بازار خودرو؛ همچنان صعودی/رشد 7 میلیون تومانی قیمت برخی خودروها

با وجود تعطیلی بنگاه‌های معامله خودرو در شرایط کرونایی، قیمت‌ها در بازار همچنان روندی صعودی دارد و این افزایش قیمت در مورد برخی خودروها نسبت به هفته گذشته تا 8 میلیون تومان نیز می‌رسد.

بازار خودرو؛ همچنان صعودی/رشد 7 میلیون تومانی قیمت برخی خودروها
کد خبر: 505808
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۵:۰۸:۲۱

اعتمادآنلاین| با وجود ثبات نسبی نرخ ارز، بازار خودرو این روزها همچنان شاهد نوساناتی است، به طوری که در برخی خودروها رشد قیمت 7 تا 8 میلیون تومانی را نیز شاهد هستیم.

به گزارش فارس، در بازار امروز هر دستگاه سمند LX مدل 1400 با رشد 3 میلیون تومانی نسبت به روزهای آغازین هفته پیش، معادل 213 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال ایکس با رشد 2 میلیون تومانی معادل 207 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 ساده با رشد قیمت 5 میلیون تومانی، معادل 267 میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین پژو 206 صندوقدار با رشد قیمت 4 میلیون تومانی قیمت نسبت به هفته پیش با قیمت 277 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک بدون تغییر با قیمت 392 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین هر دستگاه پژو 207 دنده‌ای رینگ فولادی با افت قیمت 3 میلیون تومانی به قیمت 293 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در عین حال امروز هر دستگاه پژو پارس ساده مدل 1400 معادل 250 میلیون تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته 7 میلیون تومان گران شده است. در مورد قیمت پژو 206 تیپ 2 ساده نیز باید به ثبات قیمت این خودرو طی یک هفته اخیر اشاره کنیم. در حال حاضر این خودرو با قیمت 217 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در مورد دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به رشد قیمت 8 میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت 300 میلیون تومان در بازار امروز اشاره کنیم. دنا پلاس دنده‌ای توربو نیز ثبات قیمت را نسبت به هفته پیش داشته و با قیمت 375 میلیون تومان خرید و فروش می شود. هایما s7 توربو نیز با افزایش قیمت 5 میلیون تومانی با نرخ 670 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در عین حال، رنو تندر90 مدل E2 معادل 332 میلیون تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک 450 میلیون تومان و هر دستگاه رانا پلاس 225 میلیون تومان معامله می‌شود که تغییری نسبت به هفته پیش نداشته است.

در عین حال هر دستگاه سایپا 111 در بازار با رشد 4 میلیون تومانی به قیمت 138 میلیون تومان عرضه می‌شود. سایپا 131 با رشد یک میلیون تومانی به 125 میلیون تومان و قیمت سایپا 132 با رشد 2 میلیون تومانی به 121 میلیون تومان رسیده است.

در همین حال، ساینا معادل 147 میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی 132 میلیون تومان و تیبا 2 رینگ فولادی 140 میلیون تومان معامله می شوند که تغییر قیمتی نسبت به هفته پیش نداشته‌اند.

در مقابل، کوییک دنده‌ای با رشد قیمت 5 میلیون تومانی معادل 155 میلیون تومان، سراتو 2000 آپشنال بدون تغییر قیمت معادل 798 میلیون تومان و ام وی ام 315 هاچ بک با رشد قیمت 7 میلیون تومانی معادل 272 میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

تحقیق و تفحص از وعده افزایش تولید خودرو

یکی از ابزارهای مدیریت بازار خودرو، عرضه خودرو متناسب با میزان تقاضا است. این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته به طوری که بررسی میزان تحقق وعده افزایش تولید خودروسازان یکی از محورهای مهم طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان عنوان شده است.

در حال حاضر ناهمخوانی عرضه و تقاضا مهمترین دلیل نابه سامانی بازار خودرو و حباب قیمتی در این بازار است. برای حل این مشکل که چند سالی گریبانگیر بازار خودرو شده است، مسئولان و خودروسازان بارها وعده افزایش تیراژ تولید را داده‌اند که کمتر عملی شده است.

حتی در سال های اخیر، وعده افزایش تیراژ تولید خودرو یکی از دلایل موافقت شورای رقابت با صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی بود، اما بعد از بالارفتن قیمت کارخانه ای خودروها، این موضوع به فراموشی سپرده شده و پیگیری خاصی در مورد دلیل عدم تحقق آن صورت نگرفته است. این بار نمایندگان مجلس قرار است در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، موضوع تیراژ تولید را مورد ارزیابی قرار دهند.

حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها موضوع تیراژ تولید این شرکت‌ها را بررسی می‌کند، گفت: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها در ابتدای سال کاهش یافته باشد، باید علت را توضیح دهند.

وی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار نیز گفت: با توجه به اینکه بازار خودرو، محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست، توصیه می‌کنیم مردم وارد این بازار نشوند، زیرا آینده آن مشخص نیست و احتمال ضرر وحود دارد.

وی افزود: از آنجا که سیاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دولت سیزدهم تنظیم‌گری بازار از طریق رفع انحصار و واردات است، ممکن است افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار هستند با آسیب و ضرر اقتصادی روبه‌رو شوند.

بررسی نقش تیراژ تولید خودروسازان در نوسانات بازار

فیروزی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر کاهش تولید یکی از خودروسازان در 2 ماه ابتدایی سال، تصریح کرد: عدول خودروسازان از برنامه‌های ارائه شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید باید دلایل مشخص و قابل دفاعی داشته باشد. به این معنا که به طور مثال ممکن است، ماشین‌آلات آنان خراب شده باشد یا با کمبود قطعه روبه‌رو شده باشند، در غیر این صورت هر توجیه دیگری پذیرفتنی نیست و نشان‌دهنده وجود مشکلات مدیریتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان این موضوع را بررسی می‌کند و در صورت تائید کاهش عمدی تیراژ تولید توسط خودروسازان در ماه‌های ابتدایی سال جاری به منظور ایجاد نوسان در بازار خودرو، این موضوع را در گزارش نهایی لحاظ خواهد کرد و به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

وی افزود: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها کاهش یافته باشد، باید علت کاهش را توضیح دهند.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «انتقاد از قیمت‌های بی‌حساب و کتاب خودرو» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها