کد خبر: 505884
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۸:۲۷:۱۸
| |

استاد دانشگاه پرینستون:

در دوران طالبان، زنانی که طعم استقلال را چشیده‌اند، به شهروندان درجه دوم تبدیل می‌شوند /تلاش آمریکا برای تاسیس دولت کارآمد در افغانستان بی‌نتیجه بود/ پاکستان رابطه ویژه‌ای با طالبان دارد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون با ابراز نگرانی برای شرایط زنان در افغانستان در دوران طالبان تاکید کرد که زنان در دولت طالبان به شهروندان درجه دوم تبدیل می‌شوند.

در دوران طالبان، زنانی که طعم استقلال را چشیده‌اند، به شهروندان درجه دوم تبدیل می‌شوند /تلاش آمریکا برای تاسیس دولت کارآمد در افغانستان بی‌نتیجه بود/ پاکستان رابطه ویژه‌ای با طالبان دارد
کد خبر: 505884
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۸:۲۷:۱۸

اعتمادآنلاین| فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (1993 تا 1995) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در افغانستان و روند احیای برجام بیان کرده است:

در دوران طالبان، زنان افغان که طعم استقلال را چشیده‌اند، به شهروندان درجه دوم تبدیل می‌شوند

فرانک هیپل در ابتدا به مساله تنش در افغانستان اشاره کرد و در این باره گفت: در حال حاضر، من بیشتر نگران تأثیر کنترل احتمالی طالبان بر مردم افغانستان هستم. من به خصوص در مورد شرایط زندگی زنانی که طعم استقلال را چشیده‌اند و با روی کار آمدن طالبان به شهروندان درجه دو تبدیل می‌شوند، نگران هستم.

تلاش آمریکا برای تاسیس یک دولت کارآمد در افغانستان بی‌نتیجه بود

وی در ادامه در مورد تصمیم بایدن برای ترک افغانستان گفت: برخلاف حمله آمریکا به عراق، حمله آمریکا به افغانستان توجیهاتی داشت. القاعده از افغانستان به آمریکا حمله کرده بود. اما به نظر می‌رسد تلاش‌های آمریکا در ایجاد یک دولت موثر و کارآمد در افغانستان که بتواند از خود در برابر بازگشت طالبان دفاع کند، بی‌نتیجه و بدون اثر بوده است. البته تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان تصمیم سختی بود.

طرح خروج آمریکا از افغانستان با شکستی غیرقابل بخشش مواجه شد

این مقام کاخ سفید در ادامه گفت: اگر طالبان دوباره قدرت را به دست بگیرند، بسیاری می‌خواهند افغانستان را ترک کنند. آمریکا در قبال افرادی که به عنوان مامور آمریکا در افغانستان کار می‌کردند، مسئولیت ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد که عقب‌نشینی چشم‌گیر ما از افغانستان باعث شده که در صورت به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط طالبان، بسیاری از نیروهای ما در معرض تلافی و حملات بدخواهانه از سوی افغانستان قرار بگیرند. این یک شکست غیرقابل بخشش در طرح خروج آمریکا از افغانستان است.

پاکستان رابطه ویژه‌ای با طالبان دارد

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد نقش پاکستان و ایران در روند صلح افغانستان تاکید کرد: به عنوان یک کشور همسایه، فکر می‌کنم ایران و پاکستان ممکن است بار دیگر با هجوم پناهندگان از افغانستان سر و کار داشته باشند. به نظر می‌رسد پاکستان رابطه ویژه و خوبی با طالبان دارد اما من معتقدم که طالبان ممکن است یک مشکل جدی برای ایران باشد.

آینده مذاکرات نگران‌کننده است

ون هیپل در ادامه در مورد مذاکرات برجامی وین گفت: در این مرحله، من وضعیت را درک نمی‌کنم اما نسبت به آینده مذاکرات بسیار نگرانم. به نظر من بدیهی است که بازگشت به برجام برای هر دو طرف بیش از نداشتن آن ترجیح داده می‌شود. اما مذاکره‌کنندگان در هر دو طرف با مطالبات منتقدان در داخل کشورهایشان روبرو هستند. من هنوز امید دارم که برجام احیا شود و توافق شکل بگیرد، اما بسیار نگرانم چراکه ممکن است بدون اینکه هیچ یک از طرفین قصد آن را داشته باشند، در مسیر جنگ قرار بگیریم. البته امیدوارم که در این مورد اشتباه کرده باشم.

وی تاکید کرد: نمی‌دانم تغییر دولت در ایران چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد اما چیزی که مشخص است این است که به نظر می‌رسد مسئولان ایران و حتی رهبری می‌خواهند برجام احیا شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها