کابل: طالبان آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد عملکرد گروه طالبان بیانگر این واقعیت است که این گروه بر خلاف اظهارات‌شان، در عمل آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

کابل: طالبان آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند
کد خبر: 506574
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که طالبان بر خلاف اظهارات‌شان، آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه همچنین گفت که این وزارت سخنان اخیر ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه برای افغانستان پیرامون آمادگی طالبان برای دستیابی به راه حل سیاسی و «احتمال استیلای بالقوه طالبان بر قدرت» را بررسی کرده است.

این وزارت تصریح کرد که طالبان از زمان امضای موافقت‌نامه دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع رابطه با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی پی‌درپی نقض کرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان تأکید کرد که عملکرد گروه طالبان بیانگر این واقعیت است که این گروه بر خلاف اظهارات‌شان، در عمل آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

این وزارت اما تصریح کرد که در مقابل دولت افغانستان همه تعهداتش را از جمله آزادی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان عمل کرده و پیوسته بر مذاکرات روی مسایل اساسی از جمله آتش‌بس فوری تأکید کرده است.

به گفته وزارت خارجه افغانستان، به همین دلیل دولت افغانستان هیأت مذاکراتی باصلاحیت را تشکیل داد و با تعهد کامل در مذاکرات صلح دوحه، از جمله دور سوم کنونی، شرکت کرده است.

وزارت خارجه افغانستان افزود: «همچنین برای اثبات جدیت و تعهد خود به پروسه صلح، اخیراً جمهوری اسلامی افغانستان هیأت عالی‌رتبه سیاسی را برای حمایت از تیم مذاکراتی جمهوری و برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح با طالبان به دوحه فرستاد؛ اما با وجود این تلاش‌ها، تاکنونی نشانی از تعهد طالبان برای قطع خشونت‌ها، اجتناب از راه حل نظامی، و رسیدن به توافق سیاسی دیده نمی‌شود.»

کابل اما تأکید کرد که اگر ضمیر کابلوف به اطلاعات و معلومات قابل اعتماد دسترسی دارد که اراده واقعی طالبان برای حل مسالمت‌آمیز جنگ را نشان دهد، با این وزارت شریک سازد تا مطابق آن به پیشرفت‌های بیش‌تری در روند صلح دست یابد.

از سوی دیگر این وزارت افزود که مطرح‌کردن امکان دستیابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی در مغایرت با بیانیه نشست «ترویکای گسترده» مسکو و قطع‌نامه 2513 شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت جامعه جهانی با برگشت امارت طالبانی قرار دارد.

با این حال وزارت خارجه افغانستان از تلاش‌های صلح روسیه در چارچوب فرمت مسکو، ترویکای گسترده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی کرد.

این وزارت اما گفت که انتظار دارد تا شرکای بین‌المللی افغانستان طالبان را در قبال تعهدات‌شان مسوول قرار دهند و فشارهای لازم را بر آن‌ها وارد کنند تا دست از خون‌ریزی بردارند و به راه حل سیاسی از طریق مذاکرات واقعی و معنادار تن دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها