کد خبر: 507231
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد فیلم ومدرّس سینما، در یادداشتی مطرح کرد:

راه‌اندازی سامانه نمایش فیلم مستند، یک نیازِ انکار ناپذیر

یک مدرس سینما نوشت: شنیدن این خبرخوش که قرار است به زودی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سامانه نمایش فیلم های مستند و تجربی کوتاه و بلند – در قالب های مختلف: زنده ، پویانمایی و ... به صورت برخط راه اندازی شود ، به راستی برایم دلشاد کننده بود.

راه‌اندازی سامانه نمایش فیلم مستند، یک نیازِ انکار ناپذیر
کد خبر: 507231
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| یک منتقد سینما معتقد است نمایش آنلاین آثار مستند می‌تواند زمینه رونق و امیدواری را در سینماگران این حوزه ایجاد کند.


به گزارش اعتمادآنلاین ، عزیزالله حاجی مشهدی در یادداشتی درباره لزوم توجه به موضوع اکران آنلاین مستندها نوشته است: شنیدن این خبرخوش که قرار است به زودی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سامانه نمایش فیلم‌های مستند و تجربی کوتاه و بلند - در قالب‌های مختلف: زنده، پویانمایی و... به صورت برخط (online) راه‌اندازی شود، به راستی برایم دلشاد کننده بود و اطمینان دارم که بیش از همه، فیلمسازان حوزه ی فیلم مستند و تجربی خوشحال خواهند شد و به طور عمده، این خبر، مایه ی شادمانی فیلمسازان جوانی است که جز در فضای محدود برخی جشنواره‌ها، از جمله جشنواره ی بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت)، یا هنر وتجربه و... امیدی برای دیده شدن کارهایشان ندارند.


متاسفانه در این یکی دوسال گذشته، سینمای جهان، در جریان همه گیری ویروس کرونا، آسیب فراوانی دیده است و مناسبات اقتصادی مربوط به تولید فیلم در همه جای جهان به نحو آشکاری دچار اختلال شده است. این آسیب‌ها در بخش سینمای مستند و کوتاه، بی‌تردید افزون‌تر بوده است. فیلمسازان حاضر در این بخش، به طور معمول بدون استفاده از تهیه‌کنندگان رسمی و نام آشنا یا بدون برخورداری از پشتیبانی‌های مالی بخش دولتی و یا برخی نهادهای فرهنگی، تنها با هزینه‌ی شخصی فیلم می‌سازند و به همین روی، در شرایط همه گیری ویروس کرونا، بیش از دیگر فیلمسازان آسیب می‌بینند.


با استفاده از تجربه ی نمایش فیلم در جشنواره ی سال گذشته ی «سینما حقیقت»، نمایش منظم و پایدار فیلم‌های حوزه ی سینمای مستند و تجربی، به شیوه ی نمایش برخط" (online (در صورتی که با برنامه ریزی دقیق و سنجیده همراه باشد ، تا حدود زیادی می تواند جای خالی نمایش های همگانی در برخی فضاهای فرهنگی هنری ، مثل فرهنگسراها و پردیس های سینمایی و... را پُر کند و به تقویت و پشتیبانی از فیلمسازان سینمای مستند منجر شود . در این شرایط دشوار که سینمای ما حتی در بخش تولیدات سینمایی و به اصطلاح تولیدات حرفه یی خود، بیش ترین زیان ها و خسارت های اقتصادی را دیده است و رکورد کاری دست اندرکاران تولید فیلم در همه ی بخش های فنی ، فرهنگی و خدماتی این هنر صنعت، به اهالی سینما آسیب های جدی زده است ، با چنین تمهیداتی ، یعنی نمایش برخط و برنامه ریزی شده ی فیلم ها (چنان که شنیده شد، برای مثال نمایش 4 فیلم ،از گونه ها و قالب های مختلف در کنار هم ، به مدت یک ماه و فروش بلیت به شیوه های معمول در فضای مجازی) می توان به حمایت از سینمای مستند و فیلمسازان این حوزه پرداخت و اندکی از دغدغه های همیشگی شان کم کرد.


در همین راستا، پیشنهاد می‌شود که برای تماشای فیلم از سوی مستندسازان، دانشجویان هنر، منتقدان، مدرسان سینما و به طور کلی اعضای خانه ی سینما ، با استفاده از روشی ساده و معقول ، تخفیف مناسبی برای خرید بلیت ، درنظر گرفته شود. به نظر می رسد که استفاده از این روش نمایش ، با توجه به شرایط نامناسب کرونایی ، برای حفظ ایمنی و تندرستی سینما دوستان و فیلمسازان ، به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، می تواند بسیار مفید و ثمربخش باشد.


هرچند، تماشای فیلم در تالارهای نمایش و روی پرده ی سینما، همواره دارای حلاوت و شیرینی خاصی است ، با این همه ، در این شرایط ویژه که همه گیری ویروس کرونا ، به همه ی آدم‌ها، از اقشار مختلف اجتماعی، آسیب های جدی مادی و روحی و معنوی وارد کرده است ، اندیشیدن چنین راه حل های مناسبی ، شاید بتواند بخشی از تنش های ناشی از اوج گیری ویروس کرونا را در میان فیلمسازان و سینما دوستان کم کند. صد البته ، باید امیدوار بود که با فروکش کردن این موج های مهلک پی در پی کرونایی ، روزگاری نه چندان دور ، دوباره شاهد آن باشیم که تماشاگرانی به سینماها کشانده شوند تا در کنار این همه گرانی و تورم و بالا رفتن بی حساب و کتاب قیمت ها در بازار ، سینما دوستان بازهم بتوانند از سینما به عنوان مناسب ترین و ارزان ترین سرگرمی سالم خانوادگی استفاده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها