ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

برجام راهکار حل مشکلات اقتصادی ایران نیست / دولت سیزدهم به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: رویکرد اصلی ما برای رفع مشکلات خنثی‌سازی تحریم‌ها است. به این معنا که باید بتوانیم به توانمندی‌های داخلی خودمان اتکا کنیم و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی خودمان، تولید ملی را تقویت کنیم.

برجام راهکار حل مشکلات اقتصادی ایران نیست / دولت سیزدهم به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد
کد خبر: 505416
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۲:۳۸:۱۹

اعتمادآنلاین| ابوالفضل عمویی با بیان اینکه همه ما باید به برجام به عنوان یک تجربه ملی نگاه کنیم، اظهار داشت: برجام توافقی بین ایران و گروه 1+5 بود و برای همه مردم ما یک فرصت درس آموزی است. در این تجربه این گزاره ابطال شد که حل مشکلات اقتصادی ایران از طریق تعامل با غرب رخ می‌دهد.

به گزارش مهر، وی متذکر شد: حتی در دوره‌ای که طرف آمریکایی عضو برجام بود و در دو سالی که برجام از دید طرف غربی به صورت کامل اجرا می‌شد، ما شاهد بدعهدی‌های مکرر آنان بودیم و در همان دوران هم برای مردم ما، منافع اقتصادی برجام به صورت واقعی و ملموس دیده نشد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در همان دوران، رئیس وقت بانک مرکزی ایران دستاوردهای اقتصادی برجام را بسیار کم عنوان کرد. همچنین ما میزبان هیئت‌های مختلف غربی بودیم اما هیچ‌کدام از گفتگوها منجر به عقد قرارداد نشد و به ما اثبات شد که حل مشکلات اقتصادی ایران از طریق تعامل با غرب ایده درستی نیست و برای حل مسائل اقتصادی کشورمان باید روی پای خودمان بایستیم.

برجام راهکار حل مشکلات اقتصادی ایران نیست

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در واقع راهکار حل مشکلات اقتصادی ایران برجام نیست، تصریح کرد: رویکرد اصلی ما برای رفع مشکلات خنثی‌سازی تحریم‌ها است. به این معنا که باید بتوانیم به توانمندی‌های داخلی خودمان اتکا کنیم و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی خودمان، تولید ملی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: برای تعاملات خارجی هم باید در وهله اول تمرکزمان را روی ارتباط با همسایگان بگذاریم و سپس ارتباط خود را با کشورهای آسیایی و کشورهایی که دارای اقتصاد نوظهور هستند، تقویت کنیم.

دولت سیزدهم به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد

عمویی با بیان اینکه باید رویکرد دولت سیزدهم در حل مسائل اقتصادی تمرکز بر خنثی سازی تحریم‌ها و تقویت توان داخلی کشور باشد، گفت: مواضع اصولی ما در مورد مذاکره و توافق هسته‌ای باقی است و فرقی نمی‌کند که مذاکرات در این دولت یا در دولت بعدی انجام شود.

وی اظهار داشت: رفع کامل تحریم‌ها، خواسته منطقی و اساسی جمهوری اسلامی ایران است و انتفاع اقتصادی ایران در توافق هسته‌ای فقط با رفع کامل تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

لغو تحریم‌ها روی کاغذ فایده‌ای ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رفع تحریم‌ها باید واقعی و موثر باشد، یادآور شد: رفع تحریم‌ها روی کاغذ فایده‌ای ندارد چرا که ما تجربه رفع تحریم‌ها روی کاغذ را دیدیم که منجر به نتیجه‌ای نشد. در آن شرایط، حتی شرکت‌های خارجی هم حاضر به امضای قرارداد با ایران نشدند و به همین دلیل است که ما این بار بر موضوع راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها تاکید ویژه‌ای داریم.

قانون لغو تحریم‌ها باعث تقویت برنامه هسته‌ای ایران شد

عمویی با اشاره به اینکه در حال حاضر توان مذاکراتی ایران متکی بر توانمندی‌های بومی هسته‌ای کشورمان است، افزود: ما در همین دوران توانستیم برنامه هسته‌ای خود را احیا کنیم. در واقع، با گام‌های کاهش تعهدات برجامی و تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، برنامه هسته‌ای ایران تقویت شد و طرف مقابل را به این نتیجه رساند که سیاست فشار حداکثری، یک سیاست شکست خورده است.

وی تاکید کرد: اگر ایالات متحده آمریکا به صورت واقعی به شکست خوردن سیاست فشار حداکثری اعتقاد داشته باشد، باید تحریم‌ها را به طور کامل رفع کند تا در این صورت ما هم به تعهدات سابق خود در برجام بازگردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: مذاکراتی که فعلاً در وین در حال انجام است، برای تعیین شروط ایران و گروه 1+4 جهت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است.

ایران بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها را نمی‌پذیرد

عمویی متذکر شد: آمریکایی‌ها به صورت غیرقانونی از توافق برجام خارج شدند و الان به این نتیجه رسیدند که سیاست قبلی‌شان مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است و باید مجدداً به توافق هسته‌ای بازگردند. البته آنان باید بدانند که بدون لغو موثر تحریم‌ها، حتماً با پاسخ منفی ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: مذاکرات فعلی بر مبنای منافع ملی دنبال خواهد شد و حفظ منافع ملی اولویت اصلی ماست. از این جهت، تفاوتی بین دولت فعلی و دولت آینده در حفظ منافع ملی نخواهد بود.

فرقی نمی‌کند که در کدام دولت مذاکره کنیم و به توافق برسیم

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: همان‌طور که از مقامات عالی نظام شنیدیم، اگر طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها آمادگی داشته باشد، ما ساعتی در مورد آن درنگ نخواهیم کرد و از این جهت، تفاوتی نمی‌کند که در کدام دولت مذاکره کنیم و به توافق برسیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها