نوربخش بررسی کرد:

دلایل اهمیت انتخابات سراسری آلمان برای اروپا و جهان/ سناریوهای احتمالی برای تشکیل دولت آتی برلین/ چشم‌انداز سیاسی پس از مرکل

تحلیلگر مسائل اروپا گفت: احتمال رشد آرای حزب سبزها یکی از مباحثی است که مورد توجه قرار گرفته و اگرچه آراء این حزب به اندازه دو ماه قبل بالا نیست، اما همچنان جایگاه دوم را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص داده است.

دلایل اهمیت انتخابات سراسری آلمان برای اروپا و جهان/ سناریوهای احتمالی برای تشکیل دولت آتی برلین/ چشم‌انداز سیاسی پس از مرکل
کد خبر: 506348
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ۰۸:۴۰:۴۷

اعتمادآنلاین| سیدنادر نوربخش تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به در پیش بودن انتخابات سراسری آلمان در تشریح اهمیت این رویداد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات سراسری آلمان که در چهارم مهرماه سال جاری برگزار می‌شود، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی این کشور است؛ خصوصاً اینکه دوران صدرات آنگلا مرکل پس از 16 سال به پایان می‌رسد که یکی از دوره‌های رهبری طولانی و مهم در اروپا بوده است. با توجه به ساختار پارلمانی آلمان که قوه مجریه مشروعیت خود را از قوه مقننه کسب می‌کند، انتخابات سراسری بوندس‌تاگ (پارلمان) تعیین‌کننده صدراعظم و دولت بعدی خواهد بود. از طرفی هم انتخابات آلمان به عنوان یک کشور مهم نه تنها در اتحادیه اروپا بلکه در جهان تاثیرگذار خواهد بود. در انتخابات پیش‌رو دولت به صورت ائتلافی تشکیل خواهد شد که البته امر عجیبی نیست؛ اصولاً از سال 1961 هیچ حزبی به تنهایی نتوانسته اکثریت کرسی‌های بوندس‌تاگ را کسب کند.

وی ادامه داد: در این مورد همچنین احتمال شرکت سه حزب در دولت ائتلافی هم بالا خواهد بود؛ چراکه ائتلاف کنونی میان دو حزب اصلی راست میانه و چپ میانه که به ائتلاف بزرگ معروف است، در سال‌های اخیر با کاهش نسبی محبوبیت روبه‌رو شده است. طی آخرین نظرسنجی‌ها و در حالی که حدود دو ماه به انتخابات باقی مانده، اتحادیه دموکرات مسیحی با حدود 29 درصد در صدر قرار دارد. این حزب سابقه 50 سال جایگاه اجرایی را در کارنامه دارد که 16 سال آن متعلق به مرکل است. «آرمین لاشت» نامزد دموکرات مسیحی‌ها برای جانشینی مرکل است. از طرفی در انتخابات پیش‌رو احتمال رشد آرای حزب سبزها یکی از مباحثی است که مورد توجه قرار گرفته؛ اگرچه آراء این حزب در آخرین نظرسنجی‌ها به اندازه دو ماه قبل بالا نیست، اما همچنان جایگاه دوم را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص داده و احتمال آن می‌رود که عملکرد به مراتب قدرتمند‌تری نسبت به دور پیشین از انتخابات داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اکنون میزان محبوبیت حزب سبزها نسبت به انتخابات 2017 تقریباً دوبرابر شده و از 9 درصد به 18 رسیده و بربوک نامزد مطرح شده از سوی سبزها برای احراز مقام صدراعظمی خواهد بود. در جایگاه بعدی حزب سوسیال دموکرات (چپ میانه) قرار دارد که هم‌اکنون در دولت ائتلافی حضور دارد و شولز نامزد مقام صدراعظمی از سوی سوسیال دموکرات‌ها است. این حزب قدیمی هم مانند بسیاری از احزاب چپ میانه در اروپا طی سال‌های اخیر دچار افول محبوبیت شده است و محبوبیت آن به 16 درصد رسیده است. احزاب دیگر یعنی حزب دموکرات‌های آزاد (FDP) و حزب راست افراطی ( AFD) و حزب چپ به ترتیب جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در مورد راست افراطی هم باید توجه داشت حزب AfD با حدود محبوبیت 10 درصد در بایکوت قرار خواهد داشت؛ چراکه در آلمان برخلاف ایتالیا و اتریش، احزاب جریان اصلی از هرگونه ائتلاف و همکاری با راست افراطی خودداری می‌کنند.

نوربخش در پاسخ به این پرسش که چه سنارویی‌های احتمالی برای تشکیل دولت بعدی وجود دارد گفت: در حال حاضر طبق آخرین نظرسنجی‌ها ائتلاف میان اتحادیه دموکرات مسیحی و سبزها هم می‌تواند از اکثریت لازم برای تشکیل دولت برخوردار شود. با این حال سناریو‌های دیگری مانند ائتلاف موسوم به جامائیکا (به دلیل شباهت رنگ پرچم) با حضور احزاب دمکرات مسیحی و سبزها به همراه دموکرات‌های آزاد هم به راحتی از اکثریت لازم برخوردار خواهد بود. همچنین ائتلاف موسوم به «چراغ راهنمایی» با شرکت سبزها به علاوه سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات‌های آزاد هم گزینه دیگر خواهد بود. گاهی مذاکرات برای تشکیل دولت ماه‌ها به درازا می‌انجامد و حضور دو حزب که از نظر ایدئولوژیک اختلاف نظرهای زیادی با هم دارند، معمولاً کار را مشکل‌تر خواهد کرد.

وی در خصوص احتمال پیروزی حزب دموکرات مسیحی در انتخابات پیش‌رو گفت: در بررسی و تحلیل انتخابات آلمان باید توجه کرد که می‌توان از یک نتیجه واحد برداشت‌های متفاوتی داشت. برای مثال در انتخابات دور قبل در سال 2017 حزب اتحادیه دموکرات مسیحی بالاترین میزان آرا را کسب کرد و پیروز رقابت‌ها بود و جایگاه دوم هم به حزب سوسیال دمکرات رسید اما اگر ملاک را درصد تغییرات به دور ماقبل آن یعنی 2013 در نظر بگیریم، حزبی مانند آلترناتیو برای آلمان (AFD) که در آن دوره حتی از کسب حدنصاب ورود به پارلمان باز مانده بود ناگهان با حدود 13 درصد وارد بوندس‌تاگ شد. لذا با این دید برخی حتی به نوعی راست افراطی را شگفتی و برنده اصلی آن انتخابات معرفی کردند. خصوصا اینکه آرای دو حزب پیروز نسبت از نظر تاریخی کاهش چشمگیری نسبت به دوره‌های پیشین داشت.

این پژوهشگر مسائل اروپا در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وقوع سیل در آلمان تاثیری بر انتخابات و رقابت‌ها خواهد داشت یا خیر، خاطرنشان کرد: سیل مرگبار اخیر در آلمان باعث توجه بسیاری به واکنش چهره‌های مهم به این رخداد شده است. آرمین لاشت نامزد حزب دمکرات مسیحی به دلیل رفتار نامناسب در هنگام سخنرانی رئیس جمهور آلمان که در حال ادای احترام به قربانیان سیل بود، مجبور به عذرخواهی شد. از سویی بازدید مرکل از مناطق سیل زده بازتاب مثبت زیادی در رسانه‌ها داشت. از سوی دیگر هم لزوم توجه به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین خصوصاً بعد از سیل کنونی و افزایش دمای کم‌سابقه تابستان در اروپا به معنای پر رنگ شدن گفتمان حزب سبز‌ها در رخداد اخیر خواهد بود. البته این به شرطی معتبر است که رای‌دهندگان سیل اخیر را ناشی از تغییرات اقلیمی دانسته و به سیاست‌های زیست محیطی برای مقابله با آن باور داشته باشند. حزب راست افراطی AFD تنها مورد از احزاب آلمان است که مخالف معاهده پاریس بوده و معتقد است سیل کنونی امری طبیعی بوده و ارتباطی به فعالیت‌های انسان ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها