کد خبر: 505443
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۳:۳۷:۲۲
| |

سفر وزیر امورخارجه چین به دمشق؛ فصل نوین همکاری پکن و سوریه

وزیر امورخارجه چین امروز ( شنبه ) همزمان با برگزاری مراسم تحلیف « بشار اسد » رئیس جمهور سوریه وارد فرودگاه بین المللی دمشق شد.

سفر وزیر امورخارجه چین به دمشق؛ فصل نوین همکاری پکن و سوریه
کد خبر: 505443
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۳:۳۷:۲۲

اعتمادآنلاین| «وانگ یی» به هنگام ورود به دمشق در فرودگاه از سوی «فیصل مقداد» همتای سوریه خود مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر سوریه، این اولین سفر یک مقام ارشد چین به سوریه از سال 2011 پس از اغاز جنگ تروریست ها علیه مردم این کشور است.

به گزارش شبکه خبر سوریه، وزیر امور خارجه چین پس از آن همراه با فیصل مقداد همتای سوری خود به ساختمان وزارت امور خارجه سوریه رفت تا گفت وگوهای دوجانبه را با وی انجام دهد.

ناظران بر این باورند که این دیدار از اهمیت زیادی برخوردار است و این آغاز تغییر سیاست خارجی چین به سمت مقابله با غرب در چندین منطقه از جهان است.

به گفته این ناظران و تحلیلگران سیاسی، حضور رئیس دستگاه دیپلماسی چین در دمشق نشان دهنده پیامی محکم به واشنگتن به ویژه برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه‌ای است که از سوی آمریکا تحت عنوان «قانون قیصر» (قانون سزار) بر این کشور اعمال می‌شود.

سیاست چین در سوریه

چین در طول سالها جنگی که توسط تروریست‌ها به سوریه تحمیل شد از دولت بشار اسد رئیس جمهور قانونی این کشور پشتیبانی سیاسی، مالی و حتی نظامی کرد و چهار بار در شورای امنیت قطعنامه‌ها علیه سوریه را وتو کرد.

با این حال، تا پیش از سفر امروز وزیر امورخارجه چین، مقامات بلند پایه پکن از سوریه دیدن نکردند و سفر وانگ یی به دمشق نشاندهنده عزم جدی پکن برای افزایش همکاری و حمایت از سوریه که با تحریم‌های آمریکا مواجه است، می‌باشد.

بر اساس جزئیات اعلام شده از برنامه‌های سفر وزیر خارجه چین در سوریه، وی در جلسه‌ای غیرعلنی با فیصل مقداد همتای سوری خود دیدار می‌کند و درباره روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت و گو خواهد کرد.

وانگ یی همچنین قرار است با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار و به نمایندگی از سوی رئیس جمهور چین پیام تبریک انتخاب مجدد بشار اسد را به وی ابلاغ کند.

بر اساس اعلام رسانه‌های سوری، احتمال دارد وزیر امورخارجه چین به عنوان ارشدترین مقام بین المللی امروز در مراسم تحلیف رئیس جمهور سوریه شرکت کند که در صورت تحقق این رویداد، حمایت جدی پکن از دولت آینده «بشار اسد» تلقی خواهد شد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین از جمله رهبران جهان بود که در ماه مه گذشته میلادی با ارسال پیامی، انتخاب مجدد بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به وی تبریک گفت و در این پیام افزود که پکن قاطعانه از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.

در همین حال مقامات سوریه در اظهاراتی مطبوعاتی بیان کرده‌اند که سفر وزیر امور خارجه چین با هدف آغاز مرحله جدیدی از روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله نظامی انجام شده است.

چین هرگونه مداخله نظامی در سوریه حتی اگر هدف آن مبارزه با سازمانهای تروریستی باشد را رد کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها