کد خبر: 505920
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۹:۴۳:۱۲
| |

بدافزار جاسوسی شرکت اسرائیلی ابزاری برای هک تلفن فعالان و خبرنگاران در سراسر جهان

براساس تحقیقات هفده سازمان رسانه‌ای، از بدافزار جاسوسی یک شرکت اسرائیلی برای هک 37 تلفن همراه متعلق به روزنامه‌نگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشری در سراسر جهان استفاده شده است و اطلاعات نزدیکان خاشقجی هم در این لیست دیده می‌شود.

بدافزار جاسوسی شرکت اسرائیلی ابزاری برای هک تلفن فعالان و خبرنگاران در سراسر جهان
کد خبر: 505920
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۹:۴۳:۱۲

اعتمادآنلاین| یکی از این سازمان‌ها که "واشنگتن پست" است، اعلام کرد از بدافزار جاسوسی پگاسوس که از ان.اس.او گروپ مستقر در اسرائیل مجوز گرفته، همچنین برای هدف گرفتن تلفن‌های متعلق به دو زن نزدیک به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقدی که در سال 2018 در کنسولگری سعودی در ترکیه به قتل رسید، قبل و بعد از مرگ او استفاده شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه انگلیسی "گاردین" هم گزارش داد، این تحقیقات نشان‌دهنده "سوءاستفاده گسترده و مداوم" از نرم‌افزار هک ان.اس.او است و آن را بدافزاری توصیف کرد که به تلفن‌های همراه نفوذ میکند تا استخراج پیام، عکس و ایمیل، ضبط تماس‌ها و فعال کردن میکروفون به صورت مخفیانه را ممکن سازد.

در این تحقیقات که به صورت مستقل از طرف رویترز تایید نمی‌شود، اشاره نشده است که چه کسی و چرا اقدام به هک کرده است. شرکت ان.اس.او تاکید دارد محصولش تنها برای استفاده اطلاعات دولت‌ها و آژانس‌های اجرای قانون برای مبارزه با تروریسم و جرایم است. این شرکت با صدور بیانیه‌ای گزارش 17 شریک رسانه‌ای به رهبری یک گروه غیردولتی روزنامه‌نگاری مستقر در پاریس تحت عنوان "مطالب ممنوعه" (Forbidden Stories) را رد کرد.

در بیانیه این شرکت آمده است: گزارش "مطالب ممنوعه" مملو از فرضیات اشتباه و تئوری‌های تایید نشده است که سوالاتی جدی درباره اعتبار و منافع این منابع ایجاد میکند. به نظر میرسد که "منابع نامشخص" اطلاعاتی ارائه کرده‌اند که هیچ مبنای حقیقی ندارد و از واقعیت بسیار فاصله دارد. به دنبال بررسی ادعاهای آنها، ما قاطعانه این اتهامات نادرست را که در گزارش آنها مطرح شده است، رد میکنیم.

شرکت ان.اس.او مدعی است که فناوری آن به هیچ نحوی به قتل خاشقجی ارتباط ندارد.

در همین حال عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای آنچه "فقدان کلی نظارت" بر این نرم افزار جاسوسی خواند، محکوم کرد. در بیانیه این گروه حقوق بشری آمده است: تا زمانی که این شرکت (ان.اس.او) و این صنعت به طور کلی بتواند نشان دهد که قادر است به حقوق بشر احترام بگذارد، باید فورا صادرات، فروش، انتقال آن و استفاده از این فناوری جاسوسی متوقف شود.

شماره تلفن‌هایی که هدف هک قرار گرفتند، در لیستی بودند که "مطالب ممنوعه" و عفو بین‌الملل در اختیار این 17 سازمان رسانه‌ای قرار دادند. مشخص نیست که این گروه‌ها چطور به این فهرست رسیده بودند.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، شماره‌های موجود در این لیست مشخص نشده، اما خبرنگاران بیش از 1000 نفر را در بیش از 50 کشور جهان شناسایی کرده‌اند. آنها شامل چندین تن از اعضای خاندان‌های سلطنتی عرب، حداقل 65 مدیر بازرگانی، 85 فعال حقوق بشر، 189 روزنامه‌نگار و بیش از 600 سیاستمدار و مقام دولتی - از جمله چندین رئیس دولت و نخست‌وزیر بودند.

روزنامه گاردین گزارش داد، شماره بیش از 180 روزنامه‌نگار در این داده‌ها ذکر شده است، از جمله خبرنگاران، سردبیران و مدیران فایننشال تایمز، سی.ان.ان، نیویورک تایمز، اکونومیست، آسوشیتدپرس و رویترز.

براساس این گزارش، تلفن اندروید حنان العتر، همسر خاشقجی شش ماه پیش از قتل او با نرم افزار پگاسوس هدف گرفته شد اما تحلیلگران نتوانستند مشخص کنند که آیا این حمله موفقیت آمیز بود یا خیر. گوشی آیفون خدیجه جنگیز، نامزد خاشقجی هم چند روز پس از قتل او هدف هک قرار گرفت.

تلفن یکی دیگر از دستیاران نزدیک جمال خاشقجی هم پس از قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی با موفقیت هک شد. شماره دو دستیار دیگر و دو مقام ارشد ترکیه که در تحقیقات قتل خاشقجی مشارکت داشتند، در این فهرست آمده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها