کد خبر: 505313
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۰:۱۷:۰۶
| |

لاوروف: روسیه و چین حافظ نظم چند قطبی هستند

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر رسیدن سطح روابط مسکو و پکن به یک «اوج بی‌سابقه» گفت، همکاری نظامی دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

لاوروف: روسیه و چین حافظ نظم چند قطبی هستند
کد خبر: 505313
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۰:۱۷:۰۶

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه روسیه به مناسبت بیستمین سالگرد امضای پیمان دوستی روسیه و چین در یادداشتی تاکید کرد که روابط دو کشور به یک «اوج بی سابقه» رسیده است.

به گزارش فارس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یادداشتی برای روزنامه «روسیسکایا گازتا» تاکید کرد که همکاری‌های دو کشور در زمینه نظامی، تنها «ماهیت دفاعی» داشته است.

اشاره او به پیمانی است که در تاریخ 16 جولای 2001 (25 تیر ماه 1380) توسط «جیانگ زمین» و «ولادیمیر پوتین» رئیسان جمهور چین و روسیه امضا شد.

به نوشته وزیر خارجه روسیه، این پیمان به عنوان پایه‌ای برای روابط صلح آمیز بین دو ملت عمل می‌کند و همکاری در زمینه‌های تجاری، انرژی، ترانزیت و سایر موارد را فراهم می کند.

از نظر سرگئی لاوروف، پیمان دوستی روسیه و چین کمک کرده است که این دو ملت «الگویی برای همکاری بین دولتی در قرن 21» باشند.

او نوشت: «روابط روسیه و چین به اوج بی سابقه‌ای رسیده است. [این سند] الگویی است که منافع اساسی ملی هر دو کشور و آرمان‌های مردم آنها را برآورده می‌کند و در حفظ نظم جهانی چند قطبی پایدار و تأمین امنیت و ثبات نقش مهمی دارد».

وزیر خارجه روسیه در این یادداشت تاکید کرد، «محدودیت‌های ایدئولوژیکی باعث ممانعت از همکاری بین مسکو و پکن نمی شود چرا که این همکاری مبتنی بر اصول برابر است.

به نوشته این مقام ارشد روس، همکاری مسکو و پکن از جمله همکاری ارتش‌های دو کشور، علیه کشورهای ثالث نیست .

سرگئی لاوروف با بیان اینکه از زمان امضای پیمان دفاعی روسیه و چین، دو کشور نه تنها از نظر نظامی بلکه از نظر اقتصادی نیز به هم نزدیک شده‌اند، افزود: گردش تجارت متقابل تقریباً 14 برابر افزایش یافته و اکنون از 100 میلیارد دلار در سال فراتر رفته است».

هر چند وزیر خارجه روسیه در یادداشت خود مستقیما به آمریکا اشاره نکرده، اما تاکید او بر لزوم حفظ یک نظم چند قطبی در جهان در شرایطی انجام شده که از سال 2001 اقدامات یکجانبه آمریکایی‌ها در سطح بین‌المللی به طرزی فزاینده تشدید شده و واشنگتن طی سال‌های اخیر بارها علیه منافع مسکو و پکن اقدام و برای بر هم زدن روابط نزدیک آنها تلاش کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها