کد خبر: 506016
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۲:۲۰
| |

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

براندازان هزینه اصلاح‌طلبی را زیادتر می‌کنند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شاید یکی از مهمترین مخالفین شیوه های اصلاحات، مخالفین حاکمیت یا براندازان هستند که شیوه ای انقلابی را برای سرنگونی حاکمیت و مقابله با آن و ایجاد تغییرات اساسی دنبال و ترویج می کنند.

براندازان هزینه اصلاح‌طلبی را زیادتر می‌کنند
کد خبر: 506016
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۲:۲۰

اعتمادآنلاین| «محمد جواد حق شناس»، چهره سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با میزان خطر از دست رفتن پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان اظهار کرد: حق طلبی یک رویکرد نسبت به جامعه ای است که در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و از استبداد و تبعیض رنج می برد و دارای مشکلاتی است. جامعه ای که این مشکلات را می بیند جامعه‌ ای ناراضی است و به نحوی نارضایتی در حال رشد است.

به گزارش برنا، او افزود: دو نظریه برای تغییر وجود دارد. یک نظریه انقلاب است که باور دارد وقتی ساختار حاکمیت دچار سختی است و جامعه نسبت به آن روند ناراضی است و تلاش می کند و در برابر آن مقاومت وجود دارد بهترین رویکرد برای تغییر، توسل به رویکرد انقلاب است. بابت آن در حوزه علوم سیاسی نظریه پردازانی وجود دارند که موضوع تحقیق و بررسی آنها بحث انقلاب است و در برخی کتاب ها هم نوشته شده و انقلاب های مهم جهان در این حوزه مورد مطالعه قرار دارند.

حق شناس تاکید کرد: انقلابی مثل انقلاب فرانسه یکی از مشهورترین انقلاب ها است و انقلاب کوبا و نیکاراگوئه و انقلاب ایران جزو انقلاب هایی هستند که در قرن گذشته موضوع مطالعه بسیاری از اندیشمندان و صاحبان ایده و فکر بودند. اما یک ایده مرکزی وجود دارد و می گوید انقلاب ها بسیار پرهزینه هستند و با اینکه اهداف متعالی داشتند ولی بخاطر رویکرد انقلابی و اینکه انقلاب لاجرم با خشونت روبرو می شود و با مقاومت حاکمان برای تغییر روبرو می شود در این وضعیت بهتر است ما از جامعه مراقبت کنیم و هشدار های لازم را به حاکمان بدهیم تا زمینه تغییر را پذیرا باشند و کشور به سمت یک رویکرد انقلابی برود که انواع مختلف و شدت و ضعف دارد ولی شورش و قیام که بعضا همراه با هرج و مرج است در این حوزه ها مطرح می شود.

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: شاید یکی از مهمترین مخالفین شیوه های اصلاحات، مخالفین حاکمیت یا براندازان هستند که شیوه ای انقلابی را برای سرنگونی حاکمیت و مقابله با آن و ایجاد تغییرات اساسی دنبال و ترویج می کنند. آنها اساسا به اصلاح به صورت زمانبر باور ندارند و عقیده دارند به تعبیری جامعه یا اصلاح پذیر نیست یا زمان می برد و نمی توانیم انقدر صبر کنیم و زمان بدهیم لذا باید برای رفتار های مبتنی بر تغییرات جدی و اساسی، حتی با چاشنی خشونت را هم پذیرفت و برای تغییر راهی جز مسیر انقلابی نداریم، این افراد هزینه های اصلاح طلبی را بیشتر می کنند.

او افزود: جریان اصلاح طلبی مخالفی ویژه و جدی هم دارد که خود ساختار متصلب حاکمیت یا هسته سخت قدرت است و به هیچ وجه خواهان و موافق تغییر نیست و تغییر را چه با شیوه آرام و مسالمت آمیز و چه با شیوه خشونت بار نمی پسندد و طبیعتا مقابله می کند و حتی مقابله ای سخت دارد و موجب می شود، هزینه های اصلاح طلبی زیادتر و زیادتر شود. اینجاست که این دو جریان مقابل و مخالف اصلاحات مثل دو لبه قیچی عمل می کنند و هر دو در مقابله با اصلاح طلبی هیچ چیزی کم نمی گذارند و به شدت بی رحم هستند و از راه هایی که شاید بر منطق و انصاف و منافع ملی مبتنی نباشند، استفاده می کنند. رویکرد اصلاح طلبی رویکرد آسانی نیست و سختی های خودش را دارد اما به هیچ عنوان نمی توان گفت اصلاح طلبی امروز سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها