در اقدامی تلافی‌جویانه:

چین وزیر بازرگانی سابق آمریکا و برخی دیگر را تحریم کرد

چین اعلام کرد، در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه مقامات چینی در هنگ‌کنگ، تحریم‌هایی را علیه یکی سری از مقامات آمریکایی از جمله "ویلبر راس"، وزیر بازرگانی سابق آمریکا اعمال کرد.

چین وزیر بازرگانی سابق آمریکا و برخی دیگر را تحریم کرد
کد خبر: 506849
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۰۹:۵۹:۴۷

اعتمادآنلاین| این تحریم‌ها نخستین تحریم‌هایی هستند که چین تحت قانون جدید مقابله با تحریم‌های خارجی اعمال کرده است و چند روز پیش از سفر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به چین در بحبوحه روابط مخدوش این دو کشور صورت گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین همچنین تحریم‌های متقابل نامشخصی را علیه نمایندگان کنونی و سابق یک سری از نهادها و سازمان‌ها از جمله کمیسیون کنگره‌ای-اجرایی در مورد چین و کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی آمریکا-چین اعمال کرد.

دیگر نهادهای ذکر شده در این فهرست شامل موسسه دموکراتیک ملی برای امور بین‌المللی، موسسه بین‌المللی جمهوری‌خواهان، دیدبان حقوق بشر و کمیسیون دموکراسی هنگ‌کنگ مستقر در واشنگتن می‌باشند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: طرف آمریکایی یک به اصلاح توصیه‌نامه تجاری درخصوص هنگ‌کنگ درست کرد، بدون دلیلی و مدرک محیط تجاری و بازرگانی هنگ‌کنگ را آشفته کرد و به صورت غیرقانونی مقامات چینی در هنگ‌کنگ را تحریم کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدامات به طور جدی قوانین بین‌المللی و اصول اساسی روابط بین‌المللی را نقض کرد و به طور جدی در امور داخلی چین دخالت کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری گفت، این اقدام چین مانع آمریکا نخواهد شد؛ اقدامی که پس از آن صورت گرفت که واشنگتن هفته گذشته توصیه‌نامه تجاری را درخصوص هنگ‌کنگ صادر و تحریم‌هایی را علیه تعدادی از مقامات چینی به خاطر اقدامات سرکوب‌گرایانه پکن علیه دموکراسی در این دولت‌شهر اعمال کرد.

وی افزود: این اقدامات جدیدترین نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند پکن چطور شهروندان خصوصی، شرکت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی را به عنوان راهی برای ارسال پیام‌های سیاسی تنبیه می‌کند. این اقدامات خطرات جدی را که دولت آمریکا نسبت به انها هشدار داده بود، نشان می‌دهند.

این در حالی است که ویلبر راس هنوز در این خصوص هیچ اظهارنظری نکرده است.

این دومین بار در سال جاری میلادی است که چین تحریم‌هایی را علیه مقاماتی که تحت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا خدمت کرده بودند، اعمال کرده است؛ دولتی که یک موضع سفت و سخت علیه پکن اتخاذ کرده بود و در مسائل تجاری، بازرگانی، حقوق بشری و دیگر مسائل مقابل ان ایستاده بود.

زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در ماه ژانویه سوگند یاد کرد، چین تحریم‌هایی را علیه پامپئو، وزیر امور خارجه در حال کناره‌گیری و 27 تن دیگر از مقامات ارشد دونالد ترامپ اعمال کرد.

دولت بایدن این اقدام را "غیرموثر و نگران‌کننده" دانست.

بایدن در تلاش است تا متحدان و شرکا را برای مقابله با آنچه که کاخ سفید آنها را سیاست‌های اقتصادی و خارجی تهدیدآمیز چین می‌داند، متحد کند.

اما مقامات آمریکا تاکید دارند که سفر قریب‌الوقوع شرمن به چین که قرار است در آن با وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند، تلاشی است برای تضمین اینکه رقابت میان این دو قدرت بزرگ جهان به درگیری منجر نخواهد شد.

برخی از گروه‌هایی که توسط چین تحریم شده‌اند عمدتا تاثیر منفی این تحریم‌ها را رد کردند. شورای دموکراسی هنگ‌کنگ در توییتی تاکید کرد، تحریم شدن توسط حزب حاکم کمونیست چین "بهترین تایید" برای مبارزات پکن با جنبش حامی دموکراسی هنگ‌کنگ است.

"سوفی ریچاردسون"، مدیر بخش چین دیدبان حقوق بشر که روز جمعه توسط پکن تحریم شد، این اقدام را "پوچ و توخالی" دانست.

وی با اشاره به نقض‌های حقوق بشری ادعاشده چین در منطقه‌ سین‌کیانگ گفت: اینها غیظ و عصبانیت‌های دیپلماتیک هستند که برای منحرف کردن توجهات از همدستی پکن در جرائم علیه بشریت طراحی شده‌اند.

این در حالی است که چین تمامی این اتهامات را رد کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها