کد خبر: 506594
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۱ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

آیا می‌توانیم مشاور تحصیلی خوب برای خودمان باشیم؟

یکی از اصلی‌ترین تصمیم‌های دانش آموزان و خانواده‌ها در هر سال تحصیلی انتخاب مشاور تحصیلی خوب برای موفقیت در امتحانات یا کنکور سراسری است.

آیا می‌توانیم مشاور تحصیلی خوب برای خودمان باشیم؟
کد خبر: 506594
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۱ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از اصلی‌ترین تصمیم‌های دانش آموزان و خانواده‌ها در هر سال تحصیلی انتخاب مشاور تحصیلی خوب برای موفقیت در امتحانات یا کنکور سراسری می‌باشد. خصوصا با وضعیت تعطیلی مدارس که در 2 سال گذشته با آن روبرو شدیم و سختی‌های ناشی از این موضوع، اهمیت داشتن مشاوره تحصیلی خوب بسیار مهم شده است. در این میان سوالی که دانش آموزان مطرح می‌کنند این است که آیا می‌توانیم مشاور تحصیلی خودمان باشیم؟ در این مطلب سعی در بررسی این موضوع و ارائه 4 معیار برای انتخاب بهترین مشاور تحصیلی داریم. با ما همراه باشید.

آیا می‌توانیم مشاور تحصیلی خودمان باشیم؟


شخصا به‌عنوان فردی که سابقه تحصیل در مدارس دولتی و نمونه دولتی را دارم و مدتی به‌عنوان مشاور تحصیلی فعالیت داشته‌ام، یکی از اصطلاحات رایجی که از دانش آموزان زیاد شنیدم این است که "خودم درسم رو می‌خونم دیگه؛ چه نیازی به مشاور تحصیلی دارم؟" البته که قصد ندارم بگویم این جمله کاملا اشتباه است و هر دانش آموزی که مشاور تحصیلی خوب نداشته باشد، هرگز در کنکور سراسری و امتحانات موفق نمی‌شود و یا برعکس، هرکس که مشاور کنکور داشته باشد، بدون شک به رتبه برتر تبدیل می‌شود. خیر؛ اصلا اینطور نیست. اما موضوع مهمی که در ابتدا می‌خواهم به آن بپردازم این است که بهتر است از سن نوجوانی و جوانی، یاد بگیریم هر کار را به کاردان بسپاریم. در دنیایی که بیشتر مسائل روز به روز تخصصی‌تر شده و برای جزئی‌ترین موارد هم متخصصین حرفه‌ای وجود دارد، خوب است که از وجود آنها بی‌بهره نباشیم.

اینکه بخواهیم مشاور تحصیلی خوب برای خودمان باشیم، شبیه به این است که بخواهیم تعمیرکار خوب برای اتومبیل خودمان باشیم. قطعا این کار امکان پذیر است و بسیاری از افراد هنگامی که مشکلی برای اتومبیلشان ایجاد می‌شود، خودشان دست به آچار شده و مشکل را تا حدودی برطرف می‌کنند. از این طریق نیاز به مراجعه به متخصص مکانیک را موقتا برطرف کرده و هزینه کمتری هم متحمل می‌شوند.

اما 2 نکته قابل توجه وجود دارد. اول اینکه این اشخاص برای یادگیری مسائل فنی مربوط به مکانیک خودرو زمان گذاشته‌اند و آموزش‌هایی (هرچند کوچک) از افراد مختلف دیده‌اند و همچنین با گذشت زمان و کسب تجربه بیشتر به مرور تخصص بیشتری پیدا کرده‌اند. دوم اینکه تخصص بیشتر این افراد در زمینه تعمیر ماشین، هیچ گاه با یک متخصص مکانیک که به‌صورت حرفه‌ای به تعمیر اتومبیل مشغول است برابری نمی‌کند. بنابراین ممکن است در حین تعمیر خودروی خود، اشتباهی مرتکب شده و باعث بروز مشکلات جدی‌تری شوند (موضوعی که اصلا دور از ذهن و عجیب نیست).

01

اینکه بخواهیم خودمان مشاور تحصیلی خودمان باشیم هم تقریبا شبیه به مثال بالا ست. این مسئله امکان پذیر است و چه بسا که حتی بتوانیم مشاور تحصیلی خوب برای خودمان هم باشیم. اما برای دستیابی به آن باید مطالعه و تلاش زیادی داشته باشیم و شروع به خواندن مقالات و کتاب‌های مختلف در زمینه روش صحیح مطالعه و یادگیری و اصول مشاوره تحصیلی کنیم. اما همچنان که در مورد دوم در مثال بالا بیان کردیم، باز هم تجربه و دانش یک مشاور تحصیلی خوب را نخواهیم داشت.

همچنین گاهی اوقات برای مطالعه بهتر در شرایط حساس (مانند سال کنکور یا چند ماه مانده به امتحانات نهایی) نیاز به سختگیری‌های اصولی و حساب شده‌ای است که در بیشتر موارد خود دانش آموزان نمی‌توانند چنین سختگیری‌ها و برنامه ریزی‌های منظمی را نسبت به خودشان اعمال کنند. بنابراین اگر با گذشت زمان احساس کردید که خودتان نمی‌توانید مشاور تحصیلی خوب برای خودتان باشید، پیشنهاد می‌شود به فکر انتخاب مشاور کنکور یا مشاور تحصیلی حرفه‌ای، باتجربه و آگاه باشید. به همین دلیل در ادامه به بررسی 4 معیار برای انتخاب بهترین مشاور تحصیلی می‌پردازیم.

چطور بهترین مشاور تحصیلی کنکور را انتخاب کنیم؟


1. داشتن تجربه بالا در کنار آگاهی از اصول مشاوره تحصیلی روز دنیا: توجه به سابقه و قدمت مراکز مشاوره تحصیلی و تجربه بالای مشاوران این مراکز یکی از بزرگترین معیارها در انتخاب بهترین مرکز مشاوره تحصیلی می‌باشد. قطعا مشاوران تحصیلی که سال‌ها تجربه برنامه ریزی و پیگیری دانش آموزان را دارند، می‌توانند تاثیر بیشتری در روش مطالعه صحی دانش آموز داشته باشند. تجربه بالای مشاور تحصیلی خصوصا در روزهای سخت و زمان‌هایی که دانش آموز خسته و بی‌انگیزه شده، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

2. امکان دسترسی به مشاور تحصیلی: معیار مهم بعدی برای اینکه چطور بهترین مشاور تحصیلی را انتخاب کنیم، امکان دسترسی دانش آموز به مشاور می‌باشد. برخی از مشاوران کنکور پس از جلسه مشاوره تحصیلی که به صورت حضوری یا تلفنی برگزار می‌شود، تبدیل به ستاره سهیل شدهو تا جلسه بعدی مشاوره در دسترس نخواهند بود. درحالیکه ممکن است دانش آموز درباره چگونگی اجرای برنامه درسی و روش صحیح مطالعه دروس سوالاتی داشته باشد. بنابراین موقع انتخاب مشاور تحصیلی خوب به این نکته هم توجه داشته باشید.

3. برنامه ریزی شخصی برای دانش آموزان: گاهی اوقات می‌بینیم یا می‌شنویم که بعضی از مشاوران تحصیلی از یک برنامه مشترک و از پیش نوشته شده، برای همه دانش آموزان استفاده می‌کنند. درحالیکه هر دانش آموز باید براساس نقاط ضعف و قوتش نوع خاصی از برنامه را داشته باشد. استفاده از برنامه ریزی درسی عمومی برای تمام دانش آموزان، مثل استفاده از یک رژیم غذایی خاص برای چاق یا لاغر شدن همه افرادی ست که به متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند. اگر دانش آموز در جلسات مشاوره تحصیلی خصوصی ثبت نام کرده باشد، این کار تفاوتی با کلاهبرداری ندارد. وقتی دانش آموز در جلسات مشاوره تحصیلی خصوصی شرکت می‌کند، مشاور تحصیلی خوب باید توانایی و زمان کافی برای برنامه ریزی شخصی برای دانش آموز را داشته باشد. از طرفی برنامه ریزی درسی باید با توجه به خصوصیات شخصی دانش آموز صورت گیرد تا قادر به اجرای آن باشد.

4. کنترل مسائل روحی و انگیزشی داوطلبان کنکور: خوشبختانه یا متاسفانه موفقیت در کنکور سراسری در مسائل درسی و روش مطالعه اصولی خلاصه نمی‌شود. سال کنکور و حتی سال‌های قبل از کنکور به دلایل مختلف سال‌های پرتنشی برای بیشتر داوطلبان کنکور محسوب می‌شود. بنابراین انتخاب مشاور تحصیلی خوبی که تا حدی با مسائل روانشناسی آشنایی داشته باشد، امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. چنین مشاوری علاوه بر اینکه به دانش آموز در مسائل درسی (مانند تکنیک های تست زنی بهتر، مفیدتر مطالعه کردن، روش مطالعه صحیح، درست برنامه ریزی کردن و...) کمک می‌کند، می‌تواند در روزهای سخت که دانش آموزان استرس زیادی دارند یا بی‌انگیزه می‌شوند، به آنها انگیزه دهد.

در این زمینه، موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا یکی از بهترین مراکز مشاوره تحصیلی محسوب می‌شود. چرا که مشاوران تحصیلی این موسسه اگرچه روانشناس نیستند، اما ساعت‌ها کارگاه روانشناسی زیر نظر دکتر علی میرصادقی، روانشناس برجسته کشور و شبکه‌های صدا و سیما، گذرانده‌اند. بنابراین در زمینه کنترل مسائل روحی و انگیزشی دانش آموزان و داوطلبان کنکور عملکرد قابل قبولی دارند.

موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا زیر نظر دکتر علی میرصادقی (تنها ایرانی عضو انجمن مشاوران تحصیلی جهانی (SEC) ) فعالیت می‌کند. بارزترین ویژگی که دکتر میرصادقی را از سایر مشاوران کنکور متمایز می‌کند، تحصیلات عالی در زمینه روانشناسی‌ست. همین مسئله باعث شده مشاوران مورد تایید علی میرصادقی که در موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا مشغول کمک به دانش آموزان هستند، با اصول اولیه علم روانشناسی آشنایی داشته باشند. چنین مسائلی باعث شده دانش آموزانی که در این موسسه جلسات مشاوره تحصیلی خصوصی دارند، موفق به کسب رتبه‌های برتر کنکور شوند.

02

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره موسسه بارسا می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید.

*ارسال عدد 60 به 3000909030

*تماس با 02122677917

03

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها