور قبلی این مطلب وصف‌شان آمد.

با این حال تعجب نکنید اگر امشب فیلمی خارج از این جمع نخل طلا را ببرد زیرا سلایق هیأت ژوری متنوع و متضاد و امسال یکی از پایاپای‌ترین ادوار کن است و در جمع متوسط‌ها هیچ‌کدام‌شان بر دیگری رجحان چشمگیری نداشته‌اند.

ناگفته نماند که جوایز یکی دو بخش جنبی جشنواره عصر دیروز (جمعه 25 تیر) اهدا شد اما طبعاً ارزش و اهمیت آنها بسیار کمتر از جوایز اصلی‌تر و فاتحان قسمت مسابقه است که ساعت 22 امشب چهره نشان خواهند داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها