کد خبر: 505552
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۷:۳۱:۳۵
| |

طرح چهاربندی وزیر خارجه چین برای حل بحران سوریه

وزیر خارجه چین طی دیدار با همتای سوری خود، با تاکید بر حمایت پکن از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، طرحی چهاربندی برای حل بحران این کشور ارائه کرد.

طرح چهاربندی وزیر خارجه چین برای حل بحران سوریه
کد خبر: 505552
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۷:۳۱:۳۵

اعتمادآنلاین| «وانگ یی» وزیر خارجه چین شامگاه شنبه با «فیصل مقداد» همتای سوری خود در دمشق دیدار کرد.

به گزارش فارس، وانگ در دیدار با مقداد با بیان اینکه روابط چین و سوریه بعد از فائق آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و جهانی محکم‌تر شده، از تمایل پکن برای ارتقای روابط و افزایش همکاری‌های با دمشق خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، وی ضمن اشاره به حمایت چین و سوریه از یکدیگر در مسائل مختلف طی 65 سال روابط دیپلماتیک دوجانبه، گفت پکن قویاََ از مردم سوریه حمایت کرده و به حفظ استقلال و حاکمیت این کشور پایبند است.

وزیر خارجه چین در این دیدار همچنین از طرح چهاربندی پکن برای پایان‌دادن به بحران چند ساله سوریه رونمایی کرد.

بندهای این طرح به شرح زیر است:

تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه باید محترم شمرده شود.
رفاه مردم سوریه باید در اولویت قرار بگیرد.
تمام سازمان‌های تروریستی باید سرکوب شوند و استاندارد دوگانه در قبال آنها نیز رد گردد.
راهکار سیاسی فراگیر و مصالحه‌جویانه برای بحران سوریه باید ارتقا پیدا کند.


بر اساس این گزارش، وانگ در توضیح این طرح اظهار داشت، کلید حل کامل بحران سوریه، اجرای اصل «توسط سوری‌ها، برای سوری‌ها» است که در شورای امنیت سازمان ملل بنا شده و تمام طرف‌های مرتبط باید تلاش‌های هماهنگی را برای پیشبرد مؤثر راهکار فراگیر مشکل سوریه انجام دهند.

به نوشته شینهوا، وی توضیح داد که کشورهای مخالف دمشق باید توهم تغییر حکومت سوریه را از سرشان بیرون کنند و اجازه دهند مرم سوریه به‌صورت مستقل آینده و سرنوشت کشورشان را تعیین نمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین ضمن تاکید بر لزوم اولویت قرار دادن فرایند بازسازی سوریه و تسریع آن، گفت پکن معتقد است راه بنیادین برای حل بحران انسانی در سوریه، برداشتن فوری تمام تحریم‌های یکجانبه و محاصره اقتصادی بر سوریه است.

بر این اساس، وانگ با بیان اینکه موضع محکم جهانی برای مبارزه با تروریسم لازم است، خواستار سرکوب تمام سازمان‌های تروریستی که توسط شورای امنیت لیست شده‌اند و اتمام استاندارد دوگانه کشورهای غربی درباره آنها گردید.

وی ضمن اشاره به حمایت پکن از تلاش‌های ضد تروریستی سوریه، تصریح کرد که جهان باید به نقش اصلی دولت دمشق در مبارزه با تروریسم در خاک خود احترام بگذارد.

وزیر خارجه چین پیش از این با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرده و بر آغاز مرحله جدید در تقویت روابط میان دو کشور و ایجاد افق‌های وسیعتر برای همکاری دوجانبه در تمامی زمینه‌هایی که در راستای منافع دو کشور بوده،‌ تاکید کرد.

در این دیدار همچنین مشارکت سوریه در طرح «جاده و کمربند» مورد بررسی قرار گرفت و وزیر خارجه چین بر اصرار کشورش برای مشارکت سوریه در این طرح به دلیل موقعیت و جایگاه مهم سوریه تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها