ایران در المپیک ۲۰۲۰:

تلاش کاراته برای حضور در دایره قهرمانی ورزش ایران

کاراته در حالی میهمان ناخوانده المپیک 2020 خواهد بود که تمام تلاش جامعه کاراته استفاده از این فرصت برای حضور در دایره قهرمانی ورزش ایران خواهد بود.

تلاش کاراته برای حضور در دایره قهرمانی ورزش ایران
کد خبر: 505634
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۹:۳۱:۲۰

اعتمادآنلاین| سرانجام پس از برگزاری بیست و هشت دوره از مسابقات المپیک تابستانی، رشته کاراته در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو حضور خواهد داشت، البته حضوری که بیشتر شبیه میهمان ناخوانده‌ای است که خیلی سریع بعد از پایان این مسابقات مجدداً از رقابت‌های المپیک خارج خواهد شد و به طور قطع در المپیک 2024 پاریس حضور ندارد و گفته می‌شود احتمالش بازگشتش در المپیک 2028 لس‌آنجلس نیز بسیار کم است.

به گزارش تسنیم، با این حال از زمان قطعی شدن حضور کاراته در المپیک 2020 توکیو موجی از خوشحالی و امیدواری برای موفقیت کاروان ورزشی ایران و افزایش رشته‌های مدال‌آور کشورمان افزایش یافت. کاراته که می‌تواند در توکیو بعد از رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی به عنوان ضلع پنجم رشته‌های مدال‌آور در تاریخ مسابقات المپیک نام خود را ثبت کند و حداقل از حضور سر زده در المپیک خاطره خوشی برای ورزش کشورمان رقم بزند.

حواشی حضور کاراته در المپیک توکیو

شاید در میان رشته‌های حاضر در المپیک 2020 توکیو، رشته کاراته یکی از سخت‌ و طاقت‌فرساترین مسیر‌های کسب سهمیه المپیک را طی کرد. موضوعی که بار دیگر به خوبی ثابت کرد یکی از دلایل عدم حضور قطعی این رشته در مسابقات المپیک به خاطر تصمیمات سیاست‌گذاران فدراسیون جهانی این رشته است که بیشتر از رشد فنی این رشته به دنبال درآمدزایی هستند.

تصمیماتی که در راه کسب سهیمه‌ المپیک توکیو و نحوه اختصاص سهمیه به ورزشکاران این رشته صدای بسیاری از قهرمان و مربیان این رشته را درآورد و هنوز در فاصله کمتر از 25 روز تا آغاز مسابقات علامت سوال‌های زیاد را به دنبال دارد.

کاراته در بخش کومیته در مسابقات جهانی در 5 وزن مردان و زنان برگزار می‌شود، اما برای حضور در المپیک توکیو قرار بر ادغام دو وزن سبک و دو وزن سنگین و حضور وزن میانه مسابقات و مردان و زنان شد تا در نهایت مسابقات در سه وزن برگزار شود. تصمیمی که باعث شد ایران لطمه بسیاری از این موضوع ببینید و در عین شایستگی و با وجود شرایط احراز کسب سهمیه توسط ذبیح‌اله پورشیب، این قهرمان فرصت حضور درمعتبرترین رویداد ورزشی جهان را از دست بدهد.

از طرفی و با وجود ادغام اوزان مسابقات کاراته، قرار است مسابقات المپیک توکیو در بخش کومیته با حضور تنها 10 ورزشکار برگزار شود که این مسئله نیز باعث خواهد شد بسیاری از قهرمانان این رشته امکان حضور در المپیک را نداشته باشند.

این در حالی است که مسابقات تکواندو با حضور 16 ورزشکار و رشته‌هایی مانند بوکس حتی با حضور 25 تا 30 ورزشکار

در هر ورزن برگزار خواهد شد.

نمایندگان ایران در اولین المپیک رشته کاراته

با وجود تمامی اتفاقات که به آنها اشاره شد، در نهایت ایران موفق به کسب سه سهمیه المپیک در بخش کومیته مسابقات کاراته شد تا پس از کشور ژاپن به عنوان میزبان با 6 نماینده، ترکیه، قزاقستان و مصر با 5 نماینده، در کنار آذربایجان، ایتالیا و اوکراین با سه نماینده در کومیته قرار بگیرد.

مسابقاتی که در بخش کاتا و کومیته با حضور 82 ورزشکار از 35 کشور و دو تیم پناهجویان و ورزشکاران روسیه زیر پرچم کمیته ملی المپیک برگزار شد.

سارا بهمنیار در وزن 55- کیلوگرم و حمیده عباسعلی در وزن 61+ کیلوگرم نمایندگان بانوان در المپیک توکیو خواهند بود و سجاد گنج‌زاده نیز به عنوان نماینده کاراته مردان در وزن 75+ کیلوگرم به رقابت با رقبای خود در تاتامی توکیو خواهد پرداخت.

در بخش مردان، کاراته ایران در عین شایستگی توسط بهمن عسگری نیز موفق به کسب سهمیه المپیک شد اما به دلیل اشتباهات سهوی پزشکی و و عدم هماهنگی این قهرمان برای مصرف دارو، به راحتی این سهمیه از دست رفت تا ورزش ایران فرصت کسب یک مدال خوش‌رنگ در المپیک توکیو از را دست بدهد.

در بخش کاتا نیز به دنبال عدم سرمایه‌گذاری فدراسیون فعلی کاراته و فدراسیون‌های گذشته هیچ سهمیه‌ای در بخش مردان و زنان به نمایندگان کشورمان تعلق نگرفت تا همچنان مشخص شود که کاتا در کاراته مظلوم واقع شده است و همچنان قرار نیست اتفاقات مثبتی در این بخش بیفتد.

سارا بهمنیار

کاراته‌کای 22 ساله اهل آستانه اشرفیه بانوان ایران با طی کردن یک مسیر سخت در نهایت موفق شد نام خود را به عنوان یکی از 5 ورزشکاری که از طریق رنکینگ المپیک موفق به کسب سهمیه شدند، ثبت کند.

بهمنیار برای المپیکی شدن در 16 رویداد لیگ‌های جهانی و سری A کاراته وان، به اضافه مسابقات قهرمانی جهان 2018 و قهرمانی آسیا 2019 شرکت کرد.

بهمنیار استارات المپیکی شدن را با کسب مدال برنز جهان در وزن 50- کیلوگرم مسابقات جهانی اسپانیا در سال 2018 زد. او در ادامه با کسب دو مدال طلا، یک مدال نقره و 2 مدال برنز در مسابقات لیگ‌های جهانی و سری A با کسب 6097.5 امتیاز المپیکی شد.

حمیده عباسعلی

کاپیتان تیم ملی کاراته بانوان در شرایطی در 31 سالگی در المپیک توکیو حاضر خواهد شد که با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز در مسابقات جهانی، یک مدال طلا و یک مدال برنز در بازی‌های آسیایی و پنج مدال طلا و یک مدال نقره در قهرمانی آسیا، پرافتخارترین کاراته‌کای تاریخ بانوان ایران است.

عباسعلی پس از عدم کسب مدال در مسابقات جهانی 2019 اسپانیا، در شانزده رویداد لیگ‌های جهانی و سری A کاراته وان و قهرمانی آسیا حاضر شد تا در نهایت در عین شایستگی موفق به کسب نخستین سهمیه المپیک کاراته بانوان شود.

او در مسابقات لیگ‌های جهانی و سری A موفق به کسب 4 مدال طلا و 5 مدال برنز شد و در قهرمانی آسیا 2019 ازبکستان نیز پنجمین مدال طلای خود را کسب کرد تا در نهایت با کسب 7567.5 امتیاز و حضور در جایگاه دوم رنکینگ المپیکی وزن 61+ کیلوگرم، جواز حضور در المپیک توکیو را دریافت کند.

نکته مهم در خصوص عباسعلی، مصدومیت شدید او در اسفند ماه سال 98 و در مسابقات لیگ‌ جهانی کاراته وان سالزبورگ بود. رقابت‌هایی که عباسعلی با وجود مصدومیت در دیدار نهایی، باغیرت به مبارزه ادامه داد و با کسب مدال طلا، المپیکی شد اما بلافاصله بعد از این مسابقات در آلمان تحت عمل جراحی سنگینی قرار گرفت.

شاید کرونا با همه لطماتی که به دنیا وارد کرده است، اما برای عباسعلی فرصت ریکاوری مناسب را فراهم کرد تا با تعویق رقابت‌های المپیک با تمام توان و شایستگی در توکیو حاضر شود.

سجاد گنج‌زاده

المپیک توکیو فرصت خوبی برای سجاد گنج‌زاده خواهد بود تا با کسب مدال، کارنامه افتخارات خود را در دنیای کاراته تکمیل کند. کاراته‌کای 30 ساله اسلامشهری کاراته ایران با کسب یک مدال طلا و دو مدال نقره انفرادی در مسابقات جهانی، سه طلا و یک برنز کومیته تیمی جهان، مدال طلای بازی‌های آسیایی، یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز انفرادی قهرمانی آسیا و چهار طلا، یک نقره و یک برنز کومیته تیمی قهرمانی آسیا، فقط به دنبال کسب مدال المپیک خواهد بود.

سجاد گنج‌زاده ساله در مسیر کسب سهمیه المپیک ابتدا در مسابقات قهرمانی جهان 2019 در اسپانیا به مدال نقره دست یافت.

او در ادامه در 16 مسابقه لیگ‌های جهانی و سری A کاراته و قهرمانی آسیا حاضر شد و با کسب 6 مدال طلا، یک مدال نقره و چهار مدال برنز در مسابقات لیگ‌های جهانی و سری A و مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا، با کسب 9187.5 امتیاز، سهمیه المپیک وزن 75+ کیلوگرم به خود اختصاص داد.

شوک بزرگ بهمن عسگری

روزی که بهمن عسگری در بهمن ماه سال 98 و در مسابقات لیگ جهانی امارات با کسب مدال برنز نام خود را به عنوان اولین ورزشکار المپیکی تاریخ کاراته ایران ثبت کرد، هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد این سهمیه که با شایستگی قهرمان بااخلاق کشورمان حاصل شد، قرار است در آستانه المپیک به خاطر اشتباه سهوی پزشکی و عدم مشاوره عسگری با کادرفنی و مسئولان فدراسیون کاراته به راحتی از دست برود.

قهرمان کاراته ایران در حالی که از حدود یک سال و نیم پیش سهمیه المپیک خود را قطعی کرده بود، برای درمان یک بیماری با اشتباه خود و مشاوره یک پزشک متخصص اقدام به استفاده از دارویی کرد که نتیجه تست او را در آخرین مسابقات لیگ جهانی کاراته وان 2021 در لیسبون مثبت کرد. اتفاقی که محرومیت یک ساله عسگری و از دست رفتن سهمیه المپیک را برای کاراته ایران به دنبال داشت.

عسگری در مسیر کسب سهمیه المپیک توکیو یکی از شایسته‌ترین ورزشکاران دنیا بود و پس از قهرمانی در مسابقات جهانی 2019 اسپانیا، در 17 مسابقه لیگ‌های جهانی و سری A کاراته وان نیز موفق به کسب 5 مدال طلا، 2 مدال نقره و 4 مدال برنز شد و در قهرمانی آسیا 2019 ازبکستان نیز به مدال برنز رسید تا با کسب 10012.5 امتیاز و حضور مقتدرانه در صدر رنکینگ وزن 75- کیلوگرم المپیکی شود.

مورد عجیب ذبیح‌الله پورشیب

مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان در سال 2018، مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2019 و کسب 6 مدال طلا، 2 مدال نقره و 3 مدال برنز از 18 حضور در لیگ‌های جهانی و سری A کاراته وان در نهایت منجر به المپیکی شدن ذبیح‌الله پورشیب نشد.

اتفاقی بسیار تلخ که تنها به خاطر سیاست‌های فدراسیون جهانی کاراته و ادغام اوزان منفی و مثبت 84 کیلوگرم در وزن 75+ کیلوگرم در المپیک توکیو و تنها حضور یک ورزشکار از هر کشور در این وزن رقم خورد و باعث شد پورشیب حضور در المپیک را از دست بدهد و سجاد گنج‌زاده قهرمان شایسته کشورمان المپیکی شود.

پورشیبی که همانند شخصیت بنجامین باتن در فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن» هر چه از لحاظ شرایط سنی بالاتر رفت، دستاورد و افتخارات بیشتری را کسب کرد و روز به روز از لحاظ فنی و بدنی در شرایط بهتری قرار گرفت، اما حالا قرار است با همه تلاش‌هایش، المپیک را از کشورمان پیگیری کند.

رزیتا علیپور

علیپور یکی دیگر از نمایندگان کاراته بانوان ایران بود که تا آستانه کسب سهمیه المپیک توکیو پیش رفت، اما در آخر فرصت حضور در این رویداد معتبر را از دست داد.

علیپور پس از هفتمی در مسابقات قهرمان جهان اسپانیا در سال 208، در 16 رویداد مسابقات لیگ‌های جهانی و سری A کاراته وان موفق به کسب 2 مدال طلا، یک مدال نقره ، 2 مدال برنز و مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان شد، اما با کسب 5557.5 امتیاز و حضور در جایگاه ششم رنکینگ وزن المپیکی 61- کیلوگرم از حضور در توکیو باز ماند.

علیپور به دنبال عدم کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ در مسابقات گزینشی المپیک در پاریس حاضر شد اما با عملکردی دور از انتظار و کسب دو شکست مقابل نمایندگان مراکش و پورتوریکو در کسب سهمیه از طریق این مسابقات نیز ناکام ماند.

پس از این اتفاق با توجه به نایب قهرمانی علیپور در مسابقات قهرمانی آسیا 2019 در ازبکستان و کسب سهمیه "ژیائو ین" قهرمان آسیا از طریق رنکینگ، برخی اعتقاد داشتند نماینده کشورمان می‌تواند یک سهمیه قاره‌ای( از میان پنج قاره) را به خود اختصاص دهد، اما فدراسیون جهانی کاراته این نظریه را رد کرد و سهمیه قاره‌ای را به الکساندرا گرانده از پرو داد تا علیپور با وجود شایستگی المپیکی نشود.

حسرت بزرگ شهرجردی و صادقی

فاطمه صادقی و ابوالفضل شهرجردی دو نماینده کاتای کاراته ایران بودند که برای کسب سهمیه در مسابقات گزینشی المپیک در پاریس حاضر شدند.

این دو قهرمان کاراته ایران با وجود حضور در جدول چهار ورزشکار پایانی مسابقات و رقابت دوره‌ای با رقبای خود با حضور در جایگاه چهارم، در یک قدمی سهمیه المپیک در کسب مجوز حضور در توکیو ناکام بودند.

در خصوص بحث کاتا و عدم اعزام مربی صادقی به دلیل اختلافات با مسئولان فدراسیون کاراته در آستانه اعزام به پاریس و همچنین عدم حضور شهرجردی در مسابقات بیشتر لیگ‌های جهانی انتقاداتی به مسئولان فدراسیون کاراته وارد است، اما هیچ کدام از این انتقادات با از دست رفتن سهمیه دیگر کارساز نخواهد بود. فقط باید امیدوار باشیم که نگاه به کاتا در میان مسئولان فدراسیون کاراته تغییر کند تا کاراته ایران در این بخش نیز مانند کومیته حرف‌های بیشتری داشته باشد.

فرصت تاریخ‌سازی برای هروی و خوشقدم

شهرام هروی و سمانه خوشقدم در اولین و شاید آخرین حضور کاراته در رقابت‌های المپیک فرصت هدایت ملی‌پوشان کشورمان را در اختیار خواهند داشت تا با موفقیت در این مسابقات نام خود را به عنوان موفق‌ترین مربیان تاریخ ورزش ایران در المپیک ثبت کنند.

هروی بعد از کسب تمامی موفقیت‌های ممکن با کاراته ایران در آسیا و جهان و هت‌تریک قهرمانی کومیته تیمی در مسابقات جهانی و آسیایی، حالا باید تلاش کند با توجه به از دست رفتن سهمیه المپیک بهمن عسگری، با سجاد گنج‌زاده در توکیو به مدال دست پیدا کند تا مزد تمامی موفقیت‌ها و تلاش‌های خود و تیم ملی را در معتبرترین آوردگاه ورزش جهان دریافت کند.

سمانه خوشقدم نیز حالا پس از پشت سر گذاشتن تجربه موفق حضور در المپیک جوانان در آرژانتین و افتخارآفرینی برای کاراته بانوان ایران با کسب سه مدال برنز به دنبال تکمیل موفقیت‌های خود در رقابت‌های المپیک است و این شانس را خواهد داشت با توجه به حضور دو نماینده از کاراته بانوان درصد موفقیت‌های خود را بیشتر کند.

رقبای نمایندگان کشورمان در المپیک

سارا بهمنیار در وزن 55- کیلوگرم با 10 کاراته به رقابت خواهد پرداخت. در این وزن علاوه بر سارا بهمنیار، میهو میاهارا

از ژاپن، سرآپ اوزچلیک از ترکیه، آنژلیکا ترلیوگا از اوکراین، ون یون از چین تایپه، اوت گورانوگا از بلغارستان، مولدیر ژانگ بیربای از قزاقستان، آنا چرنیشوا از روسیه اما به دلیل تعلیق این کشور زیر پرچم کمیته ملی المپیک، ردوا سید از مصرو بتینا پلانک از اتریش حضور خواهند داشت.

حمیده عباسعلی نیز در وزن 61+ کیلوگرم با 9 کاراته‌کای دیگر رقابت خواهد کرد. آیومی از ژاپن، ایرینا زارتسکا از آذریاجان، گونگ لی از چین، ملتم هوکااوغلو از ترکیه، النا کوئیریچی از سوئیس، سیلویا سمرارو از ایتالیا، فریال عبدالعزیز از مصر، لمیا مطوب از الجزایر و صوفیا برولتسوا از قزاقستان در این وزن حضور دارند.

رقابت‌های وزن 75+ کیلوگرم نیز با حضور 10 کاراته‌کا برگزار خواهد شد. سجاد گنج‌زاده در این وزن با ریوتارو آراگا از ژاپن، اوگور آکتاش از ترکیه، ایوان کوسیچ از کرواسی، جاناتان هورنه از آلمان، طارق حمدی از عربستان، گوگیتا آرکانیا از گرجستان، دنیل گایسینسکی از کانادا، برایان ایر از آمریکا و دانیال یولداشف از قزاقستان در این وزن حضور خواهند داشت.

نحوه برگزاری مسابقات نیز به این صورت خواهد بود که نفرات نخست رنکینگ در اوزان ادغامی سرگروه خواهند بود و نفرات دوم به ترتیب رنکینگ به جدول مقابل خواهند رفت و 6 کاراته‌کا باقی مانده نیز با قرعه‌کشی در دو گروه قرار خواهند گرفت. به طور مثال در وزن 75+ کیلوگرم المپیک، سجاد گنج‌زاده نفر نخست رنکینگ وزن 84+ و اوگور آکتاش نفر نخست رنکینگ وزن 84- کیلوگرم سرگروه خواهند شد. ایوان کوسیچ نفر دوم رنکینگ وزن 84- کیلوگرم در جدول سجاد و جاناتان هورنه نفر دون وزن 84+ کیلوگرم در جدول آکتاش قرار خواهند گرفت.

با پایان مرحله گروهی نیز از هر گروه دو ورزشکار به مرحله نهایی صعود خواهند کرد و به صورت دوره‌ای با یکدیگر مبارزه خواهند کرد تا قهرمان، نایب قهرمان و دو نفر برنده مدال برنز مشترک انتخاب شوند.

برنامه مسابقات نمایندگان کاراته ایران در المپیک

سارا بهمنیار نخستین نماینده کاراته ایران است که از ساعت 12:30 (به وقت تهران) روز پنجشنبه 14 مرداد ماه در سالن نیپون بودوکان شهر توکیو در مرحله مقدماتی به روی تاتامی خواهد رفت.

مسابقات این وزن تا ساعت 17:10 به وقت تهران ادامه خواهد داشت.

سجاد گنج‌زاده و حمیده عباسعلی نیز از ساعت 9:30 ( به وقت تهران) در روز شنبه 16 مرداد ماه به رقابت با حریفان خود خواهند پرداخت و در صورت صعود به دیدار نهایی ساعت 16:05 برای کسب مدال طلا تلاش خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها