تصاحب قدرت نظامی افغانستان از سوی طالبان پذیرفتنی نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که تصاحب قدرت نظامی افغانستان از سوی طالبان برای بسیاری از افغان‌ها، کشورهای منطقه و جامعه جهانی پذیرفتنی نیست و منجر به انزوای این کشور می‌شود.

تصاحب قدرت نظامی افغانستان از سوی طالبان پذیرفتنی نیست
کد خبر: 506483
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ۱۷:۲۷:۳۷

اعتمادآنلاین| جوسپ بورل در یادداشتی پیرامون سفرش به تاشکند (ازبکستان) برای شرکت در اجلاس «آسیای مرکزی و جنوبی: اتصال منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش ها» عنوان کرد که با رئیس جمهوری افغانستان، نخست وزیر پاکستان، وزرای امور خارجه چین و هند پیرامون آخرین وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش ایرنا، وی صلح و امنیت این کشور را برای ثبات و توسعه کل منطقه، امری حیاتی دانست و افزود که در جریان ملاقات های صورت گرفته در خصوص حضور افغانستان در ترکیب همکاری‌های منطقه‌ای تبادل نظر شد. او همچنین در این ملاقات‌ها نگرانی‌هایش را «درباره خشونت‌های طالبان و افزایش شدید تلفات غیرنظامی و شمار فزاینده افغان‌هایی که از کشور فرار می‌کنند» ابراز کرد.

بورل با بیان اینکه صلح و ثبات افغانستان یک هدف و مسئولیت مشترک برای اتحادیه اروپا و جامعه جهانی است هشدار داد: هرج‌ومرج در افغانستان باعث گسترش قاچاق مواد مخدر و توسعه اندیشه‌های افراطی، تروریسم و خشونت در منطقه می‌شود و امنیت ما در اروپا را نیز به مخاطره می‌اندازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که کشورهای همجوار افغانستان از جمله آسیای مرکزی نگران تاثیرات منفی تحولات افغانستان هستند. تحولاتی که به گفته بورل امنیت اروپا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد؛ اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آمادگی دارند تا از تلاش‌های مشترک در حوزه افغانستان حمایت کنند. بورل در این زمینه تاکید کرد کشورهای همجوار افغانستان در زمینه حمایت از روند صلح و از طریق تعاملات سازنده و عدم حمایت از گروه‌های مسلح در این کشور نقش کلیدی دارند.

اتحادیه اروپا به گفته بورل، از روند صلح فراگیر افغانستان که به حل و فصل سیاسی مذاکره‌محور منجر شود حمایت می‌کند، اما لازم است طالبان نشان دهد که واقعا به راه حل مذاکره محور متعهد است.

وی در این زمینه تصریح کرد که کشورهای همجوار افغانستان، اتحادیه اروپا و تمام شرکای بین‌المللی باید در ارسال پیام به طالبان شفاف و روشن عمل و پیامد اقداماتی را که (طالبان) برگزیده‌ به آن‌ها گوش‌زده کنند.

این دیپلمات اسپانیایی خاطر نشان کرد که تداوم حمایت بین‌المللی از جمله اتحادیه اتحادیه اروپا از افغانستان مشروط است به حفظ آنچه او دستاوردهای دمکراتیک 20 سال گذشته در این کشور خواند. او این دستاوردها را احترام به حقوق اولیه و آزادی شهروندان افغان و تقویت نهادهای دولتی و مقابله با فساد توصیف کرد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها