بررسی علل افزایش قیمت خودرو در پی قطعی مکرر برق در تابستان

قطعی برق به صورت غیر مستقیم بر قیمت خودرو تاثیر گذار است؛ چگونه؟ مانند تکه‌های پازل. با قطعی مکرر برق در تابستان خط‌های تولید خودرو نیز به طور موقت، متوقف می‌شود، این توقف کاهش تولید را به دنبال دارد، به دنبال کاهش تولید خودرو، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار بر  هم می‌ریزد و در نهایت اینگونه است که قطعی برق، منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود.

بررسی علل افزایش قیمت خودرو در پی قطعی مکرر برق در تابستان
کد خبر: 507387
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۱۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| قطعی برق به صورت غیر مستقیم بر قیمت خودرو تاثیر گذار است؛ چگونه؟ مانند تکه‌های پازل. با قطعی مکرر برق در تابستان خط‌های تولید خودرو نیز به طور موقت، متوقف می‌شود، این توقف کاهش تولید را به دنبال دارد، به دنبال کاهش تولید خودرو، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار بر هم می‌ریزد و در نهایت اینگونه است که قطعی برق، منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود.

در حال حاضر تولیدکنندگان قطعات خودرو به دنبال قطعی‌های مکرر برق در تابستان، با ضرر و زیان بالایی مواجه هستند. از این همین روست که صنعت خودرو (قطعه سازان) برای جبران زیان خود به ناچار حجم تولید محصولات خود را کاهش داده‌اند.

این در حالی است که اجبار به کاهش تولید خودرو هم موجب افزایش قیمت ماشین صفر می‌شود، هم قیمت خودرو دست دوم را بالا می‌برد. به بیان بهتر، همین کاهش تولید اثر خود را بر بازار به واسطه افزایش قیمت در بازار خودرو خواهد گذاشت. گرانی با بازار خودرو کاری کرده است که خرید خودرو دست دوم روی بورس باشد. همچنین که حتی افراد عادی نیز به فروش خودرو کارکرده تمایل پیدا کرده‌اند.

تاثیر قطعی‌های مکرر برق بر افزایش قیمت خودرو


دست کم طی یکسال گذشته، قطعی بر قیمت ماشین و بخصوص قیمت ماشین صفر تاثیرگذار بوده است. در این میان حتی قیمت ماشین‌های خارجی نیز در به دلیل قطعی مکرر برق در تابستان، از غافله گرانی جا نماند.

قطعی برق فارع از همه آسیب‌‌های روانی و اقتصادی‌‌اش، بیش از هر بخش دیگری بر صنعت خودرو تاثیر گذاشته تا نرخ بازار خودرو روی ریل صعود حرکت کند. بر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا نیز تاثیرگذار بوده است. از سال 97 تا بهار 1400، قیمت محصولات داخلی بیش از 300 درصد افزایش پیدا کرده است.

در این باره می‌توان به قیمت شاهین اشاره کرد که در بازه زمانی یکسال، گذشته قیمت شاهین به 270 میلیون تومان رسید. این در حالی است که بسیاری دیگر خودروهای هم رده این محصول شرکت خودروسازی سایپا، قیمتشان زیر 200 میلیون تومان است.

پس از افزایش قیمت شاهین که حتی تعجب فعالان بازار خودرو را بر انگیخت، قیمت دنا پلاس محصول گروه صنعتی ایران خودرو، دیگنیتی محصول بهمن موتور، ماشین ساینا تولید شرکت خودروسازی سایپا نیز افزایش پیدا کرد.

روزی نیست که اخبار افزایش قیمت محصولات داخلی به خبر داغ رسانه‌ها تبدل نشود.

به تازگی ساینا رقمی در حدود 5 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در حال حاضر ساینا دنده‌ای EX مدل 1400، به قیمت 147 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. دیگنیتی با شروع مراحل فروش در تابستان امسال، به قیمت 985 میلیون تومان به دست مصرف کننده رسیده است.

بر اساس لیست قیمت‌‌های روز خودرو، دنا پلاس به عنوان یکی از تازه نفس‌ها و پرطرفدارترین‌های گروه خودروسازی ایران خودرو، نیز در مسیر افزایش قیمت محصولات داخلی قرار گرفته است. اگرچه در میان محصولات داخلی، خودرو شاهین همچنان صدر نشین افزایش قیمت و پیش فروش‌ها قرار دارد.

افزایش تمایل به خرید ماشین دست دوم

افزایش تمایل به خرید ماشین دست دوم

وقتی قیمت خودرو صفر در بازار اوج گرفت، تمایل به خرید خودرو دست دوم نیز بیشتر شد. حالا قیمت ماشین دست دوم هم پای ماشین صفر رو به افزایش است.

اگرچه این روزها حتی فعالان بازار و نمایشگاه‌داران نیز خرید خودرو کارکرده را پیشنهاد می‌کنند. حالا خرید و فروش خودرو بیش از هر زمان دیگری، تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار گرفته است. قطعی مکرر برق در تابستان از یک سو و مشکلات داخلی صنعت خودرو از سوی دیگر بر قیمت ماشین صفر و خودرو دست دوم، اثرگذار بوده است.

کاهش آمار تولید و افزایش فروش خودروهای کارکرده


فروش خودروکارکرده به دلیل کاهش آمار تولید نیز روی دیگر سکه تاثیر عواملی از جمله قطعی برق در تابستان و کاهش آمار تولید خودرو است. حالا خریدار خودرو تمایل بسیار زیادی به آن گروه از فروشندگانی دارد که به دنبال فروش سریع ماشین خود هستند. فروش ماشین دست دوم اما به یکی از چالش‌‌های مهم در بازار خودرو تبدیل شده است. چرا که این اقدام نیازمند مهارت و تخصص است و به همین دلیل بسیاری از افراد برای فروش خودرو کارکرده با مشکل مواجه می‌شوند.

فروش خودرو کارکرده این روزها یک مزیت رقابتی در بازار خودرو محسوب می‌شود. همچنین که با استناد به آمارهای رسمی نیز فروش خودروهای دست دوم بیش از 70 درصد معاملات بازار را به خود اختصاص داده است. به دلایل اشاره شده، این روزها به‌ترین گزینه در بازار خودرو فروش فوری خودرو است.

تشدید نرخ بازار خودرو با انباشت زیان خودروسازان

تشدید نرخ بازار خودرو با انباشت زیان خودروسازان

بسیاری از فعالان بازار خودرو بر این باور هستند که صنعت خودرو و قطعه طی سال‌‌های گذشته تاکنون با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده‌اند.

آمارها می‌گوید بدهی خودروسازان تا سه ماهه ابتدایی 1400 به 120 میلیارد تومان رسیده است و در صورتی که صنعت و بازار خودرو با همین دست فرمان به فعالیت خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال جاری زیان انباشته خودروسازان حدود 2 برابر افزایش پیدا کند. ادامه این روند همچنین بیش از هر چیز بر قیمت فروش خودروی کارکرده تاثیرگذار خواهد بود.

مطابق آمار زیان انباشته دو خودروساز بزرگ تا پایان سال 99 ، بیش از 85 هزار میلیارد تومان بوده است که باعث از دست رفتن بخش عمده‌ای از نقدینگی خودروسازان شده و ابر چالش بدهی معوق به قطعه‌سازان را تشدید کرده است. از همین رو بر آورد نظر دست‌اندرکاران بازار خودرو نشان می‌دهد برای خروج از وضعیت فعلی راهکارهای قابل اجرای بسیاری وجود دارد. اولین راهکار نیز هدفمند کردن نقدینگی موجود در بازار خودرو است.

در پایان می‌توان به تاثیر قطعی‌های مکرر در تابستان و تاثیر آن بر قیمت محصولات داخلی از زوایه دیگری هم نگاه کرد. به این صورت که در میان صنایع کشور صنعت قطعه سازی روزانه 7 ساعت قطعی برق را تجربه می‌کند. بدیهی است همین امر به یکی از مهمترین عوامل برای افزایش قیمت ماشین صفر تبدیل شده است. به بیان بهتر، اگر تولید قطعه به هر دلیلی با اختلال مواجه شود به این مفهوم است که قطعه‌سازها نمی‌توانند موقع سفارش‌های خود را به موقع تولید کرده و به خودروسازان تحویل دهند. از همین رو است که به اعتقاد قطعه سازان، با قطعی برق نه تنها حداقل 20 درصد به هزینه‌های تولید افزوده شد بلکه خودروسازان بیش از 30 درصد برنامه‌های تولید خود عقب می‌مانند. پس مانند تکه‌های پازل قطعی مکرر برق در تابستان بر نرخ بازار خودرو تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها