آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت:

شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند / اصلاح‌طلبان باید موضع خود را با اعتراضات مردمی روشن کنند / انتخابات دیگر معنا و مفهوم خود را از دست داده است

قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت:‌ شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند و به جای اصلاح‌طلبان کاندیدا تعیین می‌کند. نتیجه اصرار بر این رویه یعنی همان تهی شدن انتخابات از معنا و مفهوم.

شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند / اصلاح‌طلبان باید موضع خود را با اعتراضات مردمی روشن کنند / انتخابات دیگر معنا و مفهوم خود را از دست داده است
کد خبر: 507442
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ۰۸:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت در خصوص آسیب‌شناسی فعالیت اصلاح‌طلبان در یک دهه اخیر، اظهار کرد: در صورت تداوم رویکرد سلبی نهاد‌های ناظر به انتخابات به ویژه شورای نگهبان که اثر مستقیم خود را بر کارآمدی و اثربخشی نهادهای انتخابی گذاشته، اصلاح‌طلبان باید در سیاست‌ورزی انتخابات محور خود با تکیه بر حداقل‌هایی که شورای نگهبان پیش روی آنها قرار می‌دهد، تجدیدنظر جدی کنند. این اثربخشی نهادهای انتخابی با تکیه بر حداقل‌ها عملا بعد از اعتراضات دی ماه 96 و آبان 98 به نقطه پایان خود رسیده است و دیگر اصلاح‌طلبان هم اگر همه توان خود را بسیج کنند، نمی‌توانند نسبتی بین مطالبات و خواست بدنه اجتماعی خود و صندوق‌های رأی برقرار کنند. هر چند ممکن است همچنان بعد از انتخابات 98 و 1400 عده‌ای استدلال کنند که باید به همین حداقل‌ها اکتفا کرد، اما مسأله این است که این حداقل‌ها باید بر نوع سیاستگذاری‌های کلان کشور اثرگذار باشد که متاسفانه نیست.

به گزارش ایلنا، وی به سیاستگذاری‌های کلانی که بر همه ابعاد زندگی و رفاه مردم ایران اثر گذاشته است، اشاره کرد و افزود: آن شهروندی که می‌خواهد رأی بدهد و ما او را دعوت به مشارکت در انتخابات می‌کنیم، از ما سوال می‌کند که رأی دادن و یا رأی ندادن من چه تأثیری بر سرنوشت امروز و آینده من و فرزندانم دارد؟ چه تاثیری بر آینده امروز و فردای ایران دارد و ما باید بتوانیم او را متقاعد کنیم. به نظرم این یعنی شکل گرفتن معنا و مفهوم انتخابات.

اصلاح‌طلبان نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشند و باید بر انتخابات عادلانه و رقابتی اصرار داشته باشند​

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: با این رویه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفته، عملاً هم انتخابات دیگر معنا و مفهوم خود را از دست داده و هم بیش از این از دست اصلاح طلبان با رویکرد انتخابات محور برای تاثیر گذاری بر مناسبات قدرت و سیاستگذاری‌ها کاری بر نمی‌آید. مسأله این رویکرد و نوع سیاست‌ورزی است که چه در قالب جبهه یا نهاد اجماع‌ساز باشد و چه احزاب عضو آن، راه به جایی نخواهد برد و اصلاح‌طلبان باید طرحی نو در اندازند.

وی در خصوص راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی گفت: اصلاح‌طلبان نباید نسبت به انتخابات و صندوق رأی بی‌تفاوت باشند و یک‌صدا این شیوه را به چالش بکشند و بر انتخابات عادلانه و رقابتی اصرار داشته باشند.

شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند و به جای اصلاح‌طلبان کاندیدا تعیین می‌کند

قائم مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: اینکه عده‌ای از اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی و به هر قیمتی می‌خواهند در این نوع انتخابات کاندیدا داشته باشند، راه به جایی نخواهد برد. شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند و به جای اصلاح‌طلبان کاندیدا تعیین می‌کند. نتیجه اصرار بر این رویه یعنی همان تهی شدن انتخابات از معنا و مفهوم. متاسفانه رویکرد «شرکت در انتخابات به هر قیمتی» باعث شد اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خود را هم از دست بدهند و دیگر با ایجاد دوقطبی سازی‌های کاذب در انتخابات و با سوت اصلاح‌طلبان، راضی به مشارکت در انتخابات نخواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: بنابراین اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند هم بدنه اجتماعی خود را همراه سازند و هم بر سیاستگذاری‌ها و مناسبات قدرت اثرگذار باشند، باید یک صدا بر انتخابات عادلانه اصرار کنند و ناقد نظارت‌هایی باشند که در مقابل حق انتخاب آزاد مردم مقاومت می‌کند و گردش نخبگان که از ضرورت‌های حکم‌روایی خوب است را از دستور کار انتخابات خارج کرده است. متاسفانه برخی فرصت‌طلبی‌ها و البته اختلاف تحلیل‌ها مانع از شکل‌گیری این توافق در تشکیلات جمعی و‌ احزاب اصلاح‌طلب است.

وی افزود: گفتمان اصلاحات باید به گونه‌ای بازسازی شود که اکثریت جامعه باور کنند که اصلاحات و اصلاح‌طلبان نماینده شایسته‌ای برای پیگیری مطالبات آنها هستند. در شرایطی که نزدیک به 58 درصد مردم به نوعی به گزینه‌های موجود در انتخابات نه گفتند، یعنی ایران امروز از انواع شکاف‌ها و گسست‌های فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رنج می‌برد و انتخابات با وضع موجود نمی‌تواند نسبتی با این شکاف‌ها برقرار کند. البته بسیار برای آینده ایران ادامه این وضعیت خطرناک است و هر روز ممکن است در گوشه‌ای از ایران شهروندان معترض نسبت به وضع موجود اعتراض کنند، اصلاح‌طلبان دقیقاً باید نسبت خود را با این گسست‌ها روشن کنند و برای حل آن با همراه شدن با مردم، به حاکمیت پیشنهاد بدهند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که کانون قدرت اصلاح‌طلبان که مردم هستند با آنها همراه شده و در بزنگاه‌های انتخابات برای شکل‌گیری معنا و مفهوم انتخابات اثربخشی بیشتری داشته باشند.

اصلاح‌طلبان باید موضع خود را با این اعتراضات مردمی روشن کنند

منصوری تصریح کرد: در غیر اینصورت اینکه دست روی دست بگذارند و تصور کنند که در بزنگاه انتخابات می‌توانند مردم را با خود همراه کنند، یک تصور باطل است. به عنوان مثال در شرایطی که مردم خورستان با بحران کم‌آبی مواجهند دقیقا اصلاح‌طلبان باید موضع خود را با این اعتراضات روشن کنند. موضوع اول اعتراض است و موضوع دوم مسأله و دلیل اعتراض است و سومین موضوع، راه‌حل‌ها یا چه باید کرد، است.

این عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: این فقط یک نمونه از اعتراضاتی است که با توجه به بحران‌ها و گسست‌های امروز ایران پس از انتخابات 1400 شاهد آن هستیم و همان طور که پس از آبان 98 گفتیم در صورت ادامه گسست‌ها احتمال وقوع آن در هر نقطه‌ای از ایران امروز ممکن است، وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها