کد خبر: 505365
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۱:۲۱:۵۱
| |

آمریکا مقامات چینی را به اتهام سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ تحریم کرد

آمریکا هفت تن از مقامات چین را به اتهام سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ تحریم کرد؛ اقدامی که تازه‌ترین تلاش واشنگتن برای پاسخگو کردن پکن به خاطر آنچه که آن را فرسایش اجرای قانون در این دولت‌شهر و مستعمره سابق انگلیس می‌داند، محسوب می‌شود.

آمریکا مقامات چینی را به اتهام سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ تحریم کرد
کد خبر: 505365
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۱:۲۱:۵۱

اعتمادآنلاین| این تحریم‌ها که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شد، افرادی را از دفتر رابط چین در هنگ کنگ که پکن از آنها برای هماهنگی سیاست‌هایش در این دولت‌شهر استفاده کرده است، هدف می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این هفت تن که به لیست "اتباع خاص تعیین شده" وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده‌اند، شامل "چن دونگ"، "هی جینگ"، "لو زینینگ"، "کیو هونگ"، "تن تاینویی"، "یانگ جیانپینگ" و "یین زونگوآ" که همگی از معاونین مدیران دفتر رابط چین در هنگ‌کنگ هستند، می‌باشند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: مقامات چینی در سال گذشته به صورت نظام‌مند نهادهای دموکراتیک هنگ‌کنگ را متزلزل کردند، برگزاری انتخابات را به تعویق انداختند، قانون‌گذاران منتخب را از سمت خود رد صلاحیت کردند و هزاران تن از مخالفان سیاست‌های دولت را بازداشت کردند.

وی افزود: در مواجه با تصمیمات پکن طی یک سال گذشته که خواسته‌های دموکراتیک مردم در هنگ کنگ را سرکوب کرده‌اند، ما اقداماتی انجام می دهیم. امروز ما پیام شفاف و واضحی ارسال کردیم دال بر اینکه آمریکا قاطعانه پشت مردم هنگ‌کنگ ایستاده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین به توصیه‌نامه کاری به روزسانی شده‌ای که به صورت مشترک توسط وزارت‌های امور خارجه، بازرگانی و امنیت کشور صادر شد، اشاره کرد؛ توصیه‌نامه‌ای که بر نگرانی‌های دولت واشنگتن نسبت به تاثیر قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ بر شرکت‌های بین‌المللی تاکید کرد.

منتقدان می‌گوید پکن سال گذشته این قانون را اجرا کرد تا راه را برای سرکوب فعالان حامی دموکراسی و آزادی مطبوعاتی هموار سازد.

در این توصیه‌نامه آمده است: شرکت‌ها با خطر مشارکت در نظارت‌های الکترونیکی بدون مجوز و ارائه داده‌های شرکت و مشتریان به مقامات چین مواجه هستند. افراد و شرکت‌ها باید از پیامدهای بالقوه مشارکت با افراد یا نهادهای تحریم‌شده آگاه باشند.

چین در واکنش به این اقدام قول داد ضربه سنگینی به آمریکا وارد کند.

دفتر رابط پکن در هنگ کنگ روز شنبه به واشنگتن به دلیل وارد آوردن اتهامات بی پایه و اساس هشدار داد و تحریم های هفت مقام چینی را به عنوان "تحریکات آشکار" محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: "تحریمهای پی در پی که از طرف آمریکا علیه ما اعمال شده است ، معنای دیگری ندارد جز افزودن خشم ما نسبت به سیاستمداران آمریکایی و برانگیختن اراده قوی ما برای مبارزه برای منافع ملی. ما ضربه مهلکی در مقابل رفتارهای بی پروای آمریکا خواهیم زد.

دفتر وزارت امور خارجه چین در هنگ کنگ نیز مشاوره تجاری ایالات متحده "مزخرف" خواند و از قانون امنیت ملی به عنوان اقدامی که می‌تواند "هنگ کنگ را از هرج و مرج به سمت حکومت سوق دهد دفاع کرد. در این بیانیه آمده است: تحریم‌های به اصطلاح آمریکایی علیه مقامات چینی به هیچ وجه نمی تواند تلاش‌های قانونی دولت چین را برای حفاظت از حاکمیت ملی ، امنیت و توسعه منافع و عزم راسخ برای اطمینان از رفاه و ثبات هنگ کنگ تغییر دهد. در عوض ، این فقط چهره‌ای زشت از سلطه آمریکا و سیاست قدرت را به مردم چین و مردم جهان نشان می دهد.

این اقدامات تنها یک سال پس از آن اعلام شدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با هدف تنبیه چین به خاطر آنچه که آن را "اقدامات سرکوبگرایانه" علیه هنگ‌کنگ می دانست، به جایگاه ویژه این دولت‌شهر در قانون آمریکا پایان داد.

آمریکا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه دیگر مقامات ارشد چین از جمله "کری لام"، رئیس اجرایی هنگ کنگ و افسران ارشد پلیس به خاطر نقششان در سرکوب آزادی‌های سیاسی در این دولت‌شهر اعمال کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت، دولت چین از زمان بازپس گیری کنترل هنگ‌کنگ در سال 1997 میلادی، تعهد خود در رابطه با نحوه برخورد با هنگ‌کنگ را نقض کرده است.

این در حالی است که ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیش از اعلام رسمی این تحریم‌ها گفت، آمریکا باید از مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ دست بردارد و چین به این تحریم‌ها پاسخی قاطع و جدی خواهد داد.

"وندی شرمن"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا طی چند روز آتی به ژاپن، کره جنوبی و مغولستان سفر خواهد کرد. در این اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به توقف شرمن در چین وجود ندارد.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت، واشنگتن همچنان در حال رایزنی با پکن درخصوص سفر احتمالی شرمن به چین است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها