کد خبر: 505466
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۴:۰۹:۰۹
| |

عراق و سوریه بر سر منابع آبی مشترک تفاهمنامه امضاء کردند

وزرای آب و منابع آبی عراق و سوریه امروز (شنبه) در خصوص استفاده از منابع آبی مشترک و حل و فصل پرونده‌های موجود در این زمینه تفاهمنامه امضاء کردند.

عراق و سوریه بر سر منابع آبی مشترک تفاهمنامه امضاء کردند
کد خبر: 505466
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۴:۰۹:۰۹

اعتمادآنلاین| «تمام رعد» وزیر منابع آبی سوریه که در بغداد به سر می‌برد، امروز (شنبه) در نشست مشترک با «رشید الحمدانی» همتای عراقی خود شرکت کرد.

به گزارش فارس به نوشته وبگاه السومریه نیوز، در این نشست طرفین تفاهمنامه‌ای برای تشکیل پرونده‌ای مشترک برای حل و فصل اختلافات موجود بر سر منابع آبی مشترک امضاء کردند.

در بیانیه وزارت منابع آبی عراق آمده است که این تفاهمنامه بر سر چگونگی استفاده از منابع رود دجله و فرات به شکل دوره‌ای و در شرایط فوق‌العاده و کم آبی تنظیم شده است.

طرفین همچنین توافق کردند که کمیته‌ فنی مشترک شکل گیرد و عراق و سوریه به یک موضع واحد بر سر میزان آب ورودی از ترکیه به سوریه دست یابند. همکاری مشترک و تبادل اطلاعات و افزایش نشست‌های فنی و اداری و همچنین مقابله با کم آبی در دجله و فرات و خطرات زیست محیطی دیگر موارد توافق میان عراق و سوریه بود.

کاهش میزان آبی ورودی به دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد، در سال‌های گذشته موجب بروز بحران آبی برای دو کشور عراق و سوریه شده است.

سیاست سد سازی ترکیه بر روی رود دجله و فرات در 30 سال گذشته موجب وارد آمدن خسارات زیست محیطی قابل توجهی به عراق و سوریه و همچنین ایران شده است. ترکیه در سال 1992 سد آتاتورک را بر روی رود فرات احداث کرد که بزرگترین سد ترکیه و اروپا محسوب می‌شود و موجب کم آبی شدید رود فرات و در نهایت خشک شدن بخش زیادی از قسمت عراقی «هور العظیم» شد و پدیده ریزگردها را برای ایران و عراق به همراه آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها