کد خبر: 506935
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۳:۲۴:۳۳
| |

ارزیابی تحلیلگر غربی از نقش سعودی‌ها در مدیریت بازار نفت:

از عربستان ممنون باشید!

رابرت یاوگر، مدیر اجرایی انرژی فیوچرز در شرکت میزوهو سکیوریتیز اخیرا در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ مدعی شد اوپک و همچنین کل صنعت انرژی باید از عربستان سعودی برای نقشی که در مدیریت تولید نفت خود در دوران همه گیری ویروس کرونا داشت، تشکر کنند.

از عربستان ممنون باشید!
کد خبر: 506935
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۳:۲۴:۳۳

اعتمادآنلاین| یاوگر گفت مدیریت بازار به بهترین نحو در دستان عربستان سعودی است. با این حال این مفسر انرژی از نقش عربستان سعودی در جنگ قیمت نفت که در اوایل شیوع ویروس کرونا روی داد، ذکری به میان نیاورد. عربستان سعودی و روسیه در آن زمان عامدانه تولید و صادرات نفت را افزایش دادند و بازار نفت را از عرضه لبریز کرده و باعث ریزش قیمتها شدند. قیمتهای نفت حتی به پایین صفر سقوط کرد و فروپاشی تقاضا در نتیجه قرنطینه های وضع شده برای مقابله با کرونا، بهبود قیمتها را به دلیل اشباع عرضه تقریبا غیرممکن کرد.

به گزارش ایسنا، یاوگر گفت: سقوط بازار زخم وحشتناکی بر صنعت انرژی بر جای گذاشت. بازار تحت مدیریت سعودیها بهبود یافت و سایر اعضای اوپک باید از آنها بسیار ممنون باشند.

در واقع عربستان سعودی در مدیریت بازار در ماههای پس از ریزش قیمتها نقش سازنده ای داشت و کمک کرد بعضی از صدماتی که خود این کشور به بازار زده بود، خنثی شوند.

در میان اعضای اوپک، شاید عربستان سعودی بیشترین محافظه کاری را در خصوص احیای تولید فریز شده داشته است زیرا این گروه در تلاش برای حفظ موازنه بین قیمتها و سهم بازار است. در این روند، عربستان سعودی از بخشی از سهم بازارش چشم پوشی کرده و حتی تولید بیشتری را در مقایسه با سایر اعضای اوپک کاهش داده است در حالی که کشورهای دیگر تقریبا هر ماه بالاتر از سهمیه توافق شده در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، نفت تولید کرده اند. بزرگترین متخلف در این توافق عراق بوده که با مشکل برای کنترل تولید منطقه نیمه خودمختار کردستان روبرو بوده است.

اکنون پس از کشمکشهای داخلی اعضای اوپک با افزایش ماهانه تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال 2021 موافقت کرده اند.

در این بین، تحلیلگران و گروههای صنعتی احساس می کنند ذخایر نفت کاهش پیدا کرده و تولید بیشتری باید احیا شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، یاوگر گفت: از نظر من بهتر است بگذاریم سعودیها به مدیریت بازار بپردازند زیرا کار فوق العاده ای را انجام داده اند البته تا زمانی که نخواهند بازار را از عرضه بیش از حد لبریز کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها