سفر جنجالی اردوغان به قبرس شمالی در بحبوحه تنش میان آنکارا و اروپا

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، امروز (دوشنبه) برای سفر رسمی دو روزه‌ای به منطقه خودخوانده «جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC)» سفر می‌کند. او با این پیام که «خبرهای خوبی» اعلام خواهد کرد، راهی سفر است.

سفر جنجالی اردوغان به قبرس شمالی در بحبوحه تنش میان آنکارا و اروپا
کد خبر: 505923
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۹:۵۳:۳۹

اعتمادآنلاین| این دیدار می‌تواند تنش‌ها را با قبرس یونانی و اتحادیه اروپا در مورد این سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه شرقی، بیشتر کند. اردوغان که سال‌هاست به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه است، اکنون بیشتر بر طرح «دو کشور مجزا» در قبرس تاکید می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، با دخالت ارتش ترکیه در واکنش به کودتای شبه‌نظامیان ناسیونالیست یونان، این جزیره از سال 1974 میلادی به دو بخش شمالی ترک‌نشین و جنوبی یونانی‌نشین تقسیم شده است. شورای امنیت سازمان ملل از بخش شمالی قبرس به عنوان «بخش اشغال شده قبرس» یاد می‌کند و ترکیه تنها کشوری است که آن ناحیه را کشوری مستقل قلمداد کرده است.

بخش جنوبی این جزیره توسط «جمهوری قبرس» که یک دولت یونانی‌- قبرسی دارد، کنترل می‌شود و از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است.

اردوغان روز سه‌شنبه، 20 ژوئیه که مصادف با چهل و هفتمین سالگرد مداخله نظامی ترکیه (که قبرس یونانی آن را «حمله نظامی» می‌داند)، در مراسمی به همین مناسبت در یک نشست ویژه پارلمان قبرس شمالی سخنرانی خواهد کرد.

تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله قبرس در طول دهه‌ها با شکست مواجه شده است، و حالا اردوغان با پیام «دو کشور مستقل»، به قبرس سفر می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها