افزایش درگیری نیروهای اشغالگر با فلسطینی‌ها در کرانه باختری

مناطق مختلف کرانه باختری فلسطین اشغالی شب گذشته و بامداد امروز ( جمعه ) شاهد لشکرکشی نیروهای اشغالگر رژیم اسرائیل، درگیری بین آنها و فلسطینی‌ها و دستگیری تعدادی از ساکنان این مناطق توسط نظامیان صهیونیست بود.

افزایش درگیری نیروهای اشغالگر با فلسطینی‌ها در کرانه باختری
کد خبر: 506771
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ۱۴:۲۱:۵۰

اعتمادآنلاین| در نابلس پس از یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به شهر «بیتا» درگیری بین ساکنان این شهر و اشغالگران به وجود آمد و طی آن یک فلسطینی بر اثر شلیک سربازان رژیم اسرائیل زخمی شد.

به گزارش ایرنا به نقل رسانه‌های فلسطینی، نیروهای اشغالگر صهیونیستی در این درگیری‌ها سه فلسطینی را بازداشت کردند.

در این پیوند خبرگزاری «وفا» فلسطین به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که درگیری بین ساکنان این شهر و نیروهای اشغالگر پس از یورش این نیروها به یکی از خانه‌های فلسطینی آغاز شد که در جریان آن نیروهای اشغالگر اقدام به شلیک گلوله و بمب‌های صوتی به سمت جوانان کردند که بر اثر آن یک غیرنظامی زخمی شد.

در منطقه جنین نیز نیروهای اشغالگر پس از یورش به خانه‌ای در شهر قباطیه، یک اسیر که از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده بود را بار دیگر دستگیر کردند.

همچنین در شهر طوباس کرانه باختری نیروهای رژیم صهیونیستی مرد جوانی را دستگیر کردند.

در شهر طمون نیز پس از یورش و تفتیش منازل سه نفر دیگر را دستگیر کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری وفا نیروهای اشغالگر در اقدامی غیر منتظره در مجاورت شهرها و روستاهای جنوب جنین ایستگاه‌های بازرسی نظامی ایجاد کردند.


احتمال تصویب برنامه‌های شهرک‌سازی در هفته‌های آینده

در همین حال بر اساس آنچه روزنامه «ماکور ریشون» نقل کرده است یک مقام در کابینه رژیم اشغالگر صهیونیستی گفته است که «شورای عالی برنامه ریزی و ساخت و ساز» وابسته به «مدیریت شهری» ارتش رژیم اسرائیل در هفته‌های آینده به منظور تصویب برنامه‌های شهرک‌سازی جدید تشکیل جلسه می‌دهد.

این روزنامه به نقل از رهبران شهرک نشینان صهیونیست پیش بینی کرد که این جلسه طی دو هفته آینده برگزار خواهد شد و دستور کار آن برنامه‌هایی است که شورا طی چند روز آینده تصویب خواهد کرد و برای روشن نگه داشتن جلسات این شورا، مصوبات را در اختیار «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد.

شورای عالی برنامه ریزی مدیریت شهری ارتش رژیم صهیونیستی عالی‌ترین مرجع برای مصوبات ساخت و ساز شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری اشغالی است. در واقع این شورای موازی کمیته ملی برنامه ریزی و ساخت و ساز است اما اختیارات آن محدود به کرانه باختری و از نظر اداری وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی است.

روزنامه «اسرائیل هیوم» روز سه شنبه گذشته گزارش داد که «بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با علم به اینکه در توافق‌نامه بین کابینه این رژیم و دولت قبلی آمریکا شرط برگزاری جلسات سه ماهه یکبار شورا وجود دارد با فشار دولت جدید آمریکا از نشست شورا جلوگیری کرد.

به نوشته روزنامه «ماکور ریشون» ساکنان شهرک‌های یهودی نشین پیشنهاد داده‌اند که کمیته یاد شده پس از دیدار «بنت» با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که قرار است در ماه اوت آینده برگزار شود، تشکیل جلسه دهد اما آن‌ها گفتند که قصد ندارند تا بازگشت بنت از آمریکا منتظر تصویب برنامه‌ها باشند.

بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ساخت و گسترش شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطینی کاملا مردود و مغایر با کنوانسیون‌های جهانی است.

در همین ارتباط، شورای امنیت 23 دسامبر 2016 (سوم دی ماه 95) قطعنامه 2334 را تصویب کرد که در آن خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم تل آویو در فلسطین شد.

14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چهار عضو دائم آن شامل چین، فرانسه، روسیه و انگلیس به این قطعنامه رأی مثبت دادند و تنها نماینده آمریکا برای نخستین بار به این قطعنامه رأی ممتنع داده بود.

با اینحال رژیم صهیونیستی در سال 2019 طرح ساخت 10 هزار واحد مسکونی را تصویب کرده است. این در حالی است که طی دو سال گذشته در مجموع با ساخت 6 هزار و 800 واحد مسکونی در اراضی اشغالی موافقت شد.

آمارهای ارائه شده از سوی جنبش اسرائیلی "صلح اکنون" نیز نشان می‌دهد که هم‌اکنون 132 شهرک صهیونیست نشین و 212 کانون شهرک‌نشینی در کرانه باختری احداث شده که 428 هزار صهیونیست در آن سکونت دارند.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز در ماه‌های گذشته اعلام کرده بود که به زودی بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله تمام شهرک‌های صهیونیستی واقع در این منطقه را به مناطق تحت سیطره خود ملحق کند.

وی گفت که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که موافقت آمریکا را با الحاق این بخش به اسرائیل را بدست آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها