آخرین تحولات افغانستان؛ جنگ در 10 استان بشدت ادامه دارد

عیدقربان امسال افغانستان بدون آتش‌بس سپری شد اما جنگ که در روز اول و دوم عید کمتر بود، در سوم و چهارم عید در 10 استان این کشور شدت یافت و نیروهای دولتی دیروز شهرستان کرخ در هرات را از طالبان پس گرفتند.

آخرین تحولات افغانستان؛ جنگ در 10 استان بشدت ادامه دارد
کد خبر: 506822
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۰۸:۳۸:۴۱

اعتمادآنلاین| «فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در عملیات بازپس‌گیری شهرستان کرخ در هرات نیروهای تحت حمایت محمد اسماعیل خان با نیروهای دولتی همکاری کرده اند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در این درگیری 15 عضو گروه طالبان کشته و 20 تن از آنها نیز زخمی شدند.

به گفته وی همچنین چندین روستا در اطراف شهر قندوز از وجود گروه طالبان پاکسازی شده است.

امان گفت که طی 24 ساعت گذشته 152 تن از افراد طالبان در مناطق مختلف افغانستان کشته و 53 تن دیگر زخمی شده اند اما در باره تلفات نیروهای دولتی چیزی نگفته است.

اما در مقابل گروه طالبان از تصرف شهرستان «غازی آباد» در استان کنر خبر داده و گفته اند که سلاح و مهمات زیادی از این شهرستان بدست آنان افتاده است. وزارت دفاع افغانستان سقوط این شهرستان را تائید کرده است.

به گفته مقامات دولتی افغانستان در 24 ساعت گذشته درگیری در استانهای لوگر، کنر، پکتیا، غزنی، قندهار، بلخ، سمنگان، هلمند، نیمروز و کاپیسا ادامه داشت.

«عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان هم مدعی شد که در جنگ‌های چند روز اخیر 3 هزارو 500 تن از افراد طالبان در مناطق مختلف این کشور در حملات زمینی و هوایی ارتش کشته شده اند.

میرزکوال افزود که اجساد بیش از یکهزارو 500 تن از افراد این گروه به پاکستان منتقل شده است.

از سرعت پیشروی افراد طالبان طی یک هفته گذشته کاسته شده و دولت افغانستان در تازه ترین طرح های خود اعلام کرده است که طی شش ماه آینده مناطق مهمی را که بدست طالبان افتاده بود، پس خواهند گرفت.

وزارت کشور افغانستان گفته است که تصمیم گرفته اند، طی سه ماه آینده تعدادی از شهرستان های مهم و مرزهای تجارتی با کشورهای همسایه را از وجود طالبان پاکسازی کنند.

در پی این اعلام وزارت کشور افغانستان گروه طالبان در واکنشی دولت را متهم به جنگ افروزی کرده و گفته است که هرچه در این مدت رخ دهد مسئول آن دولت افغانستان خواهد بود، زیرا آنها طرحی برای ادامه جنگ ریخته است.

ذبیح الله مجاهد در توئیتی نوشت که طالبان هم مجبور است در پی این تصمیم دولت افغانستان به حملات تهاجمی اقدام کند.

هرچند طالبان گفته اند که در حال حاضر در موضع دفاعی قرار دارند اما تصرف بیش از 100 شهرستان طی دو ماه گذشته نشان می دهد که طالبان در حال حاضر هم در وضعیت تهاجمی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها