کد خبر: 505332
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جایگزین‌های بیت‌کوین می‌توانند به رمزارزهای دوستدار محیط‌زیست تبدیل شوند؟

استخراج بیت‎‌کوین برای کشورها هزینه‌های زیادی به بار می‌آورد. مصرف برق در روند استخراج مغایر با فعالیت‌های کشورها در راستای اهمیت به محیط‌‌زیست و تغییرات اقلیمی است؛ اما رمزارزهایی مثل آلت‌کوین، سولارکوین یا اتریوم می‌توانند کمتر به محیط‌زیست آسیب برسانند؟

جایگزین‌های بیت‌کوین می‌توانند به رمزارزهای دوستدار محیط‌زیست تبدیل شوند؟
کد خبر: 505332
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- طبق بررسی‌هایی که در دانشگاه کمبریج صورت گرفته، در حال حاضر برای به دست آوردن رمزارز بیت‌کوین برق بیش از یک سال کل کشور آرژانتین مصرف می‌شود و دلیلش این است که حصول بیت‌کوین در روندی که آن را استخراج (ماینینگ) می‌نامند به دست می‌آید. این استخراج به وسیله رایانه‌های قوی که شبانه‌روز در حال رمزگشایی و حل مسائل پیچیده ریاضی هستند صورت می‌گیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، میزان مصرف انرژی این رایانه‌ها بسیار بالاست. پلیس بریتانیا به تازگی به مکانی که گمان می‌کرد در آنجا ماری‌جوانا پرورش می‌دهند حمله برد؛ اما دریافتند که مصرف بالای برق به خاطر وجود دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین بوده است.

در حال حاضر 70 درصد از دستگاه‌هایی شبیه آنچه در بریتانیا کشف شد در چین موجود است و برای استخراج بیت‌کوین برق زیادی مصرف می‌کنند. این مساله نگرانی‌های حامیان محیط‌زیست را برانگیخته است. ایلان ماسک در توییتی که مه 2021 نوشت اعلام کرد که تسلا دیگر شیوه پرداخت با بیت‌کوین را قبول نمی‌کند زیرا مغایر با اهداف محیط‌‌زیستی این شرکت است.

اما هزاران شکل دیگر از رمزارز در دنیا وجود دارد که یکی از آنها «آلت‌کوین» (altcoin) نامیده می‌شود و روند استخراج آن نسبت به بیت‌کوین با محیط‌زیست سازگارتر است. دست‌اندرکاران می‌کوشند از فناوری‌های مغایر با حمایت از محیط‌زیست برای ساخت رمزارزها استفاده نکنند تا آینده‌ای سبزتر را برای رمزارزها رقم بزنند.

آلت‌کوین (altcoin)

رمزارز

اتریوم، سولارکوین، کاردانو و لایت‌کوین از انواع آلت‌کوین هستند که گفته می‌شود جایگزین‌های سبزتری برای بیت‌کوین‌اند. حال می‌خواهیم برای نمونه درباره لایت‌کوین صحبت کنیم. لایت‌کوین شباهت زیادی به بیت‌کوین دارد؛ اما در فرایند تولید متفاوت است. لایت‌کوین تنها به یک‌چهارم زمان برای تولید نیاز دارد. برای استخراج بیت‌کوین به سخت‌افزارهای قدرتمندتر و با انرژی خارق‌العاده‌تری نیاز داریم؛ اما لایت‌کوین را می‌توان با رایانه‌های معمولی که برق بسیار کمتری نیاز دارند استخراج کرد.

سولارکوین (solarcoin) با هدف تشویق رفتارهای حامی محیط‌زیست در دنیای واقعی تولید می‌شود. هر سولارکوین در هر مگاوات در ساعت تولید می‌شود و از فناوری خورشیدی بهره می‌گیرد. رمزارزهای مختلف از روندهای گوناگونی برای تکمیل معاملات استفاده می‌کنند. بیت‌کوین از چیزی استفاده می‌کند که آن را پروتکل «اثبات کار» (proof-of-work) می‌نامند و برای اعتباربخشی به معاملات به کار می‌رود و به شبکه‌ای از ماینرها احتیاج دارد تا برای حل مشکلات ریاضی تلاش و رقابت کنند. برنده و کسی که بیت‌کوین جدیدی را ضرب می‌کند معمولاً رقیبی است که قدرتمندترین توان محاسبه را دارد.

گزینه‌های دیگری نیز برای استخراج وجود دارد. اتریوم که پس از بیت‌کوین دومین رمزارز بزرگ دنیاست از پروتکل متفاوتی به نام «اثبات سهام» (proof-of-stake) استفاده می‌کند. این پروتکل به صورت ویژه با حذف رقابت بین ماینرها برای رفع نگرانی‌های محیط‌زیستی سیستم اثبات کار طراحی شده است. با توجه به نظارت سرسختانه محیط‌زیستی که در حال حاضر پیش روی رمزارزهاست، احتمالاً هر آلت‌کوین جدید از سیستم اتریوم به جای بیت‌کوین استفاده می‌کند.

برخلاف انتقادهایی که از اتلاف انرژی بیت‌کوین می‌شود، هنوز سیستم مالی سنتی از سبز شدن بسیار دور است؛ مثلاً پنج سال پس از توافقنامه پاریس درباره تغییرات اقلیمی، گزارش شده که 60 عدد از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان حدود 3.8 تریلیون دلار به شرکت‌های مرتبط با سوخت‌های فسیلی اعطا کرده‌اند که این شرکت‌ها آنچنان هم دوستدار محیط‌زیست نیستند.

کارشناسان در یکی از گزارش‌ها دریافتند که 49 درصد از موسسات مالی هیچ تحقیقی درباره نحوه تاثیر سهام‌شان بر تغییرات آب‌وهوایی انجام نداده‌اند. خود بانک‌ها نیز از رایانه‌ها، سرورهای زیاد و همچنین وسایل نقلیه با سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. این مساله که چقدر انرژی صرف این امور می‌شود هنوز مشخص نیست، اما در گزارشی نشان داده شده که سیستم بانکداری 2 برابر بیشتر از برقی که صرف استخراج بیت‌‎کوین می‌شود انرژی مصرف می‌کند. باید اذعان کرد که بیت‌کوین برای کم کردن مصرف انرژی تلاش می‌کند، اما لازم است همه سیستم‌های مالی سبز و پایدار شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها