کد خبر: 506871
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۰:۵۹:۳۰
| |

بحران در لبنان؛ این بار آب آشامیدنی

در پی بن بست تشکیل دولت در لبنان که گفته می شود عامل آن دخالت قدرت های خارجی است، حالا یونیسف اعلام کرده ناتوانی در پرداخت هزینه های ارزی سبب شده بخش تأمین آب در لبنان نیز در روزهای آینده با مشکل روبه رو شود؛ دولت لبنان اما هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده است.

بحران در لبنان؛ این بار آب آشامیدنی
کد خبر: 506871
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۰:۵۹:۳۰

اعتمادآنلاین| با توجه به فروپاشی اقتصاد و در نتیجه قطع برق و کمبود سوخت، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز جمعه هشدار داد که شبکه آب رسانی سراسری لبنان در چند هفته آینده مختل و فعالیت آن در عمل تعطیل خواهد شد.


به گزارش ایرنا، وضعیت اقتصادی در چند ماه اخیر لبنان با وجود برخی سیاستمداران فاسد به حدی وخیم و بحرانی شده است که برخی از کارشناسان از آن به عنوان جنگ اقتصادی و فروپاشی یاد کرده‌اند.


لبنان اکنون به دلیل توطئه خارجی و فساد داخلی با بدترین بحران مالی در طول تاریخ خود مواجه است؛ در ماه‌های اخیر ارزش پول این کشور بیش از 150 درصد کاهش یافته است.


از دو سال گذشته تاکنون ارزش لیر لبنان بیش از 150 درصد افت کرده است؛ دو سال پیش نرخ برابری هر دلار آمریکا با لیر لبنان، 1500 لیر در مقابل یک دلار بود که این میزان اخیرا به 20 هزار لیر در مقابل یک دلار رسید.


در چند ماه اخیر قیمت‌ کالاها و خدمات در لبنان سر به فلک کشیده و تورم در 12 ماه متوالی، بیش از 100 درصد افزایش یافته است.


بر پایه آمارهای رسمی، بهای مواد غذایی از سال 2020 تاکنون در این کشور چهار برابر شده و این به آن معنا است که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت چهار میلیون و دویست هزار نفری لبنان زیر خط فقر به سر می‌برند.

همه این بحران مالی و اقتصادی، دلیلی ندارد جز کارشکنی برخی قدرت های خارجی که اکنون برای ماه های متوالی است که اجازه تشکیل دولت را نمی دهند. در این ارتباط مداخلات آمریکایی ها از یک سو و دولت های اروپایی و برخی کشورهای عرب منطقه، باعث شده است که هر بار گام های لبنان برای دستیابی به یک راه حل جهت تشکیل دولت فراگیر و مقتدر خنثی شود.


در همین راستا، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) روز گذشته (جمعه) در باره از کنترل خارج شدن وضعیت تأمین آب آشامیدنی بهداشتی در لبنان هشدار داد.


یونیسف در گزارشی اعلام کرد که دسترسی 71 درصد جمعیت لبنان به آب بهداشتی تا 6 هفته آینده قطع می شود.
در گزارش یونیسف آمده است که بیش از 4 میلیون نفر از جمعیت لبنان از جمله یک میلیون پناهجو در خطر قطع کامل آب آشامیدنی بهداشتی قرار دارند.


یونیسف افزوده که فعالیت بیشتر تاسیسات و واحدهای تامین آب آشامیدنی لبنان در 4 تا 6 هفته آینده متوقف خواهد شد و 71 درصد از جمعیت این کشور در خطر بی آبی هستند.


بر پایه این گزارش، بخش تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی لبنان به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های ارزی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد و بنابراین بحران تعطیلی فعالیت های این بخش را تهدید می کند.

با اینحال برغم هشدار یونیسف، اما نهادها و دستگاه های ذیربط لبنانی در خصوص احتمال بروز بحران جدی در تامین آب آشامیدنی واکنشی نشان نداده اند؛ موضوعی که تردیدها را نسبت به این بیانیه یونیسف ایجاد کرده است که مبادا این اقدام حرکتی زیرپوستی برای کشاندن مردم خشمگین از اوضاع اقتصادی به کف خیابان ها باشد!

یونیسف همچنین کمبود سوخت لازم برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق را از دیگر علل این معضل عنوان کرده است.


مناطق مختلف لبنان از حدود یک ماه گذشته به علت بحران اقتصادی و کمبود سوخت با قطعی برق مواجه است.


بسیاری از شهرها و روستاهای لبنان اکنون در شبانه روز با 20 ساعت قطعی برق مواجه هستند و این وضعیت به نارضایتی اجتماعی دامن زده است.


لبنان اخیرا برای جبران این مشکل با عراق به توافق رسیده است که طبق آن بغداد قرار است سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های این کشور را تامین کند.


وزیر انرژی و رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان امروز (شنبه) برای نهایی کردن این توافق و تامین یک میلیون تُن سوخت نفت کوره (مازوت) برای نیروگاه‌های لبنان به بغداد سفر خواهند کرد.

در همین پیوند، پیگیری مقام های لبنانی برای جبران کمبود سوخت در این کشور به ویژه سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق و تاسیسات تامین آب آشامیدنی ادامه دارد.


رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان روز گذشته خبر داد که کارهای لازم برای صادرات سوخت و نفت کوره عراق به کشورش انجام شده است.


تارنمای خبری العهد در این باره به نقل از «عباس ابراهیم» اعلام کرد که نفت عراق برای رفع نیاز لبنان به برق تا 10 روز آینده وارد لبنان می شود.


یک مقام عراقی روز جمعه در گفت و گو با المیادین اظهار کرد که الکاظمی دستور داده که مسائل و موانع مربوط به صادرات سوخت به لبنان حل شود.


«حسن ناظم»، وزیر فرهنگ عراق که سخنگویی دولت این کشور را نیز بر عهده دارد پیشتر در مصاحبه با شبکه لبنانی « الجدید» گفته بود که هیچ مانعی بر سر راه صادرات نفت به لبنان وجود ندارد و حساب بانکی در بیروت گشایش یافته و تنها نیاز به اقدام های فنی از سوی لبنان است.


دولت عراق در فوریه گذشته تصویب کرد که یک میلیون بشکه نفت کوره (مازوت) و 500 هزار بشکه نفت خام با 25 درصد تخفیف به لبنان صادر کند و به بیروت 6 ماه برای تسویه حساب فرصت بدهد و همچنین در ازای آن از لبنان خدمات دریافت کند.


دولت عراق مرداد 99 نیز پس از انفجار مهیب بندرگاه بیروت، چندین محموله نفت رایگان و همچنین صدها تن گندم به لبنان ارسال کرد.


لبنان از اواخر سال 2019 گرفتار بحران اقتصادی شدید و مشکلات جدی اجتماعی و معیشتی شده که ادامه اختلافات سیاسی و نبود دولتی که به اداره امور بپردازد این مشکلات را پیچیده‌تر کرده است.


از تازه‌ترین مشکلاتی که در لبنان پیش آمده کمبود سوخت و بنزین و تشکیل صف‌های طولانی در برابر جایگاه های بنزین‌ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها